ifconfig melder forkert hwaddr + mere
Fra : enrique

Dato : 07-04-02 21:51

Yello

Jeg har en PowerBook 3400 (ja jeg ved det er lidt OT her men har også
spurgt i comp.os.linux.powerpc), som køre yellow dog linux 2.1 kernel
2.4.10-12a.

Mit største problem lige nu er at ifconfig melder den forkerte HWaddr til
eth0. Google kan fortælle mig at der muligvis er et problem med driveren
(Digital DC21041 Tulip rev 17), men jeg har ikke kunne finde en løsning.
Kan man ændre HWaddr'en? Jeg vil helst ikke til at kompile en ny kernel,
da jeg så skal reformate den HFS+ partition MacOS9 ligger på til en HFS,
før linux kan skrive til den (kernel skal ligge på et mac drev før BootX
kan læse den.).

Desuden kan jeg ikke få pmud (v. 0.10-1b) til at virke:

daemon stopped (bind socket)

Jeg vil være meget glad for bare lidt hjælp :)

--
Mvh. / Kind regards
Henrik Farre < enrique AT obel DOT auc DOT dk >

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 22:25

enrique <Look@MySignature.txt> writes:

> [...]
> da jeg så skal reformate den HFS+ partition MacOS9 ligger på til en HFS,
> før linux kan skrive til den (kernel skal ligge på et mac drev før BootX

HWadressen er vel den MAC-adresse der unikt identificerer kortet på
netværket (og ikke i selve maskinen). Det skulle du ikke behøve ændre
på. Om den fejldetekterer kortet under PowerPC kan jeg ikke vurdere.

Du skulle nok kunne oversætte din kerne under Linux selv, og så kpiere
resultatet over på en diskette eller lignende, genstarte i OS 9, og
kopiere kernen over på HFS drevet. Anbefaler de at genoversætte på
Google?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : enrique

Dato : 07-04-02 22:36

Yello

On Sun, 07 Apr 2002 23:24:54 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> HWadressen er vel den MAC-adresse der unikt identificerer kortet på
> netværket (og ikke i selve maskinen). Det skulle du ikke behøve ændre
> på. Om den fejldetekterer kortet under PowerPC kan jeg ikke vurdere.

Netwærks adgang er låst til MAC addressen, jeg kan fint komme på nettet
med MacOS, men linux kan ikke finde noget.

> [...]
> resultatet over på en diskette eller lignende, genstarte i OS 9, og
> kopiere kernen over på HFS drevet. Anbefaler de at genoversætte på

Hvilket floppy drev? ;), jeg har overvejet at installere en cross
compiler på min desktop, rh7.2 i386, kopier den via nettet til macos, og
så boote fra den, men det er last try :)
Jeg kan nemmelig ikke finde sted hvor der står at problemet er løst i
2.4.xx

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 22:37

enrique <Look@MySignature.txt> writes:

> Netwærks adgang er låst til MAC addressen, jeg kan fint komme på nettet
> med MacOS, men linux kan ikke finde noget.

Pudsigt. Hvad siger "dmesg" for nyeste boot?

> compiler på min desktop, rh7.2 i386, kopier den via nettet til macos, og
> så boote fra den, men det er last try :)

Har du slet ikke noget område hvor Linux kan skrive og Mac OS kan læse?

Krydskompilere er noget hø at sætte op.

Fra : enrique

Dato : 07-04-02 23:00

Yello

On Sun, 07 Apr 2002 23:37:05 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Pudsigt. Hvad siger "dmesg" for nyeste boot?

(forkortet udgave)

Linux tulip driver version 0.9.15-pre
pci: enabling device......(snip)
pci: enabling bus mastering .......(snip)
tulip0: 21041 Media table, default media ffff (Autosense)
tulip0: 21041 media #0, 10baseT.
tulip0: 21041 media #1, 10base2.
tulip0: 21041 media #2, AUI.
eth0: Digital DC21041 Tulip rev 17 at 0xc6224000, 21041 mode,
00:A0:40:64:32:B0, IRQ 28

adressen skulle være: 00:05:02:26:4c:0d

> Har du slet ikke noget område hvor Linux kan skrive og Mac OS kan læse?

Nope. ender nok med at nuke macos....

> Krydskompilere er noget hø at sætte op.

Ja det ser det ud til.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 12:34

enrique <Look@MySignature.txt> writes:

> eth0: Digital DC21041 Tulip rev 17 at 0xc6224000, 21041 mode,
> 00:A0:40:64:32:B0, IRQ 28
>
> adressen skulle være: 00:05:02:26:4c:0d

Bittene laeses omvendt af en eller anden grund. Det tyder paa et
kerneproblem, som kraever - ganske rigtigt - genkompilering,
formentlig af en nyere kerne.

Har du mulighed for en nyere Linuxversion?

Fra : enrique

Dato : 08-04-02 14:02

Yello

On Mon, 08 Apr 2002 13:33:57 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Bittene laeses omvendt af en eller anden grund. Det tyder paa et
> kerneproblem, som kraever - ganske rigtigt - genkompilering, formentlig
> af en nyere kerne.

Ny har jeg så prøvet en nyere 2.4.19-pre6 kernel og problemet er der
stadig.

En ting jeg kom til at tænke på er, om hver af disse media:

tulip0: 21041 media #0, 10baseT.
tulip0: 21041 media #1, 10base2.
tulip0: 21041 media #2, AUI.

har sin egen hwaddr?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-04-02 14:11

enrique <Look@MySignature.txt> writes:

> Ny har jeg så prøvet en nyere 2.4.19-pre6 kernel og problemet er der
> stadig.

Det kan skyldes at driveren gætter forkert på hvilken slags maskine
det drejer sig om, og det kan - hvis du er heldig - klares med en
konfigurationsparameter.

> En ting jeg kom til at tænke på er, om hver af disse media:
>
> tulip0: 21041 media #0, 10baseT.
> tulip0: 21041 media #1, 10base2.
> tulip0: 21041 media #2, AUI.
>
> har sin egen hwaddr?

Nej. Det er forskellige fysiske måder at koble det samme netkort på
det lokale net på.

Fra : enrique

Dato : 08-04-02 14:22

Yello

On Mon, 08 Apr 2002 15:10:44 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det kan skyldes at driveren gætter forkert på hvilken slags maskine det
> drejer sig om, og det kan - hvis du er heldig - klares med en
> konfigurationsparameter.

insmod tulip brug_den_rigtige_MAC_adresse ? :)
Jeg har kigget lidt på dokumentionen til tulip driveren, og synes ikke at
det fremgår nogen løsning.

Yellow dog Linux mailing listerne er oppe igen, så jeg vil også prøve at
spørge der.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-04-02 09:48

enrique <Look@MySignature.txt> writes:

> insmod tulip brug_den_rigtige_MAC_adresse ? :)

Nej, paa kompileringsniveau.

Hvis mac-adressen fortolkes forkert, bliver resten af netdata
formentlig ogsaa, hvorfor det ikke virker for dig.

> Yellow dog Linux mailing listerne er oppe igen, så jeg vil også prøve at
> spørge der.

Nok en god ide.

--
Thorbjoern Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : enrique

Dato : 08-04-02 11:02

Yello

On Sun, 07 Apr 2002 22:51:04 +0200, enrique wrote:

> [...]
> ny kernel, da jeg så skal reformate den HFS+ partition MacOS9 ligger på
> til en HFS, før linux kan skrive til den (kernel skal ligge på et mac

Jeg har fået installeret en 2.4.19-pre6-ben0 kernel, men den har det
samme problem.

> Desuden kan jeg ikke få pmud (v. 0.10-1b) til at virke:

Men nu virker det med den nye kernel :)

Fra : enrique

Dato : 08-04-02 19:28

Yello

Det lader til at min powerbook lider af:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=18731

Nu skal jeg bare finde ud af hvad jeg gør nu :)

Fra : enrique

Dato : 11-04-02 21:42

Yello

Rekompilet kernel med: