planter......
Fra : Gidde

Dato : 31-01-01 23:50

Hejsa
Er planterne Paradistræ (crassula et eller andet) og Aloe Vera egentlig
giftige for misserne? Noget siger mig at Aloe næppe er, men jeg er ikke
faldet over nogle af de to planter i lister over giftige/ugifte planter
endnu....
Hverken Laban eller Freja spiser af mine planter, men de eeeelsker at
mase og gnuppe aloeveraen i stykker (suk).
Mvh. Gitte

Fra : Gidde

Dato : 31-01-01 23:52

Og hvad med helt ordinære bregner??
----
Gitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-01 03:23

d. 31/01/01 23:49 skrev Gidde på gjlo98@hum.auc.dk i artiklen
3A78973B.DEE864C@hum.auc.dk:

> [...]
> giftige for misserne? Noget siger mig at Aloe næppe er, men jeg er ikke
> faldet over nogle af de to planter i lister over giftige/ugifte planter

Hej Gitte - herunder følger en megaliste. Men om Aloe Vera ved jeg faktisk
noget: Donna er nemlig i behandling med Aloe Vera gel ("indholdet" i
bladene) mod mavekatar på 3 måned. Hun får 4 ml om dagen, så det er altså
ikke giftigt.. Men jeg fik noget information om planten med og der stod at
hvis man gik i gang med at presse sin egen juice af bladene skulle man
endelig passe på ikke at få det gule lag med, der ligger lige inden for
bladets "hud", for det giver kraftige mavesmerter og diarré. Aloe Vera
optræder på den liste jeg har over giftige planter, men det må vel være
p.g.a. det gule lag - hvis mis bider ind i bladet får den jo både det ene og
det andet, så -
Dit Paradistræ er der vist ikke, desværre
Her er listen:
Katte for Dummies opgiver:
Abrikos (sten)
Alger
Aloë Vera (!)
Alperose
Alpeviol
Amaryllis(De fire verdenshjørner)
Ananas (visne blade og sten)
Andromeda Japonica
Asparges
Avocado (frugt og sten)
Azalea
Benbræk
Benved
Bjældetræ
Bjørneklo
Blærebælg
Brændende kærlighed (Kalanchoë)
Bulmeurt
Chrystantemum
Dafne
Dansk ingefær
Dieffenbachia (alle arter)
Dracaena (alle arter)
Engbrandbæger
Englebasun
Engletrompet
Fingerbøl(Digitalis)
Fredslilje
Galnebær
Galdebær
Gedeskæg
Geranium
Giftig rajgræs
Gladiolus (Sværdlilje)
Guldblomme
Guldregn
Gummiplante
Hasselurt
Hibiscus (Hawaiiblomst)
Himalayanatskygge
Hundepersille
Høsttidløs
Iris
Julekaktus
Julerose
Kirsebær (visne blade og frø)
klatrepragtlilje
Klematis
Klinte
Koralranke
Kristi tornekrone
Liljekonval
Marihuana (!)
Mistelten
Monstera
Narcisser (især løg)
Nerium oleander
Philodendron (alle arter)
Pigæble
Pinselilje
Ranunkel
Rhododendron
Skarntyde
Sort natskygge
Svigermors skarpe tunge;
Taks
Tomatplante (grøn frugt, stamme og blade)
Tuja
Tulipan
Yucca
Æble (frø)
Åkande.
Nogle af dem er der vist delte meninger om. Jeg har også set asparagus,
hibiscus, kalanchoë på den ugiftige liste... Men mange af dem er
skrupgiftige også for os.

Men der er da nogle der ikke er. Jeg fandt en liste på nettet over
planter der er _ugiftige_ for katte.
* Afrikansk viol (Saintpaulia)
* Alle ægte bregner (Boston bregner, venushår, etc.)
* Kaktus (men det skal være rigtige kaktus - ikke sukkulenter)
* Katteurt (Nepeta)
* Paletblad (Coleus)
* Pelargonie
* Gloxinia (Sinningia)
* Hypoestes
* Russervin, kongevin (Cissus)
* Kobberplante (Episcia)
* Aeschynanthus
* Roser
* Musehaleaks (Pepperomia)
* Maranta
* Lykkeaks (Beleperone guttata)
* Væddeløber (Chlorophytum)
* Mølplante (Plectranthus)
* Pragtsnerle (Ipomoea)
* Vandrende jøde (Zebrina)
* Sommer begonia (Begonia semperflorens)

Det skulle også være OK med mange krydderurter. Om katten så har lyst til at
bide i dem er noget andet

Mange hilsner
Ann R

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 09:30

Tusind tak
Mvh. Gitte

Fra : Karin Hansen

Dato : 01-02-01 09:36

Det undrer mig at Yucca står på den giftige liste. Vi har måtte opgive at
have Yucca derhjemme, da de altid blev spist, og det er der da ingen af
kattene der har taget skade af.

Mvh. Karin

Fra : Gidde

Dato : 01-02-01 09:42

Yucca har jeg lige netop flere gange læst og hørt er MEGET giftig....så mon
dine katte nu også ligefrem har SPIST palmerne?
Mvh. Gitte

Fra : Karin Hansen

Dato : 01-02-01 13:13

Ja, de stod da og tyggede i bladene. Jeg ved ikke om de er ligefrem er
blevet spist.

Mvh. Karin

Fra : Gidde

Dato : 04-02-01 19:42

Hej Ann
Hm...så er Paradistræer nok også giftige, for det er nemlig sukkulenter...øv.
Der er godt nok ikke blevet spist af dem, men jeg tror jeg vil skille mig af med
dem alligevel. Gider ikke risikere noget.
Hvis bregner er ugiftige, så er bregner da også et ganske dekorativt
alternativ...suk, jeg må til at finde et nyt hjem til mine små træer.
Mvh. Gitte

Fra : Winnie & Espen

Dato : 01-02-01 23:23

Paradistræer ved jeg ikke noget om, men mine misser har nappet lystigt af
aloeveraen og de lever da i bedste velgående - og det gør aloeveraen i
øvrigt også!
Ib og Mitte elsker små bambusser - de æder ganske enkelt rup og stub!
Bambusser er også noget nemmere at fremskaffe end det stribede kattegræs som
ellers er det eneste de vil have. Det almindelige kattegræs er hjemme hos os
noget man ligger sig oven i!
Hilsen Winnie

Visit http://lagerhead.subnet.dk for latest updates on the band...

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 01-02-01 23:50

"Winnie & Espen" <no@way.dk> skrev i en meddelelse

Det almindelige kattegræs er hjemme hos os
> noget man ligger sig oven i!
> Hilsen Winnie

*fnis* Ja sådan er det også her

Joan