Hestemishandling i Frederiksværk Rideklub
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-02 08:14

Er jeg den eneste der synes at det er utroligt at det skal tage så lang tid
at indlede en straffesag mod berider Martin Højfeldt fra Frederiksværk
Rideklub (FVR) for hestemishandling ?

Er ridemiljøet virkelig så sammenspist at bare man siger sin mening så er
det ud af vagten ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : alice_trauelsen

Dato : 05-04-02 09:01

Hej Christian
Hvor har du ret. Jeg fatter ikke hvorfor mennesker absolut skal være
onde ved dyrene. Og for mig er sagen helt klar, det er mishandling, så
det burde ikke tage så lang tid. Med hensyn til den herre (kan ikke
huske hvad han hed eller hvor han kom fra) der var i studiet i går, så
gav han bare en sladder for en sludder. Hvis han virkelig ville noget
med det han sagde havde han gjort det. Jeg krummede tæer.
Mange hilsner
Farmor Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 05-04-02 09:21

"alice_trauelsen" <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gav han bare en sladder for en sludder. Hvis han virkelig ville noget
> med det han sagde havde han gjort det. Jeg krummede tæer.

Jeg mener han var fra Dansk Rideforbund, og de er vel sammenspiste sammen
med folk af Martin Højfeldt's karakter.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Marlene

Dato : 06-04-02 16:52

alice_trauelsen <alice_trauelsen.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vOcr8.10892$iY5.505690@news010.worldonline.dk...
> [...]
> gav han bare en sladder for en sludder. Hvis han virkelig ville noget
> med det han sagde havde han gjort det. Jeg krummede tæer.

Hvad var det for en udsendelse??????? Og hvad gik det ud på?

Mvh. Marlene.

Fra : Gopher

Dato : 07-04-02 00:29

Bare et spørgsmål fra en uden indsigt, men hvor mange af jer baserer jeres
udsagn på faktuel viden.
Et tv-program er altid en subjektiv udlægning af journalistens mening.
Så man bør måske tænke på om man har alle fakt (eller de rigtige) inden man
beskylder folk fr noget som helst.
Med venlig hilsen
Jens

Fra : Alice Trauelsen

Dato : 07-04-02 08:46

Hej Jens
Faktuel viden ? Vi tror på hvad vi ser. (for mig, hvad mine nærmeste ser).
Det er en mand der rider på hesten og mishandler den. Ingen tvivl om det.
Hvorfor kan han stadig, når det er anmeldt, være berider, aner jeg ikke.
Hvorfor skal folk straffes, fordi de anmelder en person der mishandler et
dyr, bør det ikke være omvendt ? Jo, jeg tror på de mennesker, og jeg er
ellers kritisk.

Mange hilsner
Farmor Alice

Fra : Gopher

Dato : 07-04-02 10:09

Som sagt har jeg ikke set udsendelsen, men ved at det nogle gange ser lidt
voldsomt ud når en rytter prøver at få krikken til ikke at springe i vejret.
Dyremishandling er ikke acceptabelt, men jeg påpeger blot at man skal passe
på ikke at dømme nogen på et forkert grundlag.
Jeg er fuldt enig med dig om at man hellere skal være på dyrenes side (de
har jo intet valg) end på menneskenes.
med venlig hilsen
Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-02 07:51

"Gopher" <snyd@snyder.dk> skrev i en meddelelse
> Som sagt har jeg ikke set udsendelsen, men ved at det nogle gange ser lidt
> voldsomt ud når en rytter prøver at få krikken til ikke at springe i
vejret.

Det er muligt, men på de optagelser der blev vist var dette punkt vist
passeret.

> Dyremishandling er ikke acceptabelt, men jeg påpeger blot at man skal
passe
> på ikke at dømme nogen på et forkert grundlag.

Jeg var faktisk interesseret i en domstol til at afgøre om der var tale om
forkert grundlag.

> Jeg er fuldt enig med dig om at man hellere skal være på dyrenes side (de
> har jo intet valg) end på menneskenes.

Det er rart at høre.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-02 07:49

> [...]
> dyr, bør det ikke være omvendt ? Jo, jeg tror på de mennesker, og jeg er

Det er dejligt at der er nogen der vil støtte mine synspunkter.
Gad vide om grunden til at der er så få indlæg er, at hvis afsendere af
indlæg der støtter mit første indlæg blev genkendt
ville de skulle lede sig om efter en anden rideskole ?
Nej det er nok overfortolkning.........

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 09:39

In article <3cb13d4b$0$78789$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Christian B. Andresen wrote:

> "Alice Trauelsen" <alice.trauelsen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

Fordi indtil han er dømt ved en domstol så er han uskyldig efter
dansk lovgivning. "Enhver er uskyldig indtil det modsatte er bevist"

JonB

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 09-04-02 08:13

In <slrnab2lob.53q.bendtsen@brok.diku.dk>, Jon Bendtsen wrote:

> Fordi indtil han er dømt ved en domstol så er han uskyldig efter dansk
> lovgivning. "Enhver er uskyldig indtil det modsatte er bevist"

   Undtagen hvis det gælder vold, mishandling og især hvis det er gået ud
over børn ... Så er man ikke nær så nøjeregnende med det der "Uskyldig
til andet er bevist". Det er i hvert fald det jeg ser rundt omkring. Men
når det gælder dyr er der bare ikke nogen sanktioner og det forstår jeg
ikke!

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-04-02 11:04

Hej!

Okay, så "blander" jeg mig aligevel i den her sag

Nu er det jo ikke alle der rider eller færdes på en rideskole. Min holdning
til de programer der viser hvordan en såkaldt berider tilrider/rider på
hestene, hvor han gennembanker de stakkels heste, fordi han i virkeligheden
ikke aner hvordan man tilrider eller kan lære en hest noget, er at han eller
hende skulle have den samme tur, som de selv har givet hesten!!!
Og så tror jeg iøvrigt ikke på at der kan manipuleres så meget med billeder
at man ser en mand gennembanke sin hest, uden at han i virkeligheden gør
det!!!
Jeg har selv tilredet alt lige fra Welshponyer til store Frisere, uden brug
af vold, så det kan altså godt lade sig gøre-og så har man samtidig fået en
hest der stoler 100% på en

Forsat go`dag

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-02 11:41

"Nina Svanholm" <hammer@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Okay, så "blander" jeg mig aligevel i den her sag

Dejligt at folk nu kommer ud af busken / høstakken

> [...]
eller
> hende skulle have den samme tur, som de selv har givet hesten!!!

Du har ret, det siger vel også en hel del om en beriders kvalifikationer,
hvis han bliver nødt til at bruge sådanne metoder til at sætte sig i respekt
hos hesten.

> Og så tror jeg iøvrigt ikke på at der kan manipuleres så meget med
billeder
> at man ser en mand gennembanke sin hest, uden at han i virkeligheden gør
> det!!!

Enig.

> [...]
brug
> af vold, så det kan altså godt lade sig gøre-og så har man samtidig fået

Det er også min overbevisning.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-02 07:46

> Bare et spørgsmål fra en uden indsigt, men hvor mange af jer baserer jeres
> udsagn på faktuel viden.

Når du jvnf. dit næste indlæg ikke har set udsendelsen er du da også uden
indsigt, og baserer så ikke dine udsagn
> [...]

> Et tv-program er altid en subjektiv udlægning af journalistens mening.
> Så man bør måske tænke på om man har alle fakt (eller de rigtige) inden

<ironi>
OK, jeg havde selvfølgelig ikke tænkt på muligheden for at fotografen havde
manipuleret med billederne.
</ironi>

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 09:38

In article <3cb13cbe$0$78754$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Christian B. Andresen wrote:

> "Gopher" <snyd@snyder.dk> skrev i en meddelelse
>
> Når du jvnf. dit næste indlæg ikke har set udsendelsen er du da også uden
> indsigt, og baserer så ikke dine udsagn
> på faktuel viden.

Kan man ikke udtale sig bare fordi man ikke har set indslaget ??
Kan man ikke udtale sig bare fordi man ikke har været der ??

> [...]
>
><ironi>
> OK, jeg havde selvfølgelig ikke tænkt på muligheden for at fotografen havde

Nu synes jeg du er direkte grov. Det er absolut ikke nødvendigt
at direkte lave billedmanipulation. Du kan komme langt ved at
skære ting væk, fx. ting som ikke vises i billedet. Eller ved
kun at vise et kort sammendrag. TV indslag er ikke virkeligheden
men kun et billede, et dårligt billede af sandheden. Hvis der
virkelig er tale om mishandling, så (burde) vedkommende kunne
dømmes for det ved en domstol. Indtil da må vi antage at han er
uskyldig.

JonB
ps: husk at ikke alle har samme ide om hvad der er mishandling,
og hvad der ikke er.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 08-04-02 10:30

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> virkelig er tale om mishandling, så (burde) vedkommende kunne
> dømmes for det ved en domstol. Indtil da må vi antage at han er

Selvfølgelig er han da uskyldig indtil andet er bevidst:
- jeg skrev at jeg undrede mig at der ikke var indledt sfraffesag mod Martin
Højfeldt, ikke hvorfor han ikke var blevet dømt,
- Mine meninger omkring Martin Højfeldt er dannet udfra de informationer jeg
har til rådighed,
- Jeg har ikke skrevet at han var dømt, eller aty han var dyremishandler.
Jeg har bare skrevet at han var af en vis karakter og det tager lang tid at
indlede en sag.

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvorfor der ikke er sket noget i et
helt år, hvorfor har politiet ikke enten
afvist sagen eller sigtet Martin Højfeldt ?

> JonB
> ps: husk at ikke alle har samme ide om hvad der er mishandling,
> og hvad der ikke er.

Nej, og derfor ville det (efter min mening) være godt hvis denne sag blev
prøvet ved domstolene.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Gopher

Dato : 08-04-02 20:17

Til christian.
Det eneste jeg henstillede til var at folk ikke løb med sladder, men tænkte
lidt over hvad de så.
Det er lykkedes at få en seriøs debat frem, og folk lyder til at de har
tænkt på mulighederne for manipulation med medieindslag.
Jeg har på intet tidspunkt sagt at Martin Højfeldt er uskyldig eller at han
ikke har mishandlet en hest. For ærlig talt så ved jeg intet om det. Jeg har
hørt i rytterkredse at han ikke har tendesen, men det lyder alvorligt som om
at han har et problem. Så jeg vil da håbe at man gør en hurtig indsats for
at enten bekræfte eller afkræfte påsatndene.
"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3cb16332$0$78788$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : taina

Dato : 08-04-02 22:16

Hej NG

Nu vil jeg altså også gerne lige blande mig lidt. Jeg har set en ridelærer
give en af mine heste en omgang, man skulle tro var løgn. OG DET VAR MIN
SKYLD!
Jeg havde simpelt hen ikke været god nok til at sætte grænser for hesten, og
først den dag, hvor den stejlede op ad mig, hver gang jeg kom i nærheden,
kaldte jeg på ridelæreren. Krampen nægtede simpelt hen at bevæge sig nogen
steder hen, bortset fra op, uanset hvad jeg gjorde. Ridelæreren slog den så
med en longe pisk i røven i hvad der føltes som en evighed. Da den endelig
bevægede sig fremad, fik den både ros og en meget løs longe (Det havde den
nu haft hele tiden)

Det jeg prøver på at sige er, at hvis der havde stået en mand med et kamera
i den tid, hvor ridelæreren var ond og grum, var han måske blevet anklaget
for dyrplageri. Men faktisk er han den bedste ridelærer, jeg nogen sinde har
haft, fordi der aldrig var noget, der var hestens skyld. Hvis der var nogen,
der var dum, var det rytteren, og i dag, otte år efter sidder det stadig i
rygmarven på mig.

Hvis der var nogen, der skulle anklages for dyrplageri for den episode, så
er jeg ked af at sige, at det må være mig. For det var mig, der ikke kunne
finde ud af at sætte grænser før hesten var nået ud over en kant, hvor det
krævede en rigtig grum ridelærer at hente den tilbage fra.
Jeg siger ikke, at det er den måde, heste skal behandles på. I dag sætter
jeg min hest på plads bare den skubber til mig. Min hest skal vide, hvordan
rangordenen er: mig først og den bagefter. Jeg tror nemlig på, at hvis man
fanger de små signaler, så undgår man de store - og den onde ridelærer.

Men lad for guds skyld være med at dømme nogen, før de har været før retten,
og før I ved, hvad der ligger bag.

Med venlig hilsen tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 09-04-02 07:47

Hej!
Det er IKKE nødvendigt med vold- heller ikke selv om din hest ikke ville
flytte sig! Man når længst med tålmodighed og så en masse tid. Jeg vil
aldrig i hele mit liv kunne give nogen ret i at der ikke er andet at gøre
end at banke en hest!!!

Fra : mus

Dato : 09-04-02 12:05

en ting forstår jeg ikke. Hvis kvinden ikke ville have ridelæreren til at
ride på hesten var hun vel gået til en såkaldt "hestehvisker". Det kan være
det så tager længere tid, men hvis man ikke vil betale og tror på andre
metoder kan man vel ikke komme bagefter og anklage ridelæreren. Man
undersøger vel hvem man lader ride sin hest eller hvad? Hun gik jo på
selvsamme rideskole. Man har vel også en del af skylden selv hvis man ikke
bryder sig om metoden.

Jeg har ikke selv de store erfaringer med heste men har færdes en del på
rideskoler da hele min familie har redet og det jeg så i TV så ikke
anderledes ud end det jeg har set på mange rideskoler. Om det så er den
rigtige eller forkerte behandling af heste ved jeg ikke. Det er efterhånden
mange år siden jeg var med rundt på rideskolerne og grænserne for hvad der
er acceptabelt har jo rykket sig siden hen.

<3cb28ea0$0$17381$4d4eb98e@read.news.dk.uu.net>...

Fra : taina

Dato : 09-04-02 17:29

Kære mus

"Kvinden" hedder Tina - og har faktisk underskrevet sig med navn forneden.
Faktisk er jeg i tvivl om du har læst mit indlæg, der ikke var nogen anklage
mod nogen som helst ridelærer, snarere en fortælling om en oplevelse, der
har gjort mig meget klogere.

Da det åbenbart er nødvendigt, vil jeg gerne understrege, at jeg IKKE går
ind for, at man bruger vold mod heste. Jeg mener, at alle, der omgås heste
har et stort ansvar, for det er netop rytterens eller ejerens ansvar, at det
aldrig bliver nødvendigt at gå til de voldsomme metoder.

Som jeg også skrev i mit indlæg, gør jeg dette ved aldrig at lade min hest
være i tvivl om, hvem der bestemmer. Og igen må jeg hellere tilføje at dette
ikke sker ved at slå den i timevis, men hvis den skubber til mig, så skubber
jeg den tilbage - den skal ikke vade ind i min privatsfære, for det er
førerhestens privilegium. Og her er jeg altså førerhesten.

Jeg har tidligere arbejdet med heste, der aldrig er blevet sat grænser for.
Og det er min oprigtige mening, at et dyr der vejer over 500 kilo og har
lært at det bestemmer, er et farligt dyr. Igen vil jeg gerne understrege,
at dette selvfølgelig aldrig kan blive hestens skyld - der er nogen, der har
lært den at det er den, der bestemmer.

Med venlig hilsen tina

Fra : mus

Dato : 09-04-02 18:10

Kære Tina

Den var ikke specielt stilet til dig og du beklager dig jo heller ikke over
den dyrlæge som jeg læser det. Nej det var vedrørende TV-udsendelsen og
hende der gik til TV mod Martin Holm....et eller andet. Det var et generelt
spm. ikke en kritik i dig. Kan godt se den ligger forkert. det beklager jeg.
Jo jeg har læst dit indlæg men lagt mit under dit - derfor misforståelsen.
Flytter den længere op ok?

Mus

Fra : taina

Dato : 09-04-02 22:45

Helt ok. Undskyld meeeget stramt indlæg

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-04-02 11:24

Helt ærligt, gider i ikke godt tage og klippe den unødige text væk ??
Der var i det forrige indlæg 280 linier text der var unødvendige.
Det er ikke møntet på nogen speciel person, der er flere der gør det.

Det er spild af båndbredde at sende så meget frem og tilbage. Samt
diskplads til at gemme det. I spilder jeres egen og jeres newsservers
båndbredde og diskplads. I spilder alle dem der læser tråden. I spilder
dem der følger med i gruppen. I spilder googles. Det er SPILD.
Det kan undgås, og det gør indlægget langt mere læseligt.

Den text i svarer på findes i forrige indlæg som man bare kan hente
fra newsserveren, men hvis alle folk spilder plads ved ikke at klippe
så fylder hvert indlæg meget mere, og dermed kan newsserveren holde
færre indlæg før den sletter dem. Derfor er det i egen interesse at
klippe unødig text væk.

Google gemmer alle indlæg alligevel, så de kan hentes der hvis nogen
om lang tid ønsker at læse tråden. Men også her er det mere overskueligt
hvis unødig text er klippet væk.

JonB

Fra : mus

Dato : 09-04-02 18:11

en ting forstår jeg ikke. Hvis kvinden fra TV ikke ville have ridelæreren
til at
ride på sin hest var hun vel gået til en såkaldt "hestehvisker". Det kan

<3cad4ef3$0$11947$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...