ZoneAlarm og DSL router
Fra : Izeqb

Dato : 31-01-01 22:31

Hej gruppe...
Jeg ved godt at gruppen her, snart er ved at brække sig over zonealarm
spørgsmål, men jeg har allaigevel et, så kan i bare lade vær med at svare
hvis det.

Jeg har to computere og en DSL router og en hub.
De to computere er connected via hubben, og de har begge zonealarm pro
installeret, det virker også fint, hvis jeg sætter security til low på både
internet og local.

Er der en der vil hjælpe mig med at sætte dem rigtigt op, en der har styr på
zonealarm pro?

det skulle jo gerne være sådan, at de kunne snakke sammen, og stadig være
beskyttet mod internettet!

// Hjalte

Fra : Kent Friis

Dato : 01-02-01 18:08

Den Wed, 31 Jan 2001 22:30:40 +0100 skrev Izeqb:
> [...]
>zonealarm pro?
>
>det skulle jo gerne være sådan, at de kunne snakke sammen, og stadig være

Så bør du lave firewall-opsætningen i routeren i stedet. Det du beder
om, er i princippet at have både sikker og usikker trafik på samme
kabel.

Lidt ligesom at hælde øl og mælk i samme glas. Hvordan drikker du kun
det ene?

Mvh
Kent
--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet get the work done"
- Linus Torvalds

Fra : Izeqb

Dato : 01-02-01 22:29

> Så bør du lave firewall-opsætningen i routeren i stedet. Det du beder
> om, er i princippet at have både sikker og usikker trafik på samme
> kabel.

Kan man ikke bede ZoneAlarm om, at være følsom over for internet trafik, men
ikke trafik fra de to computere der er snakke om?
Jeg syntes ikke helt jeg kan få det til at virke med, at sætte forskellige
instillinger op for local og internet!

// Hjalte

Fra : Kent Friis

Dato : 02-02-01 17:41

Den Thu, 1 Feb 2001 22:28:49 +0100 skrev Izeqb:

>Kan man ikke bede ZoneAlarm om, at være følsom over for internet trafik, men
>ikke trafik fra de to computere der er snakke om?

Hvordan havde du forestillet dig den skulle se forskel?

Der er faktisk nogle muligheder:

1. Afsenderes ip-nummer - denne er rimelig nem at fuske med.

2. Afsenderens mac-adresse - denne bliver sat til enten routeren's
eller PC'ens mac-adresse, så der skal man have pakken til at gå
via den ene pc over til den anden, for at slippe forbi filteret. Det
kan være svært, afhængig af hvad man forsøger at opnå. Jeg ved ikke om
zonealarm kan filtrere på mac-adresse.

Men jeg vil stadig anbefale at lave opsætningen i routeren. Den sidder
alligevel der hvor man normalt vil placere en firewall (imellem
netværket og internettet), og de fleste ville nok også have mere tillid
til den end til ZA.

Mvh
Kent