SQL "næste" og "forrige"
Fra : Jesper Henriksen

Dato : 07-04-02 19:59

Hejsa...

hvordan katten får jeg hentet den næste "linie" i en database, når jeg kun
har et "id" at arbejde ud fra???

det er en postnummertabel, så jeg kan ikke bare lægge 1 til ID'en
(postnummeret)

findes der nogen funktioner til at løse den problemstilling, eller skal man
være lidt krea(s)tiv?

Hilsen (og tak!)
Jesper

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 08-04-02 20:09

Jesper Henriksen <jesper@begavet.dk> wrote:
> [...]
> (postnummeret)
>
> findes der nogen funktioner til at løse den problemstilling,

Hej Jesper

I Access kan du bruge prædikatet TOP 1, som en mulighed:

SELECT TOP 1
tblPostNr.PostNr
FROM tblPostNr
WHERE tblPostNr.PostNr > 2720
ORDER BY tblPostNr.PostNr;

Denne forspørgsel returnere det næste postnummer efter 2720. Hvis du
ønsker at finde den forrige, skal du bare erstatte bunden med

WHERE tblPostNr.PostNr < 2720
ORDER BY tblPostNr.PostNr DESC;

Dvs. "vende" større end til mindre end og sortere i den anden
rækkefølge
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Jesper Henriksen

Dato : 07-04-02 21:49

> [...]
> WHERE tblPostNr.PostNr < 2720
> ORDER BY tblPostNr.PostNr DESC;
> Dvs. "vende" større end til mindre end og sortere i den anden

lige hvad jeg skulle bruge!!! godt nok til MySql, men har skrevet det
om.....
- man skal jo bare lige finde den rigtige måde at dreje problemet

Takker!
Jesper

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-02 20:56

"Jesper Henriksen" <jesper@begavet.dk> skrev:

> hvordan katten får jeg hentet den næste "linie" i en database,
> når jeg kun har et "id" at arbejde ud fra???

Hvad er sammenhængen? Hvis du vil have en forespørgsel der
returnerer det "næste" postnummer, kan du bruge Mikkels svar. Hvis
du er ude efter at kunne gå "frem" og "tilbage" inden i en
forespørgsel eller tabel, kan du benytte en cursor. Normalt har man
ikke brug for en cursor internt i en database, mens man eksternt -
f.eks. ved visning af et recordsæt på en webside - så godt som
altid bruger cursor. På en ASP-side kan man benytte en ADO-cursor
til at vise data - og her kan man bevæge sig fremad med kommandoen
MoveNext.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (Medlem af Fiduso - www.fiduso.dk)