Andreas Grønlund
Fra : Fam. Bangsgaard Jens~

Dato : 06-04-02 22:17

Hej NG.

Jeg har en person som driller mig utrolig meget.
Lærer Andreas Grønlund f. 16/4 1809 i Sennels, døbt 18/6 1809 i Sennels,
konf. i 1826 i Sennels. Søn af degn Christian Pedersen Grønlund og Kirstine
Nielsdatter i Sennels. Andreas belv i 1831 lærer fra Snedsted seminarium,
derefter hjælpelærer i Hillerslev til 7/4 1834. Gift i 1831 m. Maren
Pedersdatter Kjelstrup, datter af lærer Peder Nielsen Kjelstrup, Hjardemål
skole. Maren er ikke f. i Hjardemål, men hvor. De er ikke viet i Hjardemål,
Hillerslev el Snedsted.
Andreas er lærer v. Hunstrup skole fra 7/4 1834. Han er ikke gift med Maren
i mange år, og hun må være død først i 1830erne, men hvor, ikke i Hunstrup.
Andreas bliver gift 2 gang i 1835 i Skyum m. Dorthe Christensensdatter
Bangsgaard f. i Skyum. De får 3 børn. 1. Jens Bangsgaard Grønlund f. 1837 i
Hunstrup, død 1844 som 7 årig.
2. Kristine Grønlund Christensen f. 1838 i Hunstrup, død 1870 af
barselsfeber, men får forinden 4 børn.
3. Christian Grønlund f. 1841 i Hunstrup, lærer først i Hjardemål, og senere
i Lild. De får ingen børn.
Herefter dør Andreas 2 kone i 1841 af barselsfeber.
Andreas er lærer i Hunstrup til 1877. I folketællingen i 1870 er han gift 3
gang m. Anne Marie Michellsen f. 1810 i Hunstrup. Datter af lærer Jens
Michellsen Hunstrup skole. Hvornår er de blevet gift? og hvor? Det er ikke i
Hunstrup.
Andreas dør 1/9 1881, men jeg ved ikke hvor. De må være flyttet fra egnen,
da jeg ikke kan finde dem i folketællingen fra 1880 i Hunstrup, eller i
sognene omkring Hunstrup.
Jeg har ledt og ledt efter Andreas og hans koner i kirkebøgerne de sidste 4
år, og er ved at opgive ham, så derfor håber jeg at nogen måske kan hjælpe
her i gruppen.
mvh. Kirsten Bangsgaard.