Bedste løsning med qmail???
Fra : Schultz Consult [Ren~

Dato : 06-04-02 16:09

Hej...

Er der nogen som har erfaring med qmail???

Sidder og roder lidt med at finde den bedste løsning...

kravene er som følger:

Flere domæner på samme maskine, helst uden at skulle oprette brugeren som en
alm bruger...
eks.
hansen@domæne1.dk
jensen@domæne1.dk
hansen@domæne2.dk
hansen@domæne3.com

Jeg overvejer qmail/ldap... dårlig dokumentation, svær at finde ud af hvad
der er hovde eller hale i det hele....
qmail/MySQL Det samme gør sig desværre også kendetegnende her, dårlig
dokumentation.

qmail/pop3d kan klare det, hvis der kun skal være et domæne pr. maskine...
da jeg endnu ikke har fundet en måde at få den til at lave virtual domæner,
hvis dette kan lade sig gøre vil jeg da gerne vide noget mere om det...

Er der nogen der har en andre forslag til hvorledes det kan løses???

--
Med venlig hilsen / Best Regards
René Madsen --- rene@schultzconsult.dk

Fra : Jens Andersen

Dato : 06-04-02 16:50

> Er der nogen som har erfaring med qmail???
En smule
> [...]
> der er hovde eller hale i det hele....
> qmail/MySQL Det samme gør sig desværre også kendetegnende her, dårlig
Jeg kører med Qmail med vpopmail udvidelsen samt qmailadmin som gør at jeg
kan styre brugere online (og evt. lade en bruger få kontrol over mail til et
domæne)
Domæner addes vha. af et program der følger med vpopmail og er i det hele
taget nemt og rimeligt godt beskrevet.
Ovenstående kan dog laves webbaseret med et andet program fra samme firma
kaldet vqadmin
Det hele kan hentes herfra:
http://www.inter7.com/freesoftware/index.html
Det fungerer særdeles godt, og med ezmlm-idx udvidelsen til mailinglister
har man et ret så godt mailsystem, som er meget nemt at administrere.
Desuden er SQWebmail igen fra samme firma en rigtig god webmailklient der er
fuldt kompatibel med vpopmail og fungerer fint sammen med en mysql database
til brugere og domæner
Alle mails bliver dog som standard gemt i Maildir's og ikke mysql db.
Håber du kan bruge mit svar til noget.
Mvh Jens Andersen

Fra : Peter Andersen

Dato : 06-04-02 17:28

"Jens Andersen" <rayman@skumler.net> wrote in message
> [...]
> domæne)
> Domæner addes vha. af et program der følger med vpopmail og er i det hele

Jeps, det kan meget anbefales. Qmail er lidt bøvlet at installerer, men når
den kører så kører den altså! vpopmail gør den pærelet at administrere
brugere og domæner. Så det _er måden_ at gøre det på... Bruger den i øvrigt
også selv...

Fra : Claus Albøge

Dato : 06-04-02 17:17

> [...]

> Jeg overvejer qmail/ldap... dårlig dokumentation, svær at finde ud af
> hvad der er hovde eller hale i det hele....

Hvor har du kigget?
Hvis der er mangler i lifewithqmail/ldap tror jeg gerne Henning Brauer
vil have det at vide. (Jeg har ikke selv erfaring med qmail+ldap)

http://www.lifewithqmail.org/ldap/

> qmail/MySQL Det samme gør sig desværre også kendetegnende her, dårlig
> dokumentation.

Igen, hvor har du kigget?

http://cr.yp.to/qmail/toaster.html

nævner fx. vchkpw (også kendt som vpopmail), der giver mulighed for
virtuelle brugere og domæner, hvor du bl.a kan bruge MySQL som
authentication backend.

http://inter7.com/vpopmail/

Den er fx. også blandt de først 10 hits på:

http://google.com/search?q=qmail+mysql :)

> qmail/pop3d kan klare det, hvis der kun skal være et domæne
> pr. maskine...

qmail-pop3d har som sådan intet med virtuelle domæner/brugere at gøre,
dens opgave er udelukkende at servere mails via POP.

http://www.qmail.org/man/man8/qmail-pop3d.html

Som andre også har nævnt: vpopmail.

Men læs gerne:

http://www.lifewithqmail.org/lwq.html

Måske du også kan få glæde af:

http://www.shupp.org/toaster/

/Claus A

Fra : Søren Winther Nielse~

Dato : 08-04-02 07:47

Har du kikket på SuSe's e-mailserver III.
Mvh
Søren

"Schultz Consult [René Madsen]" wrote:

> [...]
> hvis dette kan lade sig gøre vil jeg da gerne vide noget mere om det...
>
> Er der nogen der har en andre forslag til hvorledes det kan løses???

IT-administrator
Søren Winther Nielsen
National Centre for Register-based Research
University of Aarhus
Tåsingegade 1
8000 Århus C
Tel: (+45) 89 42 68 04