Festo Litaniæ
Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-04-02 16:51

Jeg har et problem:
i KB 1748 står der kun "Festo Litaniæ" , det kan jeg ikke finde i
progr. DAGE, der er litania major 25 April, og litania minores 24
Juni, så det er måske en helt tredie?, og hvordan finder jeg den
rigtige?
mvh Ebbe

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 07-04-02 19:27

Litanie kaldes en eiendommelig art af de ved gudstienesten benyttede bønner.
Eiendommelighederne bestaae i

1. at L. ikke bedes af præsten alene, men Menigheden svarer i korte
Sætninger med et eensformigt Omqvæd.
Det er ikke engang nødvendigt at Præsten er Forbeder; Stropherne kunne
fordeles imellem 2 Chor og idet L. er en Mellemting imellem Tale og Sang,
kan det saavel fremsiges som synges, eftersom Skik er paa de forskjellige
Steder.

2. Alle L. have den samme Begyndelse: Kyrie eleison, Christe eleison, og den
samme Slutning: Agnus Dei, qui tollis o.s.v.
Oprindelig anvendtes L. ved Processioner (hvorfor det ogsaa undertiden
ligefrem betyder en Procession) navnlig i det Øiemed at afvende en eller
anden Ulykke eller afbede en eller anden Skyld, hvorfor det ogsaa, efter den
gammelkirkelige Anskuelse, var forbundet med Faste.
I den romerske Kirke kan det kun forekomme Søndag Eftermiddag; i nogle
evangeliske Landes Kirker er L. anordnet om Søndagen efter Prædikenen, naar
ingen Altergang finder Sted, men anvendes mere ved Onsdags- og
Fredagsgudstjenesterne og fortrinsvis paa Bods- og Bededage.

Stoffet mellem hiin Begyndelse og Slutning afdeles ved det eensformige
Omqvæd: miserere nobis (sic) parce nobis, og bestaaer enten af en lang Række
forskjellige Navne, Prædicater og Billeder, i hvilke Tilbedelsens Gjenstand
paakaldes, eller af en Opregning af de Gjenstande om hvilke der bedes, eller
af de Motiver paa hvilket Haabet om Bønhørelse støtter sig.

Den i den evangeliske Kirke benyttede Form af L. hidrører fra Luther.
Naar enkelte Componister, f. Ex Mozart, have behandlet L. uden Hensyn til
dets Responsoriske Charakteer, maa dette betragtes som en kunstnerisk
Licents.
Hos Herrnhuterne er L. en Bedetime som holdes Søndag Formiddag før
prædikenen.
--------
Pyh ha, fik I den?
Venlig hilsen
Flemming Svendsen.
PS: Kilde: Nordisk Conversations - Lexicon indeholdende en almeenfattelig
Forklaring over alle vigtige Navne, Gjenstande og Begreber som forekomme i
Livet under Læsning og i Samtale - 1861
-----------

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 07-04-02 19:51

On Sun, 7 Apr 2002 20:26:48 +0200, "Flemming Svendsen"
<flemclar@mail.dk> wrote:

>Litanie kaldes en eiendommelig art af de ved gudstienesten benyttede bønner.
>Eiendommelighederne bestaae i
[snip]

Tak for afhandlingen, men jeg fandt ikke ud af hvilken dato, for
Præsten har skrevet det som dato for dåben
mvh Ebbe

Fra : Bodil Madsen

Dato : 07-04-02 22:09

Iflg. Bauers kalender er litaniæ minores = gangdagene.
Iflg. samme er gangdage=rogationum dies, mandag, tirsdag og onsdag før
Kristi Himmelfart.
Den lille gangdag er 25. april. Gangdage ugen er himmelfartsugen
Jeg gætter derfor på at den pågældende dag er Kristi Himmelfartsdag.
Hilsen
Bodil Madsen

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 09-04-02 17:44

On Sun, 7 Apr 2002 23:08:38 +0200, "Bodil Madsen"
<katry@orangenet.dk> wrote:

> [...]
>Den lille gangdag er 25. april. Gangdage ugen er himmelfartsugen
>Jeg gætter derfor på at den pågældende dag er Kristi Himmelfartsdag.

Tak for svar, hvis det er Kristi Himmelfartsdag, skulle det jo så
være d. 23 Maj 1748,
jeg synes stadig at jeg føler mig lidt usikker, det er jo længe
efter gangdagene
mvh Ebbe

Fra : Bodil Madsen

Dato : 09-04-02 22:11

Jeg prøver igen. Iflg. Salmonsens konversationsleksikon:
Gangdage holdtes 3 dage før Kristi Himmelfart, og de kaldtes i de sydlige
lande de små gangdage i modsætning til den store gangdag, der indstiftedes
af pave Gregor I (590 - 604) og tillige kaldtes Gregoriana eller Romana. Den
holdtes 25. april.

Så jeg kan ikke få det til andet end at festo litaniæ må være Kristi
Himmelfartsdag, men prøv selv at se.

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 10-04-02 08:53

If. Herman Grotefend "Taschenbuch der Zeitrechnung" er
Litania major, Gregoriana d. 25 april
Litanie minores, triduane, rogationum, ante ascensionem de 3 dage før
Kristi Himmelfartsdag.
(Navnene efter kommaerne er alternative navne for samme dag(e)).

Hvad Litania alene betyder, er ikke godt at vide, men hvis det
utvetydigt skal angive en bestemt dag, så burde det efter min
opfattelse være d. 25. april. Men det er selvfølgelig et gæt.
M.v.h.
O.C.

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 10-04-02 16:46

On Wed, 10 Apr 2002 09:52:54 +0200, Otto Chr. Thygesen
<thygesen@email.dk> wrote:
klip

>On Tue, 9 Apr 2002 23:10:57 +0200, "Bodil Madsen" <katry@orangenet.dk>
>wrote:
klip

Tak for deltagelsen, hvis han er utilfreds, må han jo vende sig
en gang, og protestere

mvh Ebbe