Besked om for højt ressourceforbrug
Fra : Carsten Keller

Dato : 05-04-02 12:30

Hej gruppe.
Vi har en RH7.1 der kører en apache med Frontpage Extensions. Jævnligt sker
det at 3-4 httpd-processer giver sig til at sluge ~25 % af den samlede
CPU-kraft med lange svartider til følge, for til sidst helt at nægte.
Problemet er løst ved at slå processerne manuelt ihjel, men det kræver jo
ligesom at man ved at den er ved at sande til.
Findes der ikke et stykke software der kan holde øje med om belastningen i
en given periode har oversteget en vis grænse, og i så fald sender en mail?
Det kan muligvis gøres ved at skrive et script der snakker lidt med
top-kommandoen, men jeg er ikke lige den store haj til den slags, så en
"grydeklar" løsning vil være at foretrække.
Takker
Carsten Keller

PS: Jeg ved at jeg burde finde ud af hvad der får den til at sande til, men
det er blevet besluttet at vi inden for overskuelig fremtid skal overgå til
IIS (snøft), så jeg vil ikke spilde alt for meget tid på det.

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-04-02 12:38

On Fri, 5 Apr 2002 13:30:23 +0200
"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> wrote:

> PS: Jeg ved at jeg burde finde ud af hvad der får den til at sande til, men
> det er blevet besluttet at vi inden for overskuelig fremtid skal overgå til
> IIS (snøft), så jeg vil ikke spilde alt for meget tid på det.

Og du har tjekket alle logfiler?

Men asp på en apache server er generelt noget snask, det bedste ville jo være hvis du kunne overtale programmørene til at bruge php i stedet ;)

/Bo

Fra : Carsten Keller

Dato : 05-04-02 14:44

"Bo Simonsen" <paltas@geekworld.dk> wrote in message
> Og du har tjekket alle logfiler?

Egentlig ikke. Hvor vil du anbefale mig at starte? Jeg har ikke rigtig nogen
ide om hvad der kan forårsage det, ud over at jeg mistænker noget dårligt
sammenspil mellem Apache og FPX.

> Men asp på en apache server er generelt noget snask, det bedste ville jo
være hvis du kunne overtale programmørene til at bruge php i stedet ;)

Hvem har snakket om ASP? Hvis det så bare var det de ville bruge, men nej,
serverside scripting er vist lidt for avanceret for de fleste .
Beslutningen er taget før min tid, men det bunder vist i at underviserne
ikke kan tildele rettigheder til områder på webserveren til deres studerende
vha. FPX. Jeg har ikke gravet dybere i det, men der har vist stået M$ i
øjnene på de mest højtråbende fra starten, så løbet er kørt.
Tak for svaret
Keller

Fra : Troels Arvin

Dato : 05-04-02 19:13

On Fri, 05 Apr 2002 15:43:55 +0200, Carsten Keller wrote:

> Hvem har snakket om ASP?

Hvis du kun benytter FP som filadministrationsværktøj, så overvej at
installere WebDAV på Apache'en. WebDAV hedder også "Web folders" i
Windows-sprog. Måske det er implementeret på en mindre ressourcekrævende
måde en FP-extension software'en. Jeg skulle mene, at mange moderne
udgaver af MS web-editor værktøjer kan benytte WebDAV.

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-04-02 09:40

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message
> [...]
> måde en FP-extension software'en. Jeg skulle mene, at mange moderne
> udgaver af MS web-editor værktøjer kan benytte WebDAV.

Det kunne jeg måske overveje at kigge på privat, men på mit arbejde er løbet
som sagt kørt. Det SKAL køre med FPX og det SKAL senere over på en eller
anden version af IIS.
Keller

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 05-04-02 15:13

Carsten Keller wrote:
> [...]
> det er blevet besluttet at vi inden for overskuelig fremtid skal overgå til
> IIS (snøft), så jeg vil ikke spilde alt for meget tid på det.

MaxRequestsPerChild
bør kunne tunes ind, så httpd processerne pænt lukker ned efter noget tid ,
hvorefter master httpd processen spawner nye
Dette har jeg benyttet ved flere lejligheder, når JVM'en hang efter noget tid.

# MaxRequestsPerChild: the number of requests each child process is
# allowed to process before the child dies. The child will exit so
# as to avoid problems after prolonged use when Apache (and maybe the
# libraries it uses) leak memory or other resources. On most systems, this
# isn't really needed, but a few (such as Solaris) do have notable leaks
# in the libraries. For these platforms, set to something like 10000
# or so; a setting of 0 means unlimited.
#
# NOTE: This value does not include keepalive requests after the initial
# request per connection. For example, if a child process handles
# an initial request and 10 subsequent "keptalive" requests, it
# would only count as 1 request towards this limit.
#
#MaxRequestsPerChild 1000
MaxRequestsPerChild 300

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Carsten Keller

Dato : 06-04-02 09:46

"Jacob Gaarde" <dont@dev.null> wrote in message

[...]

Den står allerede til 100. Desværre...
Keller

Fra : Carsten Keller

Dato : 07-04-02 12:37

"Carsten Keller" <keller@post12.tele.dk> wrote in message
> [...]
> top-kommandoen, men jeg er ikke lige den store haj til den slags, så en
> "grydeklar" løsning vil være at foretrække.

Jeg har fået følgende mail fra Finn Nielsen, der lige præcis er hvad jeg
ønskede mig, og så synes jeg da lige at andre skulle kunne få glæde af den
også. Jeg anede ikke at Linux havde en fil hvor den oplysning jeg søgte stod
i klar tekst. Mange tak for ideen, som bare virker.
> [...]

>en given periode har oversteget en vis grænse, og i så fald sender en mail?

Hej Carsten.

Jeg har strikket dette lille perlscript sammen til dig.

Det tager tallet fra "5min belastningstallet", og sender en mail når det er
over 0.25

Du kan rette det til "15min belastningstallet" ved at ændre $data[1] til
$data[2]

#!/usr/bin/perl

open(FILE, '/proc/loadavg');

$line = <FILE>;

close(FILE);

@data=split(/\s+/,$line);

&mail if ($data[1]>0.25);

sub mail {

$modtager = "admin\@etellerandet.dk";

$sendmail = "/usr/sbin/sendmail";

$message = "Så er den gal med belastningen.\n";

open (MAIL, "|$sendmail $modtager") || die "Can't open Sendmail!";

print MAIL "From: root\@etellerandet.dk\n";

print MAIL "To: $modtager\n";

print MAIL "Subject: Belastnings alarm\n\n";

print MAIL $message;

close (MAIL);

}

Finn Nielsen - finn@webs.dk