Gulsot
Fra : Yoda

Dato : 05-04-02 15:20

Hej.

Vi er så heldige at have fået en dreng d. 31/3-2002 Og det er vores første
barn.

Desværre har han fået gulsot, og vi går til kontrol hver dag. Hans
bilirubintal ligger på 331, og grænsen er på 350. Hvis han når den skal han
i lyskasse. Hans første tal viste 248 på førstedagen (d.2/4), så 306 på
andendagen og nu 331 her på trediedagen.

Vi er begge bekymrede, men hvad er jeres erfaring?

En bekymret far!

Fra : Girlie

Dato : 05-04-02 16:17

"Yoda" <yoda@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andendagen og nu 331 her på trediedagen.
>
> Vi er begge bekymrede, men hvad er jeres erfaring?

Hej, jeg er mor til en frisk og rask 3 årig pige, der også fik gulsot da hun
var et par dage gammel. Hun blev genindlagt og lagt i lyskasse, og det var
hårdt for en nybagt mor og far at se det lille pus ligge dér. Alligevel var
det meget betryggende at vide, at det ikke var noget alvorligt. Hun ville
blive rask, det var bare et spørgsmål om et par dage...
Så selv hvis den lille skal genindlægges, så bare tag den med ro:)
For at forhindre det, kan I sørge for at han får så meget naturligt dagslys
som muligt over hele kroppen - læg ham ved vinduet i et par timer, hver dag
f.eks:)
Hvilken farve har han? Min datter var nærmest orange, da hun blev lagt i
lyskasse...*SS*:)

Fra : cloe

Dato : 05-04-02 17:09

> [...]
dag
> f.eks:)
> Hvilken farve har han? Min datter var nærmest orange, da hun blev lagt i

Hejsa med Jer!
Det er jeg ikke klar over helt hvad tal det skal ligge på, men vores den
ældste på 8 havde også gulsot da hun blev født for tidligt og var i lyskasse
to gange i løbet af de 11 dage vi lå inde på hospitalet, men I skal ikke
være bekymrede, det skal nok gå, selvfølelig er man nervøs når det er første
gang man oplever det med sin nyfødte baby, men set i bakspejlet er der ingen
grund til bekymring, det er nøjagtig som det der står lige her over om den
lille pige på 3 år. På hospitalet kan de oplyse Jer om tallene.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-04-02 09:05

cloe wrote:

<snip>

> Det er jeg ikke klar over helt hvad tal det skal ligge på,

grænseværdien for, hvornår behandling er påkrævet er afhængig af
kropsvægten. Jeg kan huske at at Alberts tal var en del lavere end de
350 Yoda skriver om. Men han vejede så også kun 1931 ved fødslen.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : vagn torup

Dato : 06-04-02 16:30

Hejsa
Mine 3 yngste har alle haft gulsot. 3. barnet var også i risiko for
lyskasse, fordi han tabte sig fra 2900 (fødselsvægt) til 2625 gr. på 6 dg.
Ydermere var han meget sløv og næsten umulig at få til at spise. Vi
tilbragte en enkelt dag ude på hvidovre hvor jeg så fik besked på at komme
igen næste dag, men der var tallet allerede lavere. Han lå vist på 248, hvis
ikke jeg husker meget galt. Det var en rædselsfuld oplevelse. Heldigvis
kunne jeg amme mig ud af problemet sammen med at jeg sad med ham i sol. Når
der ikke var sol, brugte jeg en skrivebordslampe som selvfølgelig ikke er
lige så god, men det hjælper altsammen.
MVH Rikke
PS Han er i dag knap 3 år og har det aldeles glimrende, men det var en hård
omgang for ham med alle de læger, der hele tiden skulle have alt tøjet af
ham, vride hofter og alle mulige andre åndssvage ting, der intet havde med
gulsoten at gøre.
Yoda <yoda@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cadb151$0$5278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-04-02 08:58

Yoda wrote:

> Hej.
>
> Vi er så heldige at have fået en dreng d. 31/3-2002 Og det er vores første
> barn.

Gratulerer.

> [...]
> andendagen og nu 331 her på trediedagen.
>
> Vi er begge bekymrede, men hvad er jeres erfaring?

Jeg tror ikke, der er noget at være bekymret for. Gulsot er ganske
almindeligt, og man har fuldstændig styr på behandlingen.

Det værste er faktisk, at man ikke kan få lov til at holde guldklumpen
ud over til måltiderne, fordi han skal ligge i den f... kasse.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com