Hvor skal Linux installeres?
Fra : Michael Jensen

Dato : 01-02-01 10:10

Hejsa

Jeg har en 12 GB disk hvor jeg skulle have win98, w2k (kører allerede) og
Linux til at køre.

Der er en primær partition på 6 GB, som er fyldt med et FAT32 disk. På
extended partitionen er der en 3 GB NTFS til w2k. På de sidste 3 GB vil jeg
så gerne installere Linux er det ikke muligt?

Jeg har prøvet gennem Red Hats 6.2 installation men den går i stå hver gang
efter at jeg har valgt hvilke partitioner jeg vil ha oprettet. Jeg har
prøvet at slette dem helt som logiske drev og prøvet at formatere det som
FAT og FAT32.

Når jeg vælger at den skal oprettet fx. / /urs /home så brokker den sig over
noget med at den ikke kan finde de rigtige sektorer (mener jeg), hvis det
giver lidt mening så prøv lige med et skud.

Hilsen Michael

P.S. Det er sikkert bedre at installere det hele forfra, men far er sikkert
ikke så glad hvis hans autoCad ligepludselig ikke funger

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-02-01 12:12

> [...]
> noget med at den ikke kan finde de rigtige sektorer (mener jeg), hvis det
> giver lidt mening så prøv lige med et skud.

Den rigtige fejlmedelelse er :

There are currently unallocated partitions present in the list of requested
partitions. The unallocated partitions are shown below, along with the
reason they were not allocated.

/ boot partitions to big

Hilsen Michael

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-02-01 13:05

"Michael Jensen" <michael@ogj.dk> wrote in message

> [...]
requested
> partitions. The unallocated partitions are shown below, along with the

Måske er det fordi den Lilo der følger med RH6.2 er for gammel til at kunne
finde ud af at boote fra partitioner der er længere ude end de 1024 cylindre
(eller hvad det nu var en enhed . Man kunne jo godt forestille sig at
folkene fra redhat har lavet installationsprogrammet så det forudser
problemet inden installationen er begyndt. I så fald er der nok ikke meget
andet at gøre end at finde en nyere distro :-/
--
mvh Jes Vestervang
Mandrake 7.1 og Debian Potato 2.2

Fra : Michael Jensen

Dato : 01-02-01 15:13

> [...]
> problemet inden installationen er begyndt. I så fald er der nok ikke meget
> andet at gøre end at finde en nyere distro :-/

Jeg mener faktisk den har brokket sig over noget lignende på et tidspunkt,
så det jo nok det. Er det ikke muligt at få de boot partitioner ned under
1024 cylindre ?

Hilsen Michael

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-02-01 15:25

On Thu, 01 Feb 2001 14:13:29 GMT, Michael Jensen wrote:

> Jeg mener faktisk den har brokket sig over noget lignende på et tidspunkt,
> så det jo nok det. Er det ikke muligt at få de boot partitioner ned under
> 1024 cylindre ?

Jo, du kan lave en lille /boot partition på 5-10 mb, som ligger
under cylinder 1024. root-filsystemet kan så fint ligge over
cylinder 1024 - eller på en helt anden disk for den sags skyld.

Med hensyn til den praktiske udførelse (at få lavet plads til en
boot-partition), så kan Partition Magic anbefales.

Stig

Fra : Steen Zeeberg Dyrmos~

Dato : 01-02-01 19:49

"Stig H. Jacobsen" wrote:>

> Med hensyn til den praktiske udførelse (at få lavet plads til en
> boot-partition), så kan Partition Magic anbefales.

Linuxs egen fdisk er nu til enhver tid bedre, vil jeg mene. Bruger den altid i
enhver partitionssammenhæng (også når jeg ikke installerer Linux!)

Mvh,
Steen

Fra : SoulMate

Dato : 01-02-01 20:05

"Steen Zeeberg Dyrmose" <szd@mail1.StofaNet.dk> skrev i en meddelelse

> Linuxs egen fdisk er nu til enhver tid bedre, vil jeg mene. Bruger
den altid i
> enhver partitionssammenhæng (også når jeg ikke installerer Linux!)

den kan bare ikke "flytte" partioner rundt på disken...

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 01-02-01 22:06

On Thu, 01 Feb 2001 19:48:53 +0100, Steen Zeeberg Dyrmose wrote:

> Linuxs egen fdisk er nu til enhver tid bedre, vil jeg mene.

Har du da brugt Partition Magic?

Og hvilken Linux fdisk er det som kan reducere størrelsen på en
FAT-partition non-destruktivt eller flytte den til et andet sted
på disken? Eller til en anden disk.

Stig

Fra : Claus Ladekjær Wilso~

Dato : 03-02-01 02:03

Stig H. Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Og hvilken Linux fdisk er det som kan reducere størrelsen på en
> FAT-partition non-destruktivt eller flytte den til et andet sted

Mandrake 7.1 og 7.2 bruger grub som bootloader i stedet for lilo. Jeg endnu
ikke stødt på problemer på en 15 GB disk, selv om jeg placerer linux i
slutningen af drevet.
Der findes masser af bootloadere på markedet, som kan det, som grub også
kan. Jeg slog op under
bootloader
i www.yahoo.de
og fik 15 gode forslag (som jeg dog ikke har prøvet igennem endnu)
Det bedste var Xosl, hvor man kan bruge sin mus i opstartsmenuen.
Mandrake har også sin egen version af "Partition Magic" indbygget i
installationsprocessen.

Mvh. Claus Ladekjær Wilson
musiker og linuxbruger
--