Udskifte PSU-blæser? - hvordan?
Fra : Andrew

Dato : 06-04-02 18:08

Hej

Vil i ikke nok hjælpe mig.

Jeg har med stor succes gjort min CPU blæser meget lydsvag, nu mangler jeg
blot at gøre min PSU lydløs.

Jeg har en Papst 12dB 80 mm blæser til dette. Den skal ind i
strømforsyningen, og så er der intet overhovedet i min computer som siger
noget!

Men jeg er lidt lurren ved at pille ved PSU'en. Der er både dødningehoveder
og jeg ved ikke hvad på siden af den, men det er jo bare blæseren jeg skal
have af og en anden en på.

Men hvordan ser landskabet ud inde i sådan en PSU (Aopen 300W (fra HQ08
kabinet)).
Mit største problem er hvordan jeg skal give min papst strøm.
Papsten får strøm via en strømtyv, den stjæler altså strøm til de to
ledninger fra et 4pins strømstik.
Det jeg tænkte at jeg kunne gøre var: Jeg ville tage den nuværende ud og
klippe ledningerne af den. Så vil jeg klippe ledningerne af min Papst og
derefter lodde ledningerne fra min Papst og de afklippede ledninger fra
PSU'en sammen.

En anden mulighed er at klippe ledningerne af den nuværende larmende
PSUblæser og bare lade dem ligge (måske lige putte noget tape omkring
enderne, så der ikke sker noget), og sp skrue Papsten fast og bare føre dens
strømledning ud i kabinettet til et strømstik.

Hvad ville i gøre, eller: Hvad er den normale fremgangsmåde når man skal
skifte PSU-blæser?

Mvh Anders

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 06-04-02 18:38

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> klippe ledningerne af den. Så vil jeg klippe ledningerne af min Papst og
> derefter lodde ledningerne fra min Papst og de afklippede ledninger fra

Jep - eller bruge en samlemuffe alt efter temperament. Fordelene: Du sparer
et stik, skal ikke bruge så lang en ledning og slipper for en ekstra
ledning, som roder i kabinettet. Ulemper: Tja - blæseren kan ikke længere
anvendes i andre funktioner uden lidt fiks-fakseri

M.v.h.

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 06-04-02 18:41

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i

> Men hvordan ser landskabet ud inde i sådan en PSU (Aopen 300W (fra HQ08
> kabinet)).

En masse dimser og dingenoter. Hvis du bare sørger for at pille strømmen
helt fra den, efterfulgt af et par tryk på power-knappen, er der ikke
noget farligt derinde.

> [...]
og
> derefter lodde ledningerne fra min Papst og de afklippede ledninger fra

Det er en mulighed.

> [...]
dens
> strømledning ud i kabinettet til et strømstik.

Det er en anden mulighed. Den har jeg brugt i mit Aopen HX08.

> Hvad ville i gøre, eller: Hvad er den normale fremgangsmåde når man
skal
> skifte PSU-blæser?

Én af de to muligheder du nævner

mvh
Peter

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-04-02 19:01

Chuke Mimergolf wrote:

> En masse dimser og dingenoter. Hvis du bare sørger for at pille
> strømmen helt fra den, efterfulgt af et par tryk på power-knappen, er
> der ikke noget farligt derinde.

Kondensatorer?

Fra : MVP

Dato : 07-04-02 11:56

> Kondensatorer?

'Lytter' - og de giver et pænt rap over nallerne..sørg for at 'tømme' den
for strøm inden adskillelse - forklaring er givet andetsteds i denne tråd.

Mads

Fra : ----OR----

Dato : 06-04-02 19:17

Har du overvejet at køre den nuværende blæser med 7 volt? Det er nemmere og
giver nøjagtig samme reduktion i støj (og performance) som at installere en
Pabst 12dB.

Fra : F.Larsen

Dato : 06-04-02 23:49

> [...]
> klippe ledningerne af den. Så vil jeg klippe ledningerne af min Papst og
> derefter lodde ledningerne fra min Papst og de afklippede ledninger fra

Jeg har skiftet et par blæsere og det er nu ikke så svært.

1) Afmonter alle ledninger og stik i kabinettet så de ligger løst.
2) fjern de 4 skruer som psu er monteret med (bagsiden af kabinet)
3) tag strømforsyningen forsigtig ud (læg kabinet ned).
4) fjern de fire skruer der sidder i kanten af psu-låget og tag låget af.
5) Der sidder to ledninger rød/sort fra blæseren til printet.
6) Noter hvilken ledning der er plus (rød) og skriv det på printet.
7) Afmonter blæseren - 4 skruer - og evt stik ned til printet

Brug det eksisterene stik hvis det er muligt. Normalt kan det skilles af
hvis man har lidt tålmodighed. Ellers må du lodde de to ledninger sammen og
så give dem noget tape eller krympeflex. Undgå at klippe de to ledninger
over i samme afstand - men med 2 cm afstand så kan de umuligt kortslutte.
Jeg vil under alle omstændigheder anbefale lodning. Konsekvensen af en
dårlig forbindelse er for stor til at tage nogen chancer...

8) monter ny blæser og forbind stikket
9) test: hurtig tænd/sluk for at se om blæser kører...

--
Flemming
Støjdæmp din PC: http://hjem.get2net.dk/Quake2/AlphaPal8045T/index.htm