græs hvornår?
Fra : MM

Dato : 05-04-02 20:25

Jeg har fundet en venlig sjæl der vil låne mig sin mark helt gratis *jubler*
Problemet er nu bare, at jeg ikke ved ret meget om at så græs, så er der
nogen der kan fortælle mig lidt om hvornår det er bedst at så, hvor længe
det skal have fred inden hestene kan komme derover, og hvilken slags græs
man skal vælge at så?
Venlig hilsen og glædeligt forår
Mia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 06-04-02 09:04

"MM" <mivse@sol.dk> wrote:

>Jeg har fundet en venlig sjæl der vil låne mig sin mark helt gratis *jubler*

Først: Sørg for at det ikke kun er for i år, for det er altså ikke
noget let eller billigt arbejde...! Jeg håber at den "venlige sjæl"
har maskiner / redskaber til at hjælpe dig med, ellers er du påen'!
Samtidig ville det være en fordel om "sjælen" har forbindelse med DLG
eller et andet foderstoffirma til indkøb af frø. Lad nu være med at gå
ned i tømmerhandelen og købe det!!!

> [...]
>det skal have fred inden hestene kan komme derover, og hvilken slags græs

Det kan gøres efter forskellige prodktionsmetoder, hvoraf jeg kun har
kendskab til den økologiske som jeg vil anbefale.

Du skal i gang **NU**. Jeg går ud fra at du overtager en "pløjemark".
I så fald skal marken først harves med en forårsharve så plovfurerne
jævnes ud. Marken ligger nu med en række små buler af løs Jord. Dette
skal nu ligge et stykke tid indtil du kan se ukrudt spire frem,
hvorefter marken får en tur til med forårskarven, denne gang kun lige
i overfladen, så jorden løsnes og ukrudtet dør. Kommer der en dag med
regn et par dage senere, skal arbejdet gøres om så snart marken er
tør. Dette gentages mindst tre gange med en uges mellemrum.

Vi er nu fremme ved Maj måned og der er kommet varme i jorden. Marken
harves endnu en gang, denne gang med en såbedsharve som består af en
masse fine tænder. Marken ligner nu et stuegulv og efter nogle dage er
det tid til at så.

Du kan så græs direkte og være heldig, men brug hellere den "rigtige"
metode: Først sås der havre i marken hvorefter marken tromles let.
Efter 4 dage sås så græsset. Der vil være noget fremspiret ukrudt som
bliver ødelagt ved den sidste såning. (Smart ikk´?). Det er vigtigt at
der ikke går mere end 4 dage idet havren kan nå at spire og du
ødelægger disse spirer.

Havren vokser nu frisk frem og dækker eventuelt ukrudt fuldstændigt,
samtidig med at den fastholder kvælstof som græsset skal bruge senere.
Du skal på dette tispunkt gå tur med en lugepind og fjerne tidsler.
Dette er *VIGTIGT*. Når havren skrider (akset vokser ud af bladene) er
det tid til at kontakte en maskinstation for at få fjernet havren.
Havren slås med en skårlægger (lægger den afklippede havre i lange
bunker) og den tørrer 1 - 2 dage, hvorefter den presses sammen med en
ballepresse og pakkes ind i plastfolie. Disse madpakker er så en
udsøgt fornøjelse for hestene at spise gennem vinteren. Det er som
lagkage med flødeskum.

Når så havren er fjernet, så får græsset der inddtil nu har stået og
set kedeligt ud, pludselig lys og luft, samt en masse kvælstof som
havren har samlet og græsset popper op af jorden som trold af en æske.
Hvis du har gjort forarbejdet grundigt, så er der heller ikke noget
ukrudt...! Det vil være klar til afgræsning efter få måneder, men
behersket. Det er trods alt en ny mark. Først næste forår har du en
kanon-fold.

Det lyder lidt besværligt det her, men er i grunden ikke så svært. Her
gør vi det helt konsekvent at en fjerdedel af foldene bliver lagt om
hvert år, så alle folde har været gennem turen hvert 4. år.

Hvilken græs der skal sås afhænger af jordbunden. Er jordbunden fugtig
vil jeg anbefale Blanding 26, men er den bare "normal" kan du bruge
Blanding 22. Som havre kan du bruge enhver type du kan få fat på idet
havrens formål ikke er at lave kerne, men forhindre ukrudt samt samle
kvælstof.

Til havremarken skal du beregne 140 Kg. per hektar
Til græsudlæget skal du beregne 25 Kg. per hektar

Hvis du vil lave rigtig lækre "madpakker" til vinteren, så bruger du
denne opskrift:

100 Kg. Havre / hektar
25 Kg. Byg / hektar
25 Kg. Vikke / hektar

================================

Du *kan*jo også bare jævne plovfurerne og så græs direkte, men faren
for at hesten kommer til at guffe i rent ukrudt/tidsler er meget stor.
Skal du have fornøjelse af filden, så gør som ovenfor. Det er slet
ikke svært.

Du skriver ikke noget om hvor i verden du bor, men er det i nærheden
af Odsherred, så kom forbi og se hvordan vi gør her...!
Vi har endvidere mange "madpakker" i overskud som er til rådighed for
interesserede (vægt omkring 500 kg/stk)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : MM

Dato : 06-04-02 22:26

> Først: Sørg for at det ikke kun er for i år, for det er altså ikke
> noget let eller billigt arbejde...!
Vedkommende ville ikke låse sig fast på noget, da de gerne selv vil have en
eller anden slags dyr engang...

>Jeg håber at den "venlige sjæl"
> har maskiner / redskaber til at hjælpe dig med, ellers er du påen'!

Heldigvis har vi nu lavet den aftale, at de får marken sået hos ham
bondemanden de har købt gården af....Så må vi jo bare håbe at han gør det på
den rigtige måde...

Samtidig ville det være en fordel om "sjælen" har forbindelse med DLG
> eller et andet foderstoffirma til indkøb af frø. Lad nu være med at gå
> ned i tømmerhandelen og købe det!!!
Er det da meget dyere der? Hvad koster det igrunden sådan ca?

> [...]
> Efter 4 dage sås så græsset. Der vil være noget fremspiret ukrudt som
> bliver ødelagt ved den sidste såning. (Smart ikk´?).
jo det lyder faktisk ret snut :p)

> Du skal på dette tispunkt gå tur med en lugepind og fjerne tidsler.
hvad er en lugepind lige?

Det lyder godt nok smart, men nu har jeg jo så fået bondemanden til
det...Men hvis nu man selv skal igang med det, og ikke har nogen form for
maskine er det så ikke meget dyrt hvis man skal have nogen til at gøre alt
det for sig?

> Du skriver ikke noget om hvor i verden du bor, men er det i nærheden
> af Odsherred, så kom forbi og se hvordan vi gør her...!
Jeg bor i Brædstrup, men jeg ved ikke lige hvor Odsherred ligger

> Vi har endvidere mange "madpakker" i overskud som er til rådighed for
> interesserede (vægt omkring 500 kg/stk)

Hvad koster de?

Tusind tak for dit udførlige svar
Venlig hilsen Mia

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-04-02 08:19

"MM" <mivse@sol.dk> wrote:

>Heldigvis har vi nu lavet den aftale, at de får marken sået hos ham
>bondemanden de har købt gården af....Så må vi jo bare håbe at han gør det på
>den rigtige måde...

Jammen.. ...han har nok prøvet det før. Måske "snyder" han og bruger
kemikalier. Det gør arbejdet nemmere.

>Er det da meget dyere der? Hvad koster det igrunden sådan ca?

Ca. priser:
Havre Kr. 270,00 / 100 Kg.
Byg Kr. 420,00 / 100 Kg.
Vikke Kr. 75,00 / 10 Kg.
Græs Bl.26 Kr. 432,00 / 10 Kg.
Græs Bl.22 Kr. 365,00 / 10 Kg.

Dette er DLG priser i økologisk kvalitet. Tømmerhandelen har normalt
ikke økologiske varer, men selv konventionelle varer koser betydeligt
mere når de købes der.

>hvad er en lugepind lige?

En eller anden "pind" der er så lang at du ikke ska' bukke dig ned for
at hakke tidslen over.

> [...]
>maskine er det så ikke meget dyrt hvis man skal have nogen til at gøre alt

En maskinstation med de rigtige redskaber kan meget hurtigt harve og
så marken. Faktisk har de redskaber der kan klare det hele i een
arbejdsgang. Men det løser ikke problemet med fremspirende ukrudt. Der
skal så sprøjtes gentagne gange og gødes for at give græsset næring.

Bedre (synes jeg) er at bruge den beskrevne økologiske metode. Den
store fordel er at det kan gøres med århundredgamle redskaber som
enhver bonde har adgang til. Jeg kender ennda en der gør det med stor
success med hest Både manden og hesten synes det er helt fint.

>Jeg bor i Brædstrup, men jeg ved ikke lige hvor Odsherred ligger

Uppsss..! Odsherred er den landsdel hvor Nykøbing Sjælland ligger og
hvor Højby (den flække) er hovedstad. Forresten har man beregnet at
centrum for Danmark ligger mindre end 10 km væk, så det er nemt at
finde på kortet.

>Hvad koster de?

Ikke noget... ...altså hvis der bliver lidt tilbage til mig!
Men fragte dem til brædstrup vil koste mere end at købe dem der

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen

braadso@soholm.com
www.soholm.com

Fra : Tjekmig.dk

Dato : 12-04-02 10:35

når du nu godt vil have græs så ville det jo være godt om man kunne få
fortalt hvor stor marken er da prisen afgør det
når græsset er kommet op i den størlse du ønsker din hest eller hvad det nu
er der skal gå der så lukker du den ud men PAS nu på for er det en hest så
kan den ikke klare mer end en 1/2 time om dagen i ca 3 uger den skal venne
sig til det nye græs ellers så bliver den syg og det koster jo også mange
penge
håber du kan bruge det til noget
MM <mivse@sol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cadf936$0$11936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...