Hjælp en newbie med FreeBSD 4.5
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 02:16

Hejsa,

Jeg har sat en gammel PC'er op med FreeBSD 4.5, som jeg har installeret
via ftp. Jeg har også installeret Webmin 0.92 på den, da det sige at
gøre administrationen noget lettere for en komplet newbie som mig.

Jeg har følgende mål med maskinen (sorteret efter prioritet):

1. Den skal agere router og firewall for mit eget lille LAN. Jeg har en
Teledanmark BredBånd ADSL forbindelse med dynamiske IP'er i øjeblikket,
men når denne maskine kommer op og køre, vil jeg skifte til én fast IP.
Det er vigtigt at router/firewall'en er nem at konfigurere for en
ikke-TCP/IP ekspert, så jeg f.eks. ikke støder ind i problemer mht.
blokerede porte ved on-line spil, IM osv.

2. Maskinen skal være mailserver for mit eget domæne (som jeg allerede
har) for maks. 5 brugere. Jeg kan ikke forestille mig, at der kommer
flere, men den skal kunne acceptere store mails.

3. Der skal med tiden laves en webserver på maskinen, som blot skal køre
min egen hjemmeside og altså ikke kunne alverden. Det bliver jo nok
Apache og hvis døgnet havde 48 timer, ville jeg gerne lære perl, så mit
site kunne blive lidt fedt.

4. En FTP-server er selvfølgelig også vigtig. Gerne med anonymous
adgang, men det vigtigste er, at der kan oprettes flere konti.

5. Jeg har både en PC'er med Win2k og en Mac med Mac OS X (baseret på
BSD, til dem der ikke ved det), som begge gerne må kunne bruge maskinen
som fælles filserver. Det er nok noget samba, jeg skal ud i, men måske
også netatalk (eller er det passé?).

6. Alt andet spændende, som jeg ikke lige har fundet på endnu.
Ovenstående er vist også nok til et stykke tid.

Maskinen har 64 MB RAM og 2 netkort. Jeg har ikke installeret X-Windows
da maskinen skal stå i et skab og passe sig selv, når den engang er
konfigureret. Al administration skal foregå via Webmin og remote login.

Jeg kan gå på nettet fra maskinen via Links, så det virker. Jeg kan også
få fat i maskinen via SSH og kontake Webmin fra mit LAN. Begge netkort
virker altså fint, men maskinen router ikke mellem LAN og Internet.
Under installationen valgte jeg et eller andet med "gateway", så jeg
havde selvfølgelig håbet på, at det hele bare kørte. Sådan skulle det
ikke være.

Det vil nok føre for vidt at få en komplet forklaring på alt det
ovenstående her i gruppen, men jeg søger sådan set også "bare" gode
links, hvor der er nemme guides til disse ting. Mange af de ting jeg
selv har fundet på nettet, kræver enten at man ved en masse om Unix i
forvejen, eller også er de så fyldestgørende, at det vil tage mig lang
tid at læse det hele igennem.

Mit mål er selvfølgelig at blive en habil Unix bruger, med basis i
FreeBSD, men først og fremmest vil jeg gerne have ovenstående op og køre
og så lære hen af vejen. Jeg vil helst undgå at skulle lære alt om
FreeBSD, for at kunne få det op at køre og derfor søger jeg nogle nemme
guides. Er der nogen her i gruppen, som kan guide mig nemt og hurtigt,
ja så tager jeg selvfølgelig imod det også!

Jeg håber ikke, at ovenstående har skræmt alle væk på forhånd, men jeg
syntes lige så godt, at jeg kunne remse det hele op på forhånd.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 07-04-02 12:43

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> [...]
> BSD, til dem der ikke ved det), som begge gerne må kunne bruge maskinen
> som fælles filserver. Det er nok noget samba, jeg skal ud i, men måske

Samba til Windows og NFS til Unix (også OS X).

> [...]
> Under installationen valgte jeg et eller andet med "gateway", så jeg
> havde selvfølgelig håbet på, at det hele bare kørte. Sådan skulle det

Nu har jeg faktisk aldrig konfigureret FreeBSD som router, men jeg vil
næsten gå ud fra at det fungerer som under OpenBSD. Du skal sætte en
sysctl kernevariabel der hedder net.inet.ip.forwarding. Den skal have
værdien 1. man sysctl for at lære hvordan du bruger værktøjet.

Du bør nok læse FAQ'en og ikke mindst håndbogen (handbook). Hvis du
ikke har fået sidstnævnte installeret så kig på freebsd.org/handbook.

Vh.
Sven
--
Fight Internet Censorship! http://www.eff.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 13:41

In article <871ydr7n0b.fsf@neumann.xbsd.net>,
Sven Esbjerg <esbjerg@xbsd.net> wrote:

> Samba til Windows og NFS til Unix (også OS X).

Der skal altså installeres samba på Windows maskinen?

> [...]
> sysctl kernevariabel der hedder net.inet.ip.forwarding. Den skal have
> værdien 1. man sysctl for at lære hvordan du bruger værktøjet.

Første gang jeg læste ovenstående fattede jeg minus. Nu har jeg fundet
ud af det og kan derfor fortælle, at værdien allerede står til 1. Det er
vist det "gateway" indstillingen under konfigureringen ordnede.

Som jeg kan se i håndbogen, så skal jeg først indstille nogle routing
regler, før end der sker noget. Det må jeg jo så se, om jeg kan finde ud
af.

> Du bør nok læse FAQ'en og ikke mindst håndbogen (handbook). Hvis du
> ikke har fået sidstnævnte installeret så kig på freebsd.org/handbook.

Jeg foretrækker nettet, da det er rarere at læse i en browser frem for i
en terminal.

Den der håndbog virker ret omfattende og jeg slipper nok ikke uden om
den. Jeg havde dog håbet på nogle "spring-over-hvor-gærdet-er-lavest"
guides...

Bruger du Webmin? Er der ikke noget af dette, som det kan gøre nemmere?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-04-02 16:56

René Frej Nielsen wrote:

> Der skal altså installeres samba på Windows maskinen?

Nej, på FreeBDS'en.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 17:23

In article <a8pq5m$a6u$1@sunsite.dk>,
Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> wrote:

> Nej, på FreeBDS'en.

OK, så forstår jeg lidt bedre, for på Mac OS X kan man bare installere
samba og så lege filserver til Windows-maskiner.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 07-04-02 20:52

René Frej Nielsen wrote:

> OK, så forstår jeg lidt bedre, for på Mac OS X kan man bare installere
> samba og så lege filserver til Windows-maskiner.

Yeps, samba bruger den protokol som Windows som standard kører med.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 22:32

In article <a8q816$83a$1@sunsite.dk>,
Andreas Kleist Svendsen <usenetnospam@nau.dk> wrote:

> Yeps, samba bruger den protokol som Windows som standard kører med.

Nu jeg lige har en ekspert på krogen, så har jeg lige et lille spørgsmål:

Jeg har lige installeret Midnight Commander på maskinen vha. ports. Det
kørte jo helt af sig selv og heldigvis for det, for jeg havde ikke
kunnet fikse evt. fejl.

Nå, men efter installeringe kunne jeg ikke lige starte programmet,
medmindre jeg befandt mig i /usr/local/bin/ og skrev ./midc. Efter at
have log'et ud (jeg log'er ind via PuTTY fra Win98) og ind igen, kunne
jeg sagtens starte programmet fra en vilkårlig sti.

Der er altså et eller andet der lige skal opdateres efter sådan en
installering, men hvad? Hvad skal jeg skrive?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 08-04-02 16:13

René Frej Nielsen wrote:

> Nu jeg lige har en ekspert på krogen, så har jeg lige et lille spørgsmål:

Ekspert?

Jeg har hverken prøvet at installere FreeBSD eller Samba, og har i øvrigt
kørt med linux i et halvt års tid. Så du skal nok håbe på at der kommer
nogle andre og giver dig et fornuftigt svar, jeg har ikke noget bud.

--
mvh Andreas Kleist Svendsen

Fra : Christian Laursen

Dato : 08-04-02 16:17

> [...]

> Der er altså et eller andet der lige skal opdateres efter sådan en
> installering, men hvad? Hvad skal jeg skrive?

Det er din shell, der skal kigge efter igen, hvilke programmer der
ligger på maskinen, som kan køres.

Man kan tvinge den til det, ved at skrive 'rehash' på prompten.

Christian Laursen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 08-04-02 21:17

In article <m31ydq8bkc.fsf@borg.borderworlds.dk>,
Christian Laursen <xi@borderworlds.dk> wrote:

> Det er din shell, der skal kigge efter igen, hvilke programmer der
> ligger på maskinen, som kan køres.
>
> Man kan tvinge den til det, ved at skrive 'rehash' på prompten.

Hmm... det prøvede jeg også, men det hjalp ikke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Sven Esbjerg

Dato : 09-04-02 18:32

René Frej Nielsen <rfn@mac.com> writes:

> Hmm... det prøvede jeg også, men det hjalp ikke.

Du mangler formodentlig /usr/local/bin i din shells søgestig. Tilføj
den med: setenv PATH $PATH:/usr/local/bin
eller i filen .cshrc i dit hjemmekatalog
set path = (~/bin /bin /sbin /usr/{bin,sbin,local/bin,local/sbin} )

en: man csh
eller: man tcsh
vil nok hjælpe dig på vej.

Husk: Værd ikke bange for at læse dokumentationen.
RTMF = Read The Friendly Manual

Vh.
Sven

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 10-04-02 00:34

In article <87u1qkn5h7.fsf@neumann.xbsd.net>,
> [...]

> eller i filen .cshrc i dit hjemmekatalog
> set path = (~/bin /bin /sbin /usr/{bin,sbin,local/bin,local/sbin} )

Den er godt nok defineret, så det er ikke lige præcis den sti der er
gal. Den ser sådan ud:

set path = (/sbin /bin /usr/sbin /usr/bin /usr/games /usr/local/sbin
/usr/local/bin /usr/X11R6/bin $HOME/bin)

> en: man csh
> eller: man tcsh
> vil nok hjælpe dig på vej.

Jeg har skiftet til tcsh, da det er standard på Mac OS X; så kan jeg
føle mig lidt mere hjemme.

> Husk: Værd ikke bange for at læse dokumentationen.
> RTMF = Read The Friendly Manual

Jeg er skam i gang med at læse FreeBSD Handbook, men det er en tung
omgang for en nybegynder udi Unix. Dette var bare et lille hurtigt
spørgsmål, men der kommer nok flere henad vejen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen