Fluefisker begynder
Fra : EV0L

Dato : 05-04-02 23:09

Jeg har lige købt et sæt med alt til flue fiskeri, og det har jeg aldrig
prøvet før...
Jeg har fået 3 liner med og jeg er i tvivl om hvad der er hvad?

1) En tyk gul line

2) En meget tynd lang line

3) En kort flettet line der er tyk i den ene og tynd i den anden ende

Jeg ved der er en "Bagline" en "Flueline" og et "Forfang", med hvad er hvad
???

-e.

Fra : Peter Cole

Dato : 06-04-02 07:18

"EV0L" <evol@evol.dkxx> wrote in message

> [...]
>
> 3) En kort flettet line der er tyk i den ene og tynd i den anden ende
>
> Jeg ved der er en "Bagline" en "Flueline" og et "Forfang", med hvad er hvad

Hej EVOL.

Den tykke gule line er en wf line, altså fluelinen du kaster med.

Den lange tynde line er bagline.

Den flettede line der er kort er forfang, der skal du lige huske at
binde ca. 1 meter monofil line
i en tykkelse på ca. 0.25 i spidsen.

Altså, først moteres den lange tynde line, derefter den gule, og på den
sættes dit forfang med en tjavs på
ca. 1 meter.

Håber at du kan bruge svaret til noget.

Mvh
Peter Cole

Fra : EV0L

Dato : 06-04-02 10:03

> [...]
> binde ca. 1 meter monofil line
> i en tykkelse på ca. 0.25 i spidsen.
>
> Altså, først moteres den lange tynde line, derefter den gule, og på den

Det var lige hvad jeg skulle bruge

Tak skal du have !

-e.

Fra : Hobi

Dato : 06-04-02 10:40

Husk, at vende fluelinen rigtigt.
Hvis du lægge den dobbelt, vil du opdage, at der er forskel på tykkelsen i
hver ende. Den ende som er tykkest ca. 3 meter fra enden, skal være yderst
på spolen.

--
MVH
Hobi

--
Mail : Mailto:hobi@post8.tele.dk
Homepage : Http://home8.inet.tele.dk/hobi

Fra : EV0L

Dato : 06-04-02 12:21

"Hobi" <Hobi@post8.tele.dk> wrote in message
> [...]
> hver ende. Den ende som er tykkest ca. 3 meter fra enden, skal være yderst

Cool

-e.

Fra : Henric

Dato : 09-04-02 23:24

Tafs på 1 meter nylon är lite lite anser jag. Spöts längd är kanske mer
lagom tafslängd för en flytlina. Gärna taperad (avsmalnade mot toppen) eller
tre till fem ihopbundna minskande tjocklekar.
Det är ganska enkelt att få nylonen att sträcka ut så en längre tafs ger ju
ett par, tre extra meter i kastet.
Mvh Henric

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-04-02 07:38

"Henric" skrev
> [...]
> tre till fem ihopbundna minskande tjocklekar.
> Det är ganska enkelt att få nylonen att sträcka ut så en längre tafs ger

I princippet har du jo aldeles ret, Henric. Men Evol skriver
jo at han har et flettet forfang (braided leader)
Bortset fra dét, vil jeg også anbefale forfang af monofil
nylon istedet for det flettede. Kan man ikke leve med knuderne
på et hjemmestrikket, kan man istedet købe taperede
monofile forfang med en spidstykkelse passende til
det fiskeri, man har gang i.

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Henric

Dato : 19-04-02 19:55

Ahá , det såg jag inte. Ja till sådana där flätor blir det lite väl
tilltaget med 3 meter nylon
/H