Ny bærbar og nul erfaring
Fra : Tue Vestergaard

Dato : 04-04-02 16:16

Hej i gruppen,

Jeg skal i nærmeste fremtid investere i en bærbar og har i den forbindelse
et spørgsmål eller to.

Jeg har fundet frem til at specifikationerne på denne er tiltalende:

Hi-Grade Notino 3400D

Celeron 1.2 GHz
SiS 630 all-in-one chipset
256 Mb ram
20 Gb Hdd ultra DMA/33
DVD
14.1" XGA TFT SiS chipset 8/16/32 MB shared ram & TV-out
Soundblaster pro kompatibel m. mikrofon og højtaler
56K V.90 modem
10/100 Mbit netkort

11.700,- på www.shg.dk

Er der noget med at celeron er mere strømslugende end P2/P3 og er det noget,
der betyder meget for batterilevetiden?
Er prisen ok?
Er der andre mærker eller modeller jeg skal se på - <12.000,-?
Noget jeg skal være særlig opmærksom på ved køb af bærbar? Fordele/ulemper
ved det ene eller det andet?

Mvh.
Tue

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 04-04-02 16:28

Hovsa...fandt lige svar på mit spørgsmål to dage længere nede.

Tue

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-04-02 16:27

"Tue Vestergaard" <tue.vestergaard@skjoldhoej.dk> skrev i

> Hi-Grade Notino 3400D
>
> Celeron 1.2 GHz

> Er der noget med at celeron er mere strømslugende end P2/P3 og er det
noget,
> der betyder meget for batterilevetiden?

Nej ikke generelt. Problemet er, at Intel kun laver Celeron i
mobil-udgaver op til 1066 Mhz. Derfor er HiGraden udstyret med en desktop
processor, som bruger alt for meget strøm.

Fordelen ved en Intel Mobile eller en AMD Mobile processor er, at de
nærmest går "i dvale" så snart der ikke er brug for rå datakraft (det
kaldes SpeedStep hos Intel, og Powernow hos AMD). Således går maskinen
ned og kun kører det antal MHz, som er nødvendigt for at afvikle de
opgaver, den bliver bedt om. Word er ikke Mhz-krævende, og en maskine med
mobile-processor kan således arbejde længe på et opladet batteri - ganske
enkelt fordi den kun kører på "halv kraft". Desuden bliver
desktop-processorere, på grund af det høje strømforbrug, noget varmere
end mobile-processorere, og gør derfor øget brug af aktiv (støjende)
køling.

> Er prisen ok?

Jeg ville holde mig langt fra den. For det første på grund af
desktop-processoren, og for det andet fordi selve chassiet virker ret
plastic-agtigt. Hvordan den performer, ved jeg ikke noget om, men Dell og
Sony er kendt for at levere bedst ydelse i forhold til konfiguration.

> Er der andre mærker eller modeller jeg skal se på - <12.000,-?

Kig på www.dell.dk - Godt nok får du ikke et hav af fede features for
dine 12.000, men du får til gengæld noget kram. Alternativt kan du se om
du kan støve en Sony Vaio FXf501 op. Den er udstyret med følgende, og er
en ret lækker maskine:

VAIO FX501, AMD Duron 1.0GHz processor, 256Mb SD-Ram, 20Gb HD,
14,1" TFT, 8xDVD, 8MB ATI 3D Rage VGA, 56k modem, 10/100Mb, WinXP Home

- set til omkring 12.400,-

mvh
Peter

> Noget jeg skal være særlig opmærksom på ved køb af bærbar?
Fordele/ulemper
> ved det ene eller det andet?

- Processoren, som sagt: Desktop eller mobile. Kig efter Speedstep eller
PowerNow, hvis du vil være sikker på at få en maskine med en rigtig
mobil-processor.
- Batteritid - 2½-3 timer er minimum. Tænk på, at et batteri koster
omkring 1500-2000 kroner, og kun kan lades op ca. 500 gange.
- Batteritype: Lithium-Ion eller gammeldags NiMh. Førstnævnte er klart de
bedste.
- Tastatur: Mange billige notebook-tastaturer er ret slatne.
- Skærm: En TFT er ikke bare en tft. Det er derfor altid rart, hvis man
kan se maskinen i funktion, for at vurdere om den lever op til
forventningerne om lys, kontrast, synsvinkel osv.
- Grafikkort: Skal computeren også bruges til spil, vælg da én med et
rigtigt grafikkort, og ikke et eller andet shared Savage4-agtigt noget.
- Vægt. Skal computeren transportetes meget, er lav vægt selvfølgelig
rarest.
- Service. Hvor let er det at få repareret maskinen? Regn med at den går
i stykker på et eller andet tidspunkt!
- Chassis. Er kabinettet overdrevent plasticagtigt, vakkelvornt og
knirker, er det ikke gode tegn.

mvh
Peter

Fra : Tue Vestergaard

Dato : 04-04-02 16:41

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote en masse ting...

Tak for go'e hints....

Tue

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-02 16:50

Chuke Mimergolf skrev:

> Problemet er, at Intel kun laver Celeron i mobil-udgaver
> op til 1066 Mhz. Derfor er HiGraden udstyret med en
> desktop processor, som bruger alt for meget strøm.

Hvornår kom Mobile-processorerne egentlig på markedet? Jeg er nemlig
nysgerrig efter at vide, om det er en desktopprocessor, der sidder i min
lidt ældre Dell Inspiron 3500 (PentiumII-400).

--
Mvh. Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-04-02 17:10

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev

> [...]
min
> lidt ældre Dell Inspiron 3500 (PentiumII-400).

De har været på markedet i en evighed... Eller noget i den retning .
Selv den første Pentium kunne fås i en stationær og en mobile-udgave.
Speedstep er dog først noget, der er kommet til senere.

Dell har så vidt jeg ved altid kørt med Mobile processorer. Hvis der er
klistret et Intel-logo på din computer, kan du sikkert ret hurtigt se om
der er tale om en mobile-processor, da der så plejer at være et lille "m"
at finde i mærkets nederste højre hjørne. (som her fx:
http://www.euro.dell.com/images/emea/icons/intel_tualatin.gif)

mvh
Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-02 17:27

Chuke Mimergolf skrev:

> [...]
> se om der er tale om en mobile-processor, da der så plejer at være et
> lille "m" at finde i mærkets nederste højre hjørne.

Der er ganske vist et Intel-klistermærke på maskinen, men der er ikke
noget ved mærket, der indikerer, at det skulle være en Mobile-processor.
Men derfor kan det selvfølgelig stadig godt være en Mobile-processor.

--
Mvh. Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-04-02 18:18

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev i

> [...]
Mobile-processor.
> Men derfor kan det selvfølgelig stadig godt være en Mobile-processor.

Hmm... Det kan godt ske, at Intel først med P3-serien er begyndt at sætte
et M på klistermærket til mobile processorerne. Men hvis ellers
batteritiden er i orden, og du ikke plages af en konstant larm fra en
processorblæser, er det ret sandsynligt at din notebook er udstyret med
en mobile processor.

Jeg kom i forresten til at tænke på, at Sisoft Sandra fortæller mig at
min bærbare er udstyret med en mobile Athlon processor - har du prøvet at
se, hvad Sisoft Sandra siger om din maskine?

mvh
Peter

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 04-04-02 19:29

Chuke Mimergolf skrev:

> Hmm... Det kan godt ske, at Intel først med P3-serien er
> begyndt at sætte et M på klistermærket til mobile processorerne.

Jeg er i al fald ikke stødt på mærket før.

> Men hvis ellers batteritiden er i orden, og du ikke plages af en
konstant
> larm fra en processorblæser, er det ret sandsynligt at din notebook er
> udstyret med en mobile processor.

Jeps, batteritiden er super, og blæseren går stort set aldrig i gang.
Maskinen er stort set lydløs.

> Jeg kom i forresten til at tænke på, at Sisoft Sandra fortæller
> mig at min bærbare er udstyret med en mobile Athlon processor
> - har du prøvet at se, hvad Sisoft Sandra siger om din maskine?

Jeg prøvede lige programmet, og det fortæller mig da også, at min
processor er Mobile. Alt er perfekt!

PS: Går det godt på studiet? Jeg kom pludselig i tanke om, at jeg var
stødt på dit nick før.

--
Mvh. Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 04-04-02 20:20

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev

> Jeg prøvede lige programmet, og det fortæller mig da også, at min
> processor er Mobile. Alt er perfekt!

Glimrende

> PS: Går det godt på studiet? Jeg kom pludselig i tanke om, at jeg var
> stødt på dit nick før.

Hehe... Skarp iagttagelse. Jo tak, det går fint, selvom jeg til tider
ville ønske at jeg, ligesom du, kun havde ét år tilbage

mvh
Peter