"længde" af streng
Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 07-04-02 17:39

Hvordan finder man længden af den streng ? Hvis vu nu siger at den hedder:
test
Hvad skriver man så for at finde længden/størrelse af den ?
Jeg har prøvet at søge på MSDN men det gav intet positivt resultat. Der
skulle vel ikke være en der er en haj til denne side og gider fortælle
hvordan den skal bruges. Så kan jeg bruge den en anden gang.

Venlig hilsen Rasmus Christiánsen.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-04-02 17:51

> test

len(test)

Hvis test er null, returnere len() null.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-04-02 17:54

> Jeg har prøvet at søge på MSDN men det gav intet positivt
> resultat. Der skulle vel ikke være en der er en haj til
> denne side og gider fortælle hvordan den skal bruges. Så
> kan jeg bruge den en anden gang.

Du kan downloade en VBScript/JScript reference + en del andet her:

http://download.microsoft.com/download/winscript56/Install/5.6/W982KMeXP/EN-US/scrdoc56en.exe

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 07-04-02 19:14

Dvs. ASP er bare VBScript på serversiden ?

Venlig hilsen Rasmus Christiansen.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-04-02 19:52

> Dvs. ASP er bare VBScript på serversiden ?

Ja, eller JScript og hvis jeg ikke husker helt forkert kan man også
bruge Perl... du angiver det jo i toppen af siden med

<%@language=VBScript%>

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 07-04-02 19:54

Jeg starter nu lige på og hårdtmed
<%
Dim dcnDB ' As ADODB.Connection

Bør jeg ændre det ?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-04-02 20:05

> <%
> Dim dcnDB ' As ADODB.Connection
>
> Bør jeg ændre det ?

Det kommer an på så meget...

Igen: læs http://www.html.dk/tutorials/asp/. Så vil du selv kunne svare
på sådanne spørgsmål, lettere end at [indsæt selv noget nemt].

PS: Koden du har fat i er skrevet i VBScript.

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 07-04-02 20:11

> Jeg starter nu lige på og hårdtmed
> <%
> Dim dcnDB ' As ADODB.Connection

Aaahh... nu tror jeg jeg fatter hvad du mener (du kan gøre det nemmere
ved at skrive nedenunder det du svarer på. En samtale bliver meget
lettere at følge, når man læser den ovenfra og ned).

Din side SKAL starte med

<% @language=VBScript %>

i dette tilfælde.

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 07-04-02 20:14

Jeg burde måske have splittet emnet op.

Tak. Det har ellers gået godt uden, men det er nok kun i IE. Har ej prøvet
Netscpae.

Fra : Torben Brandt

Dato : 07-04-02 20:59

Rasmus Christiansen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Jeg burde måske have splittet emnet op.
>
> Tak. Det har ellers gået godt uden, men det er nok kun i IE. Har ej prøvet
> Netscpae.

<bundcitat fraklippet : du må gerne svare under det du svarer på>

Det skulle ikke betyde noget, da det jo er serverside og ikke har noget med
browseren at gøre.

mvh Torben

--
KONKURRENCE PÅ HTML.dk:
fortæl hvordan din drømmeeditor ser ud

Fra : Jakob Bork

Dato : 07-04-02 21:30

Hvilke grunde er der til at angive sproget ud over god programmeringsskik og
så hvis man er i tvivl om standardsproget på webserveren. Hvis man selv
styrer standardsproget og har sat det til VBScript, som jo også er default
og ellers ikke skifter sprog til andet, så kører det vel fint uden? Eller
hvad?

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-04-02 00:43

On Sun, 7 Apr 2002 22:30:22 +0200, "Jakob Bork" <bork@adslhome.dk>
wrote:

> [...]
>og ellers ikke skifter sprog til andet, så kører det vel fint uden? Eller

Ja.
men hvis man laver noget for andre, bør man angive sprog, da de evt.
kunne flytte til en anden server, som er sat anderledes op.

Mvh. Jørn

PS: Gider du tage et kig på:

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 08-04-02 08:37

> Hvilke grunde er der til at angive sproget ud over god
> programmeringsskik og så hvis man er i tvivl om standardsproget
> på webserveren.

Portabilitet. Man kan lige så godt vænne sig til det.

Når jeg nu læser mit andet indlæg igen kan jeg se at 'skal' skal skiftes
ud med 'bør'. Jeg var træt. På det tidspunkt havde jeg været vågen i 25
timer

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-04-02 09:00

Jakob Møbjerg Nielsen wrote in news:a8rh66$drp$1@sunsite.dk:

> [...]
>
> Når jeg nu læser mit andet indlæg igen kan jeg se at 'skal' skal
> skiftes ud med 'bør'. Jeg var træt. På det tidspunkt havde jeg været

i øvrigt vel jeg mene, at god programmeringsskik mange gange er alpha og
Omega ved udvikling af mere eller mindre avancerede programstumper - om
ikke andet så for ens egen skyld. For et års tid eller mere siden
udviklede jeg en større intranet applikation for mit arbejde (på
daværende tidspunkt var jeg stadig en anelse uøvet udi større projekter).
Nu er jeg begyndt at kigge disse sider efter i sømmene pga et (ublu :)
krav om vedligeholdelse og jeg sidder nu og river mig i håret over den
kode jeg lavede på det tidspunkt. Det er utroligt så meget arbejde det nu
kræver at få et overblik over koden - selvom det er mig selv, der har
skrevet den. Bla. er anvendelsen af subs og functions helt overset og
navngivningen af variable etc kunne lige så godt have været lavet med en
randomiseret tekst-generator ... :(

Med dine ord: Man kan lige så godt gøre det til en god vane at gøre det
rigtigt fra starten af ... det sparer arbejde i den sidste ende :)
--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jørn Andersen

Dato : 08-04-02 18:49

On Mon, 8 Apr 2002 08:00:22 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<spam200204@stocholm.dk> wrote:

> [...]
>
>Med dine ord: Man kan lige så godt gøre det til en god vane at gøre det
>rigtigt fra starten af ... det sparer arbejde i den sidste ende :)

Jeg tror de fleste skal igennem den oplevelse, før man lærer det.
Selv om jeg stadig er begynder, får jeg allerede både rystelser og
ticks ved at skulle ryyde op i noget af det første, jeg lavede ...

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Jakob Bork

Dato : 08-04-02 19:51

Jamen vi er da vist rørende enige alle sammen

God programmeringsskik er grund nok.