Snart foling
Fra : Nielsen

Dato : 04-04-02 20:47

Hej ..
jeg har en shetlandshoppe som skal fole medium maj, og nu er jeg blevet
itvivl om hvorvidt jeg skal lade hende fole ude eller inde. Sidste år blev
det inde, da det var både min og hestens første gang - det forløb
ukompliceret, og hun var rigtig rar bagefter, ingen problemer med at komme
til føllet. Hvis ikke hun skulle fole ville jeg lukke hende på græs om 14
dage - lige nu er hun ude om dagen og kommer ind om natten. Hvad mener I ??
Dorthe

Fra : Anet

Dato : 04-04-02 21:31

Jeg syntes personligt at det er rart at heste foler indendørs da man så har
større mulighed for at hjælpe dem hvis det går galt eller det pludselig
regner eller lignende.

--
hilsen

Anet

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-04-02 08:26

Hej!

Jeg vil også anbefale at hun foler inde i sin boks. Jeg har hørt om en
hoppe, der folede ude, men hun havde lagt sig så tæt på hegnet at føllet
rullede ud på den anden side af hegnet-total panik!!! Det endte heldigvis
godt, da det blev opdaget hurtigt, men aligevel.........
Held med det

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 05-04-02 08:46

Jeg har haft køer i en del år bare sådan lidt hobby og solgte dem for 2 år
siden. Det var en race som helst ville gå ude hele året og der fik jeg nogle
erfaringer med at få "babyer" udenfor og ikke alle var lige gode må jeg
sige. Det var oftest besværligt og det er svært at hjælpe og mørkt og jeg
har også prøvet at en kalv kom ud under hegnet og vi kunne ikke finde den.
Vi ledte 5 mand i 5 timer og til sidst tog jeg hesten og red i
sprøjtesporene og pludselig stoppede hesten op og ville ikke længere (hun
var helt kalvetosset) og lige til højre lå den lille basse rullet helt
sammen. Op med kalven i favnen og hjemad det gik op til gården.

--
hilsen

Anet

Fra : Rebekka Hansen

Dato : 05-04-02 18:46

Jeg mener nå at det er best og ha den inne når den foller, det krever
selvfølgelig en stor boks men siden det er en settis bør det holde med en
vanelig stor hesteboks.
Hvis det går er det fint hvis det er et vindu du kan se gjennom til boksen,
da kan du bare se gjennom vindue om folingen er i gang i steden for og løpe
inn og ut i stallen. Det går selvsagt også å overnatte i stallen.

Rebekka.

Fra : Tjekmig.dk

Dato : 12-04-02 10:48

når i nu anskaffer jer hest hvad enten den er 80 cm eller 165 hvad så med om
i satte jer ind i hestens liv kunne du tænke dig at føde ude på en mark hvor
der måske kun er 14 grader om dagen og om natten måske 7 grader hvor ville
du føde ????
måske ville du / i føde inde hvor der er lidt varme og gulvet er bare lidt
blød af halm eller spånner
Nielsen <nielsen@hø.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:452r8.10414$iY5.486895@news010.worldonline.dk...

Fra : Line Chr. Prestkværn

Dato : 12-04-02 11:40

Hei.

Jeg ville ta henne inn på natten frem til foling er vel overstått, og enda
tenke meg om før jeg lot føllet være ute hele døgnet... Temperaturen bør vel
være avgjørende...

Line.

Fra : Nina Svanholm

Dato : 12-04-02 19:36

Hej!

Ja, lad os nu se lidt på hvordan heste lever i naturen...hvor mange heste,
tror du der selv kan vælge hvilken temperatur de vil have når de skal fole?
Hvor høje grader tror du at fx. Fjordheste eller Islændere foler i? Det har
inted at gøre med hvad temperaturen er når hopperne foler, bare de er van
til at færdes og leve i den samme temperatur de nu engang foler i! Det er
mere sikkerheden det handler om, hvis fx. føllet ruller under hegnet (som
tidligere nævnt) er det jo knap så smart.

Fra : Tjekmig.dk

Dato : 15-04-02 08:13

hej.
ja lad os nu se hvordan heste lever som du sikkert ved lever den omtalte
hest i fangeskab og ikke i dens frie natur den omtalte hyp er et dyr som er
vant til at blive fodret inde stå inde om natten blive lukket ud når vi
ønsker det altså hypen går ikke ude hele året hvis den så bare havde det var
det nemmer jeg tror godt at du ved hvad jeg mener ikke ??
vi kan tage et andet exempel hvis du barber din hest forde du syntes det ser
godt ud når du er til stævner hvorfor smider du så et dækken på den når den
skal gå ude på marken ???? ja ihh hvorfor måske fordi du godt ved at din
hyp fryser
skal vi blive ved ???

Fra : Nielsen

Dato : 14-04-02 15:22

Hej Tjekmig...
Nu identificerer jeg mig ikke just med mine heste, de har deres behov og vi
mennesker nogle andre.( jeg tror ikke mine heste ville fole i 28 grader
varme i en seng eller i vand )
Nu er både islændere og fjordheste samt shetlandsponyer generelt ude dyr
..... nogle vi måske endda kalde det dyreplageri at tage dem ind i en varm
stald - fodi de netop er "beregnet" til at være ude i alt vejr og vind . Det
har mig bekendt ikke noget at gøre med størrelsen af hest !!!
Ja, jeg svarer lidt surt : - ( for det var ikke sådant et surt svar jeg
efterlyste !!!
Dorthe

Fra : Tjekmig.dk

Dato : 15-04-02 08:15