Automatisk udtræk af tabeltekst mulig?
Fra : JSB

Dato : 06-04-02 12:23

Jeg har en række sider der indeholder både tekst og grafik (wauw , hvor
selve teksten er formateret i tabeller. Tabellerne er hver især 470px brede
(400px centreret med 35px hvid margen på begge sider).

Jeg ønsker i den forbindelse at lave nogle printvenlige sider, hvor kun
tabellens tekstindhold udskrives. Ønsket er, at når man klikker på et link
("print-version"), så åbnes der et separat pop-up vindue, hvor tabelteksten
er udtrukket og formateret som ønsket.

Findes der en snild måde, evt. vha. et javascript, til at "udtrække"
tabellens indhold? Mit ønske er, at det også gerne skal virke i ældre
browsere, som fx NN4. Hvordan tages der ved udskrivning højde for lange
tabel-tekster - er der en CSS-komando for tvungen sideskift, der virker?

Jeg er klar over, at man i nogle sammenhænge kan benytte CSS (@media print)
til udskrivning af bestemte sideelementer. Tror I denne løsning alligevel
vil være bedre i mit tilfælde?

Mvh
Jesper

PS: Siden kan ses på www.ktb.ihk.dk/ihk/kommendestud/

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-04-02 15:52

JSB skrev:

> [...]
> ("print-version"), så åbnes der et separat pop-up vindue, hvor tabelteksten

Du burde se på at bruge CSS til at lave typografi og layout med; så
slipper du for at lave særlige printvenlige sider og sparer dermed dig
selv for en masse arbejde.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

"Again, we remind you that frames are on their way out anyway."

Fra : JSB

Dato : 06-04-02 16:12

Jeg bruger allerede CSS til mit layout. Desværre får jeg ved udskrivning
også skrevet grafikken ud, hvilket ikke ser særlig pænt ud.
Der er ligeledes problematikken med lange dokumenter og udskrift (ønske om
tvungen sideskift). Derfor mit indlæg...

Fra : Rune Glerup

Dato : 06-04-02 16:27

JSB skrev:

> Jeg bruger allerede CSS til mit layout.

Efter hvad du skriver, vil jeg ikke sige, du bruger det optimalt: du har
teksten i tabeller med fast bredde og margin (i pixels).

Dét, du gør, er at du laver et nyt stylesheet til udskrift, hvor du
sætter bredden på tabellen til auto, angiver marginer mv. i cm samt font-
størrelse i pt; præcis som du ville gøre i et dokument i eks. Word.

> Desværre får jeg ved udskrivning
> også skrevet grafikken ud, hvilket ikke ser særlig pænt ud.

Du fjerner billederne på følgende måde:

img {
   display : none;
}

Når du implementerer det nye stylesheet, angiver du, at det kun skal
bruges til udskrift:

<link rel="stylesheet" media="print" href="print.css" />