Simpel tape backup
Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 10:09

Det drejer sig om en Linux-maskine, der fungerer som filserver. Den har en
tape-station, og skulle gerne tage backup af alle filerne (evt. hele
harddisken) hver nat, man-fre.

I første omgang forsøgte jeg mig med Amanda. Menøh, det gik ikke så godt.
Jeg tror i øvrigt den er alt for avanceret til noget så simpelt. Desuden
kan jeg ikke få tape-stationen til at lade være med at spole tilbage uden
at blive bedt om det. Og så nægter Amanda at fungere.

Mon ikke man kunne gøre det hele meget simplere? Jeg har meget, meget lidt
forstand på tape, så jeg ved ikke lige hvad jeg ellers kan gøre.

Der er en 9 gb harddisk. Delte filer og operativsystem fylder under 3 gb
(faktisk kun lidt over 2 lige nu). Båndende er på 8 gb, og der er ét bånd
til hver dag.

Ønskes:
I løbet af arbejdsdagen (man-fre) skal det næste bånd puttes i maskinen. Om
natten bliver enten hele /dev/hda1 kopieret, eller også er det bare
/var/data. Der sendes en mail om hvordan det gik, evt. med lidt statistik
over pladsforbrug. Båndet spyttes ud. Vupti... :)

Evt. gerne noget smart håndtering af bånd-problemer.

Findes der noget simplere end Amanda til det?
Jeg kunne evt. selv lave noget, men det ville jeg være ked af, da det jo er
det vigtigste i hele IT-afdelingen. Når alt andet går galt, skal man jo
kunne stole på backup'en.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 06-04-02 10:40

In article <8Xyr8.128Y5.579857@news010.worldonline.dk>, Niels Andersen wrote:
> [...]
> kan jeg ikke få tape-stationen til at lade være med at spole tilbage uden
> at blive bedt om det. Og så nægter Amanda at fungere.

Du skal bruge /dev/nst0 i stedet for /dev/st0
n står for non-rewinding

> [...]
> Evt. gerne noget smart håndtering af bånd-problemer.
> Findes der noget simplere end Amanda til det?

Du kan bruge tar. Skriv direkte til /dev/nst0 og leg lidt med at scripte
dig frem. Det gør vi med 200GB/døgn på min arbejdsplads.

> Jeg kunne evt. selv lave noget, men det ville jeg være ked af, da det jo er
> det vigtigste i hele IT-afdelingen. Når alt andet går galt, skal man jo
> kunne stole på backup'en.

Sørg for at teste at du kan restore det igen, først da kan du tro på
det.

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Nu også O'Reilly bøger

Fra : Niels Andersen

Dato : 06-04-02 11:02

Jesper Krogh wrote in <slrnaatgj6.5s8.jesper@luke.jknet>:

> Du skal bruge /dev/nst0 i stedet for /dev/st0
> n står for non-rewinding

Jeg har forsøgt at blive lidt klogere, ved at læse her:
http://www.njnet.edu.cn/info/ebook/os/linux/lsg12.htm

Der stor at man skal oprette to devices sådan her:

mknod -m 666 /dev/nrst0 c 9 9
mknod -m 666 /dev/rst0 c 9 0

rst0 virker fint, bortset fra at den spoler tilbage.
nrst0 virker overhovedet ikke. Kan desværer ikke lige huske den præcise
fejlmeddelelse, men jeg tolkede den som at den slet ikke finder noget
tape-drev.

Altså, en minor på "0" virker næsten, men alt fra 1-9 er der vist ikke
noget der hedder.

Jeg ved ikke lige hvorfor jeg har "r" i navnet, og du ikke har. Måske er
der kun et "r" til forskel?

> Du kan bruge tar. Skriv direkte til /dev/nst0 og leg lidt med at scripte
> dig frem. Det gør vi med 200GB/døgn på min arbejdsplads.

Jeg tænkte på noget i den stil. Men så tænkte jeg, at den opgave må der
være så mange der har haft, at nogen må have lavet nogle smarte scripts,
der stadig er holdt simple. Men jeg kan ikke lige finde nogen...

Anyway, kan jeg bare bruge "/dev/whatever" som en almindelig fil?
Altså, kan jeg lege med det herhjemme, og bruge en almindelig fil, og
forvente at det virker ens?

> Sørg for at teste at du kan restore det igen, først da kan du tro på
> det.

Yeps.

I øvrigt, jeg har det hele i én stor partition. Kan jeg tage en backup af
/dev/hda1, selv om det er den partition den kører på? Altså
root-partitionen...
(Den hedder forresten ikke hda1, da det er en scsi-disk, men jeg kan ikke
lige huske hvad den hedder, og det er vel også ligegyldigt.)

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Jesper

Dato : 06-04-02 15:10

Niels Andersen wrote:

> Der stor at man skal oprette to devices sådan her:
>
> mknod -m 666 /dev/nrst0 c 9 9
> mknod -m 666 /dev/rst0 c 9 0

Ved mig hedder nst0: 9 128.

--
Jesper
16:04:03 up 13:41, 12 users, load average: 1.15, 1.44, 1.56

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-04-02 12:25

"Jesper" <news@skydiver.dk> wrote in message
> Ved mig hedder nst0: 9 128.

Så fik jeg mulighed for at teste... :)

Det virker med en minor på 128, så får vi at se om ikke jeg kan få helt styr
på Amanda.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kim Hansen

Dato : 08-04-02 15:07

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> Det virker med en minor på 128, så får vi at se om ikke jeg kan få helt styr
> på Amanda.

Husk at sætte 'index' ind som option i de dumptypes du bruger, det gør
restore af enkelte filer meget nemmere.

--
Kim Hansen