D(Q) tæt i L^2(R)?
Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 04-04-02 23:23

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 05-04-02 10:33

Poul Anker Gensmann <pbk1912@pbk.dk> writes:

> Hej NG.
>
> Jeg sidder og prøver at vise at domænet:
>
> D(Q)={f tilhørende L^2(R)| Qf tilhørende L^2(R)}
>
> for Q defineret ved Qf(x)=x*f(x) er tæt i L^2(R).
>
> Men hvordan gør jeg det?!? Hjælp!

Du skal for enhver funktion g tilhørende L^2(R) finde en følge af
funktioner g_1,g_2,... fra D(Q), så g_n konvergerer mod g (i L^2).

> Jf. een definition på tæthed er
> D(Q) tæt i L^2(R) hvis der gælder at
> for alle d tilhørende D(Q) og alle \epsilon > 0
> existerer et l tilhørende L^2(R) så d(d,l) < \epsilon

Den kan vist ikke passe. For at en mængde (D(Q)) skal være tæt i en
anden (L^2(R)), skal den være en delmængde, så kan man bare vælge l=d,
så er d(d,l)=0<epsilon.

> Det virker klart at D(Q) er en delmængde af L^2(R),

Den er defineret sådan.

> men hvordan kan jeg (hvis det er muligt) bruge det?

Det kan du ikke, det er en forudsætning for at opgaven overhovedet giver
mening.

Hvor stammer problemet fra?

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."

Fra : Poul Anker Gensmann

Dato : 05-04-02 14:04

On 05 Apr 2002 11:33:12 +0200
Henrik Christian Grove <grove@sslug.dk> wrote:

> Du skal for enhver funktion g tilhørende L^2(R) finde en følge af
> funktioner g_1,g_2,... fra D(Q), så g_n konvergerer mod g (i L^2).

Følgen (g_n(x)) hvor g_n(x) har formen x*f_n(x) skal altså konvergere mod en funktion g i L^2 ?
> Den kan vist ikke passe. For at en mængde (D(Q)) skal være tæt i en
> anden (L^2(R)), skal den være en delmængde, så kan man bare vælge l=d,
> så er d(d,l)=0<epsilon.

Ja. Jeg havde byttet om på l og d.
Fra Michael Pedersen, "Functional Analysis in Applied Mathematics and Engineering":

Def. 1.6
"Let (M,d) be a metric space. A set A\tilhørende M is said to be dense in another set
B\tilhørende M if, for all b \tilhørende B and all \epsilon > 0, there is an a \tilhørende A
with d(a,b)<\epsilon"

Som bemærkning til def. 1.6 står der netop dit forslag.
Jeg kan bare ikke umiddelbart se hvilken funktionsfølge det skulle være... (sig det, sig det )

En anden løsningsmulighed er at finde en delmængde, E, af D(R) som er tæt i L^2(R) og vise at Qf, f\tilhørende E
ligger i E. Dette gælder fx. for C_0(R)

> Hvor stammer problemet fra?
En aflevering i 01250: Global analyse og funktionalanalyse, Mat., DTU, som blev afleveret i morges.

--
Venlig hilsen/Kind regards Poul Anker Gensmann
Contact info at http://pa.gensmann.dk

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 05-04-02 14:59

Poul Anker Gensmann <gensmann@pbk.dk> writes:

> Følgen (g_n(x)) hvor g_n(x) har formen x*f_n(x) skal altså konvergere
> mod en funktion g i L^2 ?

Nej, g_n(x) skal ikke nødvendigvis have formen x*f_n(x), derimod skal
x*g_n(x) være kvadratisk integrabel.

> Ja. Jeg havde byttet om på l og d.

Så passer det.

> Jeg kan bare ikke umiddelbart se hvilken funktionsfølge det skulle
> være... (sig det, sig det )

Jeg har ingen ide, mit umiddelbare gær var faktisk at påstanden ikke
gjaldt, men jeg er heller ikke ekspert i funktionalanalyse.

> En aflevering i 01250: Global analyse og funktionalanalyse, Mat., DTU,
> som blev afleveret i morges.

Det lyder som om det gælder.

..Henrik