Ny KIP-folder
Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 05-04-02 12:17

Dagens KIP-folder indeholder flere gode nyheder.

I 1803 er der afleveret en del sogne både i Nord- og Sydslesvig samt i
Holsten. Det betyder, at Slesvig 1803 nu er nået op over 100.000
indtastede personer svarende til 38,73%. Og meget mere er på vej.

I 1845 er der afleveret en stribe sogne i Holbæk amt, Strand kvarter i
København og Skrydstrup sogn. Dermed passerer vi nu det magiske tal på
1 million personer svarende til næsten 75%.

Bemærk også, at Haderslev amt 1845 som det femte amt nu er helt
fædigt.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 05-04-02 13:46

Hej Lars, hvor er det dejligt med en større dækning for Slesvig og
København. Det kommer til at hjælpe mig temmeligt meget.

Problemet er blot, at jeg ikke kan finde ud af, hvor jeg får det nye fra ?

Ja, jeg ved godt, at jeg ikke er særlig smart til dette med computere og
internet, selv om det dog er lykkedes mig, at finde ud af den CD vi fik med
DIS bladet.

M.v.h. Flemming Rasmussen
Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og
lokalhistorie på http://hjem.wanadoo.dk/~wan10073/

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 05-04-02 14:18

On Fri, 5 Apr 2002 14:45:33 +0200, "Flemming Rasmussen"
<prigen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>internet, selv om det dog er lykkedes mig, at finde ud af den CD vi fik med

KIP-folderen fortæller i første omgang, at filerne er modtaget og
registreret hos DDA. Herefter bliver de lagt ind i databasen. Det sker
nu normalt indenfor 1 til 2 uger. Dermed kan man så søge i filerne på
http://ddd.dda.dk.

Den videre plan er jo, at der til næste år skal komme en CD med
1803/1845. Jeg gætter i øjeblikket på, at den vil komme til at
indeholde FT-1803 for hele Slesvig samt FT-1845 for hele det nuværende
Danmark, altså kongeriget plus Nordslesvig.

Men der er jo stadigvæk et stykke vej igen - og god brug for alle
hjælpende hænder

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-04-02 23:10

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Fri, 05 Apr 2002 15:18:00 +0200

> [...]
>indeholde FT-1803 for hele Slesvig samt FT-1845 for hele det nuværende
>Danmark, altså kongeriget plus Nordslesvig.

Hvornår forventes den næste ordinære cd-rom udgivelse.?

Nu da 1801 cd-rommen er udsolgt, vil den næste ordinære cd-rom så også
indeholde alle 1801 tællingerne, og hvad med de 1803/45 tællinger du
nævner ovenfor.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 07-04-02 11:58

On Sat, 06 Apr 2002 00:09:50 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]

>Nu da 1801 cd-rommen er udsolgt, vil den næste ordinære cd-rom så også
>indeholde alle 1801 tællingerne, og hvad med de 1803/45 tællinger du

Jeg kan ikke give et endeligt svar lige nu. Men emnet var også oppe på
DIS generalforsamling i går. Problemet er ganske enkelt, at oplaget af
1801 har været for lille - eller rettere, alle er blevet overrasket
over udviklingen. Man havde jo forestillet sig, at der ikke ville
blive det helt store salg af denne CD, når den fra starten blev uddelt
til alle medlemmer af DIS.

Men den forestilling er jo ligesom blevet væltet af, at DIS har fået
op mod 1000 nye medlemmer siden dengang.

Derfor skal der selvfølgelig gøres et eller andet. En mulighed er et
simpelt genoptryk (med samme master). Problemet er bare, at der siden
den første CD er læst korrektur på temmelig mange 1801-tællinger.
Derfor ville det virke det lidt fjollet.

Omvendt har vi jo regnet med, at cd'en til næste år skal indeholde
hele 1803 og 1845 plus 1801. Så kan det betale sig, at lave en ny
master nu? Eller kommer man så til at sidde tilbage med et restoplag?

Det er de overvejelser, som vi skal igennem på næste KIK-møde den 15.
maj. Som sagt er det ikke svar på spørgsmålet; men jeg er helt klar
over, at vi skal have fundet et svar.

Det bedste jeg kan sige lige nu er derfor nok, at folk som gerne vil
købe FT-1801 skal henvende sig til DDA. På den måde kan vi måske få et
indtryk af, hvor stor efterspørgslen reelt er.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-04-02 13:56

Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org> skrev Sun, 07 Apr 2002 12:58:13 +0200

>blive det helt store salg af denne CD, når den fra starten blev uddelt
>til alle medlemmer af DIS.
>
>Men den forestilling er jo ligesom blevet væltet af, at DIS har fået
>op mod 1000 nye medlemmer siden dengang.

Det vil altså sige, at det relle salg trods alt har været begrænset, men
at der er uddelt ganske mange gratis eksemplarer.?

> [...]
>den første CD er læst korrektur på temmelig mange 1801-tællinger.
>Derfor ville det virke det lidt fjollet.

Helt enig. Og det undersreger kun at udgivelser at årgangs cd-ere er en
dårlig løsning.

>Omvendt har vi jo regnet med, at cd'en til næste år skal indeholde
>hele 1803 og 1845 plus 1801. Så kan det betale sig, at lave en ny
>master nu?

Det mener jeg ikke.

>Det er de overvejelser, som vi skal igennem på næste KIK-møde den 15.
>maj. Som sagt er det ikke svar på spørgsmålet; men jeg er helt klar
>over, at vi skal have fundet et svar.

Med den begrænsning af søgemuligheden, der nu er på DDA, bør det være
muligt når som helst, at kunne købe en cd med samtlige de til rådighed
værende tællinger.
Med den hastighed tællingerne strømmer ind nu, er der jo allerede flere
hundred tusinde poster af de andre årgange som heller ikke er udgivet.

Og glem alt om 'Master' og om 'tryk'. Brændte cdere kan idag
masseproduceres billigt og i en god kvalitet. Det beløb der bliver
tilbage til DDA er alt alt for lille, set i forhold til den udgift
køberen har, med den fremgangsmåde man bruger nu. Og der går alt for
lang tid før nye tællinger er til rådighed.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 07-04-02 04:13

Jeg tror, at jeg har forstået det nu, såfremt det er rigtigt opfattet, at vi
venter på en ny CD og i mellemtiden kan bruge DDD.

Derudover ville jeg da også gerne give en hånd med, men helbreddet tillader
det forbandet nok ikke.