Spørgsmål fra "nybegyndere"
Fra : Paw Jensen

Dato : 04-04-02 20:39

Hej Alle.

Vi har et hus på landet, med 2800m2 græs, tæt ved mark og skov. Nu har
lysten til at få et par heste, til at ride en tur på i ny og næ meldt sig.
Vi overvejer at købe et par Islændere, men syntes at prisen på disse, er
lige i overkanten af hvad vi vil ofre.
Spørgsmålet er nu : Hvilken hest skal man vælge, som kan bære voksne
mennesker (90 kg.). De skal helst ikke være "kæmpe" store.
Kan man bruge ponyer ?
Hvad skal de min. måle i stang ?

På forhånd tak for hjælpen.....

--
Paw Jensen
UNIQ-Import

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 04-04-02 21:03

In article <3cacac11$0$5259$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Paw Jensen wrote:
> Hej Alle.
>
> Vi har et hus på landet, med 2800m2 græs, tæt ved mark og skov. Nu har
> lysten til at få et par heste, til at ride en tur på i ny og næ meldt sig.

Det var ikke så meget græs, har i stald til dem ?

> [...]
> Spørgsmålet er nu : Hvilken hest skal man vælge, som kan bære voksne
> mennesker (90 kg.). De skal helst ikke være "kæmpe" store.

Nja, du kan vel bruge en fjordhest ?? De kan vel bære en voksen?
Jeg ved det ikke, har ikke selv en.

> Hvad skal de min. måle i stang ?

Højden er stort set lige meget, det er bygningen det handler om
ved den store vægt på så små heste.

JonB

Fra : Anet

Dato : 04-04-02 21:29

Jeg vil også foreslå en fjordhest da den er billig i anskaffelse, rimelig i
størrelse og er billig at holde og kan både gå med voksne og børn.

--
hilsen

Anet

Fra : Mette Borg

Dato : 04-04-02 22:51

Hej Paw !
Min mand er 188 cm høj og vejer godt 100 kg. Han rider en nordbagge på lige
knapt hestestørrelse, 148 stang. Jeg hørte, i Søren Ryges program om
islandske heste, at de kan bære 80 kg i 16 timer uden problemer. Jeg har
haft en islandsk vallak og syntes den var meget anderledes, at ride på. Jeg
var glad for, at jeg ikke var nybegynder da jeg fik ham.

Held med det !

Mvh. Mette

Fra : Mette Borg

Dato : 04-04-02 22:53

Hej igen Paw !
Jeg har lige set din "annonce" i den anden nyhedsgruppe. Jeg er bange for,
at du ikke får meget islandsk hest for 5000,- kr. Min vallak på 15 år,
solgte jeg for 11500,- kr !!!!

Fra : Tanja Bromley

Dato : 04-04-02 23:35

"Mette Borg" <metteborg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen Paw !
> Jeg har lige set din "annonce" i den anden nyhedsgruppe. Jeg er bange for,
> at du ikke får meget islandsk hest for 5000,- kr. Min vallak på 15 år,
> solgte jeg for 11500,- kr !!!!

Ej heller meget begynder-egnet Fjordhest!
Pas på med Fjordheste som begynderheste. - Fjordheste er ganskevist rolige
og omgængelige, men de er ofte også stædige og egenrådige, og lurer hurtigt
hvis personen på ryggen ikke har fortand på det han/hun laver.
Jeg har selv Fjordhest (og er MEGET glad for ham) - jeg advarer kun, fordi
jeg ved, at de kan være som ovenfor skrevet, og derfor synes jeg ikke de er
egnede til nybegyndere.

Hvis jeg var Jer, ville jeg hellere lede efter en hest (de fåes jo også små
og robuste). - Heste har et andet temperament end ponyer.
MEN ... før I kaster Jer ud i hestekøb, så lær om hestens røgt og pleje ...
og hvis I ikke er rideerfarne, så få noget kvalificeret undervisning på
skoleheste. Det kan ende rent galt, hvis I ikke er godt forberedte. - Heste
skal passes og plejes, stald og fold skal være i orden osv. osv.

Pøj-pøj med det.

Mvh. Tanja

BORN RIDERS - Bornholms Westernklub
www.bornriders.dk

Fra : Mette Borg

Dato : 05-04-02 00:33

Nåh, jeg ved nu ikke Tanja, min mand er nybegynder og har ikke problemer,
men en glad, arbejdsom, villig nordbagge. Man behøver ikke skære alle over
en kam.
Mange hilsner Mette

Fra : Pia

Dato : 05-04-02 07:46

"Mette Borg" <metteborg@tdcadsl.dk> wrote in message
> Nåh, jeg ved nu ikke Tanja, min mand er nybegynder og har ikke problemer,
> men en glad, arbejdsom, villig nordbagge. Man behøver ikke skære alle over
> en kam.

Næ, men han har jo dig til at vejlede :)

2800 er ikke meget græs til 2 heste - man siger 1 tønde pr. hest, gør man
ikke, hvis de skal fodres delvis med græsning? dvs 5500 m2. pr. hest.

:Pia

Fra : Nina Svanholm

Dato : 05-04-02 08:18

Hej!

Hvad med en Haflinger? De er lidt størere end en Fjordhest, og de er også
lidt robuste-og smukke!
Held og lykke

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 05-04-02 08:41

Hej

Joh, man siger ca. 1 tdr. land pr. hest men det vigtigste er jo at hesten
kommer lidt ud på fold hver dag og så kan man jo fodre med korn osv. Men jeg
er helt enig, lad være med at gå ud og købe den første den bedste hest. Hvis
I ikke har rideerfaring i forvejen så begynd på en rideskole f. eks en
vinter over inden I køber hest selv.

--
hilsen

Anet

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 08:46

> Hvad med en Haflinger? De er lidt størere end en Fjordhest, og de er også
> lidt robuste-og smukke!

Det var lige hvad jeg også skulle til at foreslå !!
Jeg har set flere begyndere komme rigtig godt igang med den race .....

Iben

Fra : Tanja Bromley

Dato : 05-04-02 10:38

> [...]
> men en glad, arbejdsom, villig nordbagge. Man behøver ikke skære alle over

Det gør jeg sådan set heller ikke ... jeg skrev, at de KAN være, som jeg
beskrev. Og har man ingen erfaring, kan man som regel heller ikke sortere
skidt fra kanel - og faktum er, at faktisk mange Fjordheste overhovedet
ikke er egnet til nybegyndere (min egen inklusive), idet de er meget
egenrådige og tilmed meget stærke.
Er de velskolede osv. kan det gå fint - men man får altså ikke megen
velskolet, begynder-egnet Fjordhest for 5.000,- kr. - derfor min
konklusion

Mvh. Tanja

Fra : Marlene

Dato : 08-04-02 11:20

Tanja Bromley <tanja@bromley.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cad7134$0$78806$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

> Er de velskolede osv. kan det gå fint - men man får altså ikke megen
> velskolet, begynder-egnet Fjordhest for 5.000,- kr. - derfor min

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret; min nabo havde to fjordheste, som han
har haft i ca. 24 år. Den ene blev desværre aflivet her i sidste uge, og det
er naturligvis meget synd for den anden, som så kommer til at gå alene. Jeg
sagde, at jeg gerne ville have hende, da jeg ikke ville have, at hun skulle
aflives, for hun er en frisk hest, og man kan bestemt ikke se, at hun er 27
år. Det er det så blevet til, og jeg er så blevet hesteejer! Hun kommer med
til Fyn, når vi flytter dertil (når vi har fået solgt vores hus!). Og det
jeg så ville frem til er; at jo, jeg synes også, at fjordheste er noget så
stædige. Hun bekræfter alle mine fordomme fra min barndom om fjordheste; jeg
sidder her med en øm hofte, fordi jeg lige så stille ville sætte mig op på
hende, og hun bukkede totalt og smed mig af, så jeg landede på ryggen. Hun
er ikke blevet redet på i flere år - og jeg er bestemt ikke en dygtig og
rutineret rytter - så jeg vil nok sige, at jeg fik et chok. Det mærkelige
er, at jeg prøvede at hoppe op på hende (men kom ikke op) i sidste uge, mens
den anden hest levede, og da sagde hun intet - stod bare lige så stille.
Bare jeg lige trykker hende en lille smule på ryggen, så bliver hun hidsig.
Jeg prøvede at give hende hendes gamle sadel på idag, og da sagde hun ikke
noget (hun stod dog også bundet) - men gjorden kunne dog ikke nå omkring den
tykke mave! Hvad skal jeg gøre? Jeg kom lige i tanke om, at der var nogle
piger, som red på hende for et års tid siden, og der var ikke noget i vejen.
Kan det være, fordi den anden hest er væk? Det hjælper lidt, når jeg er
afvisende over for hende, for så er jeg ligesom interessant.......

Jeg har desuden tænkt mig at anskaffe mig en hest til, når vi flytter, sådan
at hun ikke kommer til at gå alene. Jeg har redet, da jeg var barn og gået
til ridning i et års tid for et par år siden, men jeg vil betragte mig selv
som nybegynder - hvilken hest vil I foreslå, som er ca. 1.60 høj og _meget_
rolig og ikke for kraftigt bygget....... Jeg elsker dyr i det hele taget og
vil gerne passe dem perfekt, så der kommer sikkert en masse spørgsmål til
jer hen ad vejen.

Men for at lige samle trådene; jo, jeg synes altså også, at fjordheste er
meget stædige. Jeg husker også en på rideskolen, der hverken ville gå eller
noget - de er jo søde og godmodige, men vil selv bestemme. Det er i hvert
fald det, jeg kun har oplevet.

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh. Marlene.

Fra : Marlene

Dato : 09-04-02 13:24

Ingen forslag til nedenstående???

Mvh. Marlene.

Marlene <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cb16f31$0$5251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Tanja Bromley

Dato : 09-04-02 13:41

"Marlene" <Ryg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
(snippe-klip)

> [...]
> den anden hest levede, og da sagde hun intet - stod bare lige så stille.
> Bare jeg lige trykker hende en lille smule på ryggen, så bliver hun

Jeg tror, hun har ondt i ryggen, den lille hest. Summa-sumarum af dine
oplysninger (eksplosiv afkastningen & kraftig reaktion på tryk i
rygområdet).

Mvh. Tanja

Fra : mus

Dato : 09-04-02 18:18

Det samme gælder Islændere. Man kan få dem i alle temperamenter.

Fra : MM

Dato : 05-04-02 20:45

> Vi har et hus på landet, med 2800m2 græs, tæt ved mark og skov.
Ikke for at være sorteseer, men tænk Jer meget om før I anskaffer Jer heste
med så lidt jord. Vi har selv købt et lille landsted for 1½ år siden og jeg
havde hest i forvejen som selvfølgelig skulle hjem og bo. Den skulle så have
en ven så nu har vi to. Vi har lidt over en tdr. land, dvs. godt det
dobbelte af hvad I har. I sommers nåede vi til midt i juli så var der ikke
et eneste græsstrå tilbage, trods det at vi havde delt marken op i tre. Der
er ikke meget plads at rende på for to heste når man deler en tdr. land op i
tre, og når der så heller ikke er græs nogen steder, så er det altså ikke
sjovt. I vinter har vi så fortsat delt marken op, så hestene kun har gået på
det ene stykke (det der om sommeren fungerer som ridebane, hvis det ellers
har været tørvejr længe nok), det resulterer i, at de går i mudder til
knæene og den ene render gennem hegnet konstant for at komme ud til græsset
på den anden side.
Vi var naive nok til at tro at ude på landet, må det være nemt at leje
eller købe lidt jord, men ak de store landmænd vil ikke af med noget, og de
små kan ikke undvære noget.
Nu har vi så været så heldige at nogle nye folk har købt nabogården for
sjov, så nu har vi lånt 2 trd. land helt gratis og kan derfor se frem til en
sommer med græs nok til hestene
Held og lykke med det hele....Måske skal I bare prøve at snakke med
nabogårdene inden I anskaffer hestene.
Venlig hilsen Mia
p.s. Jeg tror haflinger ville være ideelle til Jer
Nu har

Fra : Finn A. Hansen

Dato : 06-04-02 06:48

Ja, jeg støtter alle de andre, som råder jer til at få undervisning på en
rideskole et stykke tid først. Det lyder så hyggeligt med to heste, som kan
tulle rundt i baghaven og som man lige sætter sig op på og rider ud mod
solnedgangen på hånd i hånd på. Sådan er virkeligheden bare ikke! Jeg har
lige været på besøg hos en familie, som har taget springet og er flyttet ud
på et lille, smukt og dejligt husmandssted, hvor de selvfølgelig også skulle
have lidt heste. Nu har de fire new forest ponyer - en stor vallak, en
udslidt hoppe og to åringer - og kors hvor så de ud - så magre at man kunne
se ribbenene på lang afstand, med knoklede bagparter og frygtelige upassede
hove. De går på fold året rundt - dejligt kuperet terræn med adgang til en
sø - men alt alt for lille og uden et græsstrå, og mad fik de da helt klart
for lidt af. Det var kun vallaken, som kunne rides på, for hoppen var ret
hurtigt blevet umulig, så hun kunne kun bruges til at lægge føl i, og det
med at ride i naturen blev ødelagt af vrede naboer, som ikke ville have
hestehove over det hele. Det er nemlig det næste problem - alt for mange
steder her i landet, kan man kun ride på landeveje, og hvor sjovt er det med
den heftige trafik.? Som nybegynder på en stædig og bomstærk fjordhest
skulle jeg ikke nyde noget. Nej, hen på nærmeste rideskole og få
kvalificeret undervisning i rideteknik og hestepasning først - det er slet
ikke så let det med heste.

venlig hilsen Elisabeth

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-04-02 23:45

"Finn A. Hansen" <villalulla@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tulle rundt i baghaven og som man lige sætter sig op på og rider ud mod
> solnedgangen på hånd i hånd på. Sådan er virkeligheden bare ikke!

[snippelip]

Ja, ja. Værre er det jo heller ikke, hvis bare man bruger sin sunde fornuft.
Iøvrigt synes jeg at folk på landet ofte er meget flinke og hjælpsomme mht.
både græsning og ridning.

En anden ting; islændere er faktisk ikke sy dyre i den lange ende når man
tænker på, hvor gamle de kan blive, hvor hårdføre de er og hvor forholdsvis
lidt de spiser. Desuden kan man jo være heldig at få hele to ekstra
gangarter med i købet.

Men det med kvalificeret undervisning vil jeg da godt tilslutte mig.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Richard Nybo

Dato : 12-04-02 12:04

Hej Paw!
Det er nok ikke så meget et spørgsmål om højde som om drøjde. Islændere er
utroligt stærke og stabile og er gode begynderheste. Islændere uden papirer
kan købes for rimelige penge. Nordbaggere er også små robuste heste som kan
bære meget, men de er knap så stabile, mest på grund af deres nærmest
berømte stædighed. De kræver altså lidt mere af rytteren, men er også gode
begynderheste. Og så er der Haflinger, som på mange måder minder lidt om
nordbaggen. Det er alle små robuste heste, som (hvis man ikke lige køber de
mindste og mest spinkle) sagtens kan bære en 90-100 kg. Gå efter solide
stærke heste med et roligt sind, så er racen faktisk underordnet. Men for
ikke at komme galt afsted er det nok en god idé at tage en med på
hestekiggeri, som har forstand på det, hvis I selv er lidt usikre. Og lad
være med at købe det førsate og bedste!! Det kommer der sjældent noget godt
ud af! God fornøjelse!

Venlig hilsen Camilla

Fra : Tjekmig.dk

Dato : 15-04-02 08:23

hejsa.
det er da fint at i godt vil have heste. heste er ikke just billige at have
heller ikke at finde jeg vil foreslå jer at at prøve med welsh pony/cob
priser på denne er ok men pas på at i ikke køber katten i sækken