stats på netkort ?
Fra : Rune Klausen

Dato : 07-04-02 12:46

Er der en måde at få at vide hvor meget trafik der har været på netkortne
under Linux ?
Jeg har nemlig en smoothwall til router, kunne godt lige tænke mig at se
hvor meget trafik der har været :)

-Rune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-04-02 12:49

On Sun, 7 Apr 2002 13:46:12 +0200, Rune Klausen wrote:

> Er der en måde at få at vide hvor meget trafik der har været på
> netkortne under Linux ? Jeg har nemlig en smoothwall til router,
> kunne godt lige tænke mig at se hvor meget trafik der har været :)

Giver /sbin/ifconfig noget du kan bruge?

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-04-02 13:28

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Giver /sbin/ifconfig noget du kan bruge?

Her skal det bemærkes, at ifconfig ofte kun oplyser pakkeantal.

--
Allan Olesen, Lunderskov

"UNIX er overflødigt." - Lars P. Fischer

Fra : Rune Klausen

Dato : 07-04-02 13:32

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Giver /sbin/ifconfig noget du kan bruge?

Hvis man kan omregne pakkerne til bytes på en eller anden måde så gør det :)

-Rune

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-04-02 13:41

On Sun, 7 Apr 2002 14:32:21 +0200, Rune Klausen wrote:

> Hvis man kan omregne pakkerne til bytes på en eller anden måde så
> gør det :)

Åh - ifconfig i Debian/unstable giver også bytes og desuden
menneskevenlige tal, deraf mit forslag:

virgil$ /sbin/ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:D0:B7:0B:F0:06
inet addr:192.168.0.110 Bcast:192.168.0.255 Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:11834739 (11.2 MiB) TX bytes:3051521 (2.9 MiB)
Interrupt:10 Base address:0x6000

virgil$ dpkg -s `dpkg -S /sbin/ifconfig | cut -d: -f1`
Package: net-tools
This package includes the important tools for controlling the network
subsystem of the Linux kernel. This includes arp, ifconfig, netstat,
rarp, nameif and route. Additionally, this package contains utilities
relating to particular network hardware types (plipconfig, slattach) and
advanced aspects of IP configuration (iptunnel, ipmaddr).
.
In the upstream package 'hostname' and friends are included. Those are
not installed by this package, since there is a special "hostname*.deb".

virgil$

Mvh.

--
"Ett, två, tre, pang på rödbetan." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-04-02 17:37

spamtrap@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

>Åh - ifconfig i Debian/unstable giver også bytes og desuden
>menneskevenlige tal, deraf mit forslag:

Jeg har en tåget forestilling om, at det er kerneafhængigt,
men jeg gider ikke lige reboote for at checke.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-02 13:08

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> writes:

> Er der en måde at få at vide hvor meget trafik der har været på netkortne
> under Linux ?

Prøv 'cat /proc/net/dev'.

Vær dog opmærksom på at den wrapper ved 4 GB.

Hvis du bruger iptables, så kan du se hvor meget der er faret ud af de
forskellige kæder med 'iptables -L -v'.

--
Jacob - www.bunk.cc
No one gets sick on Wednesdays.

Fra : Rune Klausen

Dato : 07-04-02 13:46

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> Prøv 'cat /proc/net/dev'.
>
> Vær dog opmærksom på at den wrapper ved 4 GB.

Det er desværre for lidt, hvis det nu var ved 4 TB, så kunne den bruges :)

> Hvis du bruger iptables, så kan du se hvor meget der er faret ud af de
> forskellige kæder med 'iptables -L -v'.

Bruger jeg ikke.

-Rune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-02 15:42

> Det er desværre for lidt, hvis det nu var ved 4 TB, så kunne den bruges :)

Hvad skal du bruge det til? Hvis du fx bruger det sammen med RRDtool
og kører din opdatering så tit at den ikke når at wrappe, så regner
RRDtool selv ud hvornår den wrapper og der er således ingen
problemer.

Er det et 100 Mbps netkort, så tager det mindst 340 sekunder (lidt
over fem et halvt minut) før den wrapper. Så det er nok at du bare
kører din opdatering hvert 5. minut.

--
Jacob - www.bunk.cc
I hear what you're saying but I just don't care.

Fra : Rune Klausen

Dato : 07-04-02 21:02

> [...]
> og kører din opdatering så tit at den ikke når at wrappe, så regner
> RRDtool selv ud hvornår den wrapper og der er således ingen

Jeg kunne bare lige godt tænke mig at se hvor meget jeg egnetlig har
donwloadet gennem tiden, at min server har været oppe.
Jeg kører ikke RRDtool, eller MRGT.
Så jeg vil faktisk bare se hvor mange MB der har været igennem min internet
opkobling.

-Rune

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-04-02 21:47

"Rune Klausen" <rune.klausen@paradis.dk> writes:

> Jeg kunne bare lige godt tænke mig at se hvor meget jeg egnetlig har
> donwloadet gennem tiden, at min server har været oppe.
> Jeg kører ikke RRDtool, eller MRGT.

Så skal du "bare" regne arealet under den graf MRTG laver ud

--
Jacob - www.bunk.cc
Mistakes are often the stepping stones to utter failure.

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-04-02 22:41

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

>Så skal du "bare" regne arealet under den graf MRTG laver ud

Den graf har han jo ikke.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-04-02 12:14

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> writes:

> Den graf har han jo ikke.

Nåh nej ... jeg læste:

| Jeg kører ikke RRDtool, eller MRGT.

som "Jeg kører ikke RRDtool, men MRTG". Jeg skal vist lære at læse
hvad folk skriver

Men så var det måske på tide at få sat en af delene op

--
Jacob - www.bunk.cc
Every absurdity has a champion who will defend it.

Fra : Rune Klausen

Dato : 08-04-02 13:58

> Nåh nej ... jeg læste:

> som "Jeg kører ikke RRDtool, men MRTG". Jeg skal vist lære at læse
> hvad folk skriver
>
> Men så var det måske på tide at få sat en af delene op

problemet er så bare at jeg ikke er nogen unix haj, jeg kører med
smoothwall.org fordi det er nemt og det virker til det jeg skal bruge det
til, omend lidt besværligt at åbne 20 porte :/

-Rune