/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
802.11b netværk i opgang
Fra : Anders


Dato : 04-04-02 19:01

Hej,

Er det realistisk at dele en ADSL-forbindelse via et 802.11b netværk i en
opgang?
Der er fem etager og ejendommen er fra 1946 med trægulve / pudsede lofter og
murstens-ydermurer.

Er der nogen, som har prøvet noget lignende?

--
Med venlig hilsen
Anders



 
 
Søren Kirkegård (05-04-2002)
Kommentar
Fra : Søren Kirkegård


Dato : 05-04-02 06:27

> Er det realistisk at dele en ADSL-forbindelse via et 802.11b netværk i en
> opgang?

Ja.

> Der er fem etager og ejendommen er fra 1946 med trægulve / pudsede lofter
og
> murstens-ydermurer.

Her skal muligvis bruges to accesspoints, alt efter hvor store lejlighederne
er.

> Er der nogen, som har prøvet noget lignende?

Nej, men det var mit udgangspunkt, da vores opgange skulle lave et netværk.
Men kig lige på regnstykket først. Du skal af med omkring 2000 kroner pr
computer, der skal online via en access port. Her er hastigheden 11 Mbit [og
folk siger at man kun skal regne med det halve]

Du siger 5 etager, så jeg går udfra, at det er 10 lejligheder. Dvs 20.000
plus omkring 6000 til access points [jeg kiggede på intels løsning - findes
sikkert billigere].

Måske det alligevel var billigere/bedre at kable? [Hastigheder internt på
optil 1 Gbit med Cat. 6 kabling]

Just my 2 cents...



Ulrik Lunddahl (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 11-04-02 23:37

"Søren Kirkegård" <soeren@kirkegaard.net> wrote:

> Nej, men det var mit udgangspunkt, da vores opgange skulle lave et
netværk.
> Men kig lige på regnstykket først. Du skal af med omkring 2000 kroner pr
> computer, der skal online via en access port. Her er hastigheden 11 Mbit
[og
> folk siger at man kun skal regne med det halve]

Det er alt for højt prissat, der findes mange fornuftige Access Points til
under 2500.-

Linksys WAP11 er et godt eksempel på et fint produkt til segmentet.
http://www.proconsult.dk/go/netlswap11

Netgears MA101 USB Wireless Adapter fås til under 1000.-
http://www.proconsult.dk/go/netngma101

> Du siger 5 etager, så jeg går udfra, at det er 10 lejligheder. Dvs 20.000
> plus omkring 6000 til access points [jeg kiggede på intels løsning -
findes
> sikkert billigere].

Jeps, langt under halvdelen.

> Måske det alligevel var billigere/bedre at kable? [Hastigheder internt på
> optil 1 Gbit med Cat. 6 kabling]

Man skal i hvert fald overveje nøje hvad der er smartest, ofte giver det sig
selv i lejede lejligheder, hvis udlejer ikke kan/vil se fordelen i at der
trækkes kabler i ejendommen.

P.S. Jeg arbejder i den virksomhed jeg har linket til.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil



Palle Skarby (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Palle Skarby


Dato : 08-04-02 21:09

Informtaionen du søger...Søger jeg også....


Realistiske forventninger til havd den Wireless forbindelse kan klare.

Eksempelvis, en god ven har adsl. Jeg vil gerne kobles på, men han bor ca.
25 meter væk.

I lige line er der ca. 12-15 vægge imellem (lejligheder)

Kunne man forvente at kunne etablere en for forbindelse på 512 k.....

Findes der noget udstyr man kan låne for at måle om muligheden er der?

Hvad med en retningsbestemt antenne? Evt. til at sætte ved mit & hans vindue
(ingen forhindringer her imellem)

Erfaringer?????????

Takker så mange gane for indput!


--
Palle Skarby
Skarby@private.dk

"Anders" <daddas@nowhere.com> skrev i en meddelelse
news:gx0r8.10373$iY5.479157@news010.worldonline.dk...
> Hej,
>
> Er det realistisk at dele en ADSL-forbindelse via et 802.11b netværk i en
> opgang?
> Der er fem etager og ejendommen er fra 1946 med trægulve / pudsede lofter
og
> murstens-ydermurer.
>
> Er der nogen, som har prøvet noget lignende?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Anders
>
>



Ulrik Lunddahl (11-04-2002)
Kommentar
Fra : Ulrik Lunddahl


Dato : 11-04-02 23:48

"Palle Skarby" <skarby@private.dk> wrote:

> Realistiske forventninger til havd den Wireless forbindelse kan klare.
>
> Eksempelvis, en god ven har adsl. Jeg vil gerne kobles på, men han bor ca.
> 25 meter væk.
>
> I lige line er der ca. 12-15 vægge imellem (lejligheder)

Det kan du godt glemme med det samme, også med diverse antenner.

> Kunne man forvente at kunne etablere en for forbindelse på 512 k.....

Forhåbentligt ikke, standarden siger 11, 5.5, 2 eller 1 Mbit...

> Findes der noget udstyr man kan låne for at måle om muligheden er der?

Det tror jeg ikke, men du kan selv købe 2 adaptere, det koster under 2000
kr. i alt, virker der ikke sælger du dem bare brugt igen, det er sikkert
billigere end at betale for at låne.

> Hvad med en retningsbestemt antenne? Evt. til at sætte ved mit & hans
vindue
> (ingen forhindringer her imellem)

Det kunne være en løsning, men de skal være meget retningsbestemte, en Yaggi
kunne måske gøre det, men den er dyr og grim at se på...

Antennes ville sikkert også skulle placeres på et stativ mindst en meter
uden for vinduet, da den ikke ville kunne fungere optimalt vandret lige ved
siden af muren.

> Erfaringer?????????

Masser, mit råd til dig er at montere et kabel uden på huset.

Du kan eventuelt bruge noget BNC kabel og 2 billige hubs med 10Base2
interface:
http://www.proconsult.dk/go/netep-1005m

BNC kablet fås mange steder til udendørs montering og er ofte sort, det ser
derfor ofte pænere på en mur.

> Takker så mange gane for indput!

Jeg håber det kan bruges.


P.S: Jeg arbejder for den virksomhed jeg har linket til...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste