Søren Jensen - den store smed fra Rude
Fra : godset

Dato : 07-04-02 11:40

Hej alle
Der der nogen i denne gruppe der har mødt Søren Jensen - den store smed fra
Rude, I deres forskning?
Søren Jensen blev født Holsteinsborg år 1816 som søn af Smed Jens Sørensen
og Karen knudsdatter. Han blev valgt til landstinget i 1853, hvor han vandt
over selveste N.F.S Gruntvig.
Søren var gift 2 gange: første gang med Maren Larsdatter, og anden gang med
Karen sophie Olsdatter. Han døde i 1899 i Holsteinsborg sogn.

Jeg arbejder desforunden meget i smedeslægter i Tyvelse ( 1770erne), Ørlsev
(1840erne), og Vallensved (1840erne), samt en enkelt arbejdsmands familie i
Fyrendal omkring 1870.

Min ane der, var Peder Hansen, der var søn af Hans Jensen og Anne
Mathiasdatter. Hans fødsel er fundet i kirkebogen, men han forsvinder på
mystisk vis efter 1845. Jeg mener at have fundet Peter igen i samme sogn,
hvor_en_ Hans Jensen ved sin død står opført som "på aftægt hos Peter
Hansen" - alderen passer på min ane.. Navnemæssigt passer det hele jo som
fod i hose, men kan jeg være sikker på at det også ER mine aner? Hvilken
kilder kan måske give mig vished?

Kan nogen give et godt råd, eller genkende steder og personer fra deres egen
slægtsforskning, høre jeg gerne fra jer.

Med Venlig hilsen
Anne-Marie Thomsen

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 07-04-02 18:24

"godset" <godset@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fod i hose, men kan jeg være sikker på at det også ER mine aner? Hvilken

Ved hans eget, konens eller forældrenes skifte kan du vel få svaret ?