Vant - afkortning
Fra : Jan O

Dato : 06-04-02 18:37

Båden er i vandet og masten monteret - så er det lige ved og næsten.

Men ak, trimningen skal være lidt anderledes i år og forstaget er gjort
længere. Derfor kan det ene topvant ikke tottes hårdt nok. Det er ikke nok
gevind i gaffelterminalerne/gevind enderne er skruet helt sammen inde i
selve vantskruen.

Hvad pokker gør man?
- Kan man afkorte vantet?
- Hvordan er det fastgjort i terminalen - og med hvilket stykke værktøj?

Masten skulle gerne blive hvor den er til engang på efteråret.

Mvh

Jan O

Fra : Rix

Dato : 06-04-02 21:20

Hejsa

> Hvad pokker gør man?

Hvad med en kortere vantskrue??

> - Kan man afkorte vantet?

Ja da, men det kræver nok en wiresaks og så en tur til riggeren og få klemt
en ny terminal på

> - Hvordan er det fastgjort i terminalen - og med hvilket stykke værktøj?

Terminalen er faktisk klemt (valset) med et kanon højt fast på wiren. Det
svarer vist til en koldsvejsning.

mvh Johnny

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-04-02 22:45

> [...]
> Hvad pokker gør man?
> - Kan man afkorte vantet?
> - Hvordan er det fastgjort i terminalen - og med hvilket stykke værktøj?

Hvad mener du med det ene topvant? Mener du styrbord og bagbord? Hvis det er
det, du mener, så står masten da skævt....

Jeg formoder, du mener agterstag eller bagstag...

Du kan sagtens afkorte det. Mål afstanden og tag det med til butikken, så
valser de en ny terminal på. Det koster ca. kr. 200,- alt inkl.

Det er ikke noget, du selv kan gøre, med mindre du kan trykke med 150 tons..

Fra : Jan O

Dato : 08-04-02 16:19

.....det er faktisk det ene vant der er tale om. I bagbord side. Men
problemet kan tilsyneladende løses ved at de to gevind-ender er lige lange
inde i selve skruen - altså "startes samtidig". Det giver lige de centimeter
ekstra der var brug for.

mvh Jan O