"Halmvanding"
Fra : Iben Holst

Dato : 04-04-02 10:18

Hej ...

Spørgsmål til jer som vander halm til jeres allergiheste:

Hvordan vander I det ?

- Og hvis det er i en balje vand; hvor ofte skifter I så vandet ?

Iben

Fra : Snudeske

Dato : 04-04-02 17:26

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan vander I det ?
>
> - Og hvis det er i en balje vand; hvor ofte skifter I så vandet ?

Hej Iben.

Min hest får vandet sit halm og jeg smider det op i en trillebør (som ikke
bliver brugt til udmugning). Derefter bruger jeg vandslangen til at skylle
det over med.

Dette fjerner støvet lige umiddelbart, men hvis sporerne skal dræbes, skal
det ligge i blød (det har jeg også brugt, indtil hesten mirakuløst blev
erklæret helbredt for astma). Da jeg gjorde det, havde jeg en murerbalje og
den fyldte jeg op med halm og vand og lod det ligge i min. 4 timer.
Jeg er ikke sikker på, at det er lang tid nok til at dræbe sporerne, men
hvis det ligger længere forsvinder de næringstoffer, der er i halmen og så
tjener halmen ikke sit formål i mit tilfælde.

Når det lå i 4 timer, blev vandet ikke skiftet, men skal det ligge i længere
tid, så ville jeg skifte vandet hver 4. time.

Hvis du kommer til at fodre med hø, vil jeg ikke anbefale iblødlægning. Høet
kommer til at lugte meget grimt meget hurtigt og min hest nægtede pure at
spise det efter det havde ligget i 2 timer (så det droppede vi hurtigt).
Hø vil jeg kun gennemvæde ved hjælp af en vandslange.

Håber du kan bruge det til noget

MVH

Snudeske.

Fra : Liz

Dato : 04-04-02 20:11

> [...]
>
> Hvordan vander I det ?
>
> - Og hvis det er i en balje vand; hvor ofte skifter I så vandet ?

Hej Iben,

Dengang jeg vandet halmen brugte jeg en almindelig vandkande med spreder på,
af den type der bruges til drivhuset olign. Og bare fugtede halmen for at
binde stovet. For vådt halm er også ulækkert for hesten at ligge i, og for
koldt om vinteren, ihvertfald i min stald. Desuden har jeg udskiftet halmen
med stovfri spåner, og har kun gode erfaringer, dyrt men god! ) Brug
næsen og smid alt muggent halm ude, så skulle det være nok med bare at fugte
halmen.

Mvh Liz

Fra : Anet

Dato : 04-04-02 21:33

Hvis man har en hest der er allergisk over for støv er det ikke efter mit
skøn nødvendigt at ligge hø/halm i blød men det er alt rigeligt at ligge det
i en murerbalje og over bruse det og så give det derefter til hesten. Det er
jo støvet der skal bindes og det bliver fint gjort sådan.

--
hilsen

Anet

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 08:43

Hej I 3 ....

Tusinde tak for jeres svar !!

Jeg skal for en periode have vandet halmen, for at se om det er der
problemet for min hest ligger. Men det der med iblødlægning vil jeg helst
undgå og gør p.t. det, at jeg tager 2-3 flager af gangen og dypper det ned i
en balje og hiver det op igen ret hurtigt. Og på jeres måder at gøre det på,
må det også været fint nok det jeg gør.

Hun har høallergi så det vil slet ikke komme på tale at vande sådan noget
til hende.

Efter et mindre astmatisk/allergisk anfald hér i påsken gav jeg hende dækken
på om natten og begyndte at lade hende stå ude døgnet rundt. Umiddelbart
vander jeg kun halmen som hun skal æde og jeg overvejer så at skifte
halmmadrassen i læskuret ud med spåner - men er spåner varme / isolerende
nok og hvor tykt et lag skal jeg forvente at bruge ??

Iben

Fra : Anet

Dato : 05-04-02 15:18

Du skal slet ikke være bekymret for om din hest kan holde varmen nu på denne
årstid. Bare der er tørt hvor hun ligger så er det det vigtigste. At du
ovenikøbet har lagt dækken på hende skulle være nok for hende. Spåner
isolerer mod den kolde jord/gulv og det er ok.

--
hilsen

Anet

Fra : Iben Holst

Dato : 05-04-02 15:35

Hej ...

> [...]
> ovenikøbet har lagt dækken på hende skulle være nok for hende. Spåner
> isolerer mod den kolde jord/gulv og det er ok.

Ok ! Dækkenet regner jeg med at tage af hende når der er 7 graders varme om
natten. Det plejer nemlig at være ved den temperatur jeg lukker dem på
døgnfold efter vinteren.

Men ca. hvor tykt et lag spåner taler vi om af spånerne ??

Iben

Fra : Anet

Dato : 05-04-02 15:45

Hej Iben

Bare der er et tykt nok lag til at bryde underlaget så hesten ikke ligger på
jorden/gulvet. Faktisk har vores den ene hest også gået udenfor i samme
situation men bare for ca. 1 mdr. siden også med dækken på. Han er også
allergiker. Det hjalp.

--
hilsen

Anet

Fra : Snudeske

Dato : 05-04-02 20:58

Men ca. hvor tykt et lag spåner taler vi om af spånerne ??

Iben

Hej igen

Jeg har også min hest stående på spåner, men min står på stald. Han står
inde om natten, men er ude alle lyse timer på døgnet.

Jeg bruger et lag på min. 30 cm. i boksen, da det var hvad min dyrlæge
anbefalede som minimum. Hvis underlaget er for tyndt, kan hestens knogler
blive svært beskadigede ved et liggende soveleje.

Det er en halvdyr fornøjelse med spåner, men når nu hesten er blevet
allergiker (hvis din er blevet det), så er det en god ting.
Spånerne og en omgang med Ventipulmin var med til at redde min hest fra
slagtning.

MVH
Snudeske

Fra : Iben Holst

Dato : 06-04-02 12:43

Hejsa.

> [...]
> allergiker (hvis din er blevet det), så er det en god ting.
> Spånerne og en omgang med Ventipulmin var med til at redde min hest fra

Hun kan i al fald ikke tåle alt for meget støv og hø holder vi os langt fra.
Hvorvidt hun er allergiker af nogen speciel forstand vil jeg lade dyrlægen
afgøre. Hun kom over anfaldet ret pænt omend ikke helt så hurtigt som
forventet. Nu lyder vejrtrækningen helt fint, men jeg vil i den følgende uge
have et grundigt tjek på hende.

Da jeg et par gange i påsken havde telefonkontakt med dyrlægen, talte han
også om det der Ventipulmin og vi må så se om det er noget som bliver
aktuelt.

Jeg har også ladet mig fortælle andetsteds at spåner er en dyr ting at
bruge, men nu er vi i landbruget og har kontakt til flere landmænd som
bruger spåner i stor stil og ved at købe ind sammen med dem, kan vi
heldigvis komme til at spare en del.

Iben

Fra : Snudeske

Dato : 08-04-02 19:56

> [...]
> afgøre. Hun kom over anfaldet ret pænt omend ikke helt så hurtigt som
> forventet. Nu lyder vejrtrækningen helt fint, men jeg vil i den følgende

Det er da godt at høre at hendes vejrtrækning er blevet fin igen

> Da jeg et par gange i påsken havde telefonkontakt med dyrlægen, talte han
> også om det der Ventipulmin og vi må så se om det er noget som bliver
> aktuelt.

Ventipulmin er meget meget effektivt og meget dyrt, men det virker og det er
som regel ikke noget de skal være på resten af deres liv. Rocket kom sig fra
ikke at kunne trække vejret uden at hoste til at kunne trække vejret normalt
efter 2 dage.
Det er et tysk produkt og vejledningen er derfor på tysk. Det er et minus,
når man som mig ikke er særlig stærk i tysk.

> [...]
> bruge, men nu er vi i landbruget og har kontakt til flere landmænd som
> bruger spåner i stor stil og ved at købe ind sammen med dem, kan vi

Det er altid rart at kunne købe sammen med andre. Jeg har vist nok *håber
meget* også fået "tilsnusket" mig en samkøbsordning, der kan skaffe mig en
balle til 30 kr. Jeg har netop lige bestilt og fået leveret 18 baller fra
Tommy Mikkelsen (hvilket iøvrigt er af virkelig god kvalitet efter min
mening) til 50,00 kr. pr. balle ex. moms. Dertil kom så et fragtgebyr og
pallegebyr. Slutprisen incl. alt blev omkring 75 kr.
Hvis jeg er heldig, holder de i 18 uger, men min boks er vist også lidt
større end standardmålene.

Jeg ønsker dig ihvertfald al mulig held og lykke med hende

MVH
Snudeske.

Fra : Iben Holst

Dato : 18-04-02 08:17

Hej ...

> Ventipulmin er meget meget effektivt og meget dyrt, men det virker og det
er
> som regel ikke noget de skal være på resten af deres liv.

Det er nu konstateret at min hest har astma !! Ventipulmin var oppe og vende
hos dyrlægen og det er en mulighed, men selvom min hests velbefindende og
helbred ligger mig meget på sinde tænker jeg også meget i økonomien. Derfor
skal hun ikke have ventipulmin med derimod en medicin som skal blandes til
hende og skal indhaleres som børn gør med en inhaleringsmaske - denne metode
er ikke bare væsentligt, men faktisk rigtig meget billigere og har samme
virkning; og en hurtigere virkning.
Hun skal have en kur på en uges tid (1 x dagligt) og derefter skal det
trappes ned for tilsidst kun at skulle bruges som anfaldsmedicin ....

Iben

Fra : Nina Svanholm

Dato : 18-04-02 09:27

Hej Iben!

Øhh, hvordan får du hende til at indhalere medicinen? det lyder meget smart
men jeg kan ikke lige se det for mig Er det en maske hun får på eller
hvordan?
Held og lykke med hende

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Sofia Ciarcinski

Dato : 20-04-02 22:42

Det til at inhalere hedder vist sensistop, men til dyr og børn under tre år
skal det tages oral.
K.H. Doris.

Fra : Iben Holst

Dato : 22-04-02 08:02

Hej Nina !

> Øhh, hvordan får du hende til at indhalere medicinen? det lyder meget
smart
> men jeg kan ikke lige se det for mig Er det en maske hun får på eller
> hvordan?

Det er faktisk en slags maske (*S* ) Det er et aflangt plastik rør-lignende
apparat, som i den ene ende har en gummimaske som skal sættes op for det ene
næsebord. I den anden ende pustes medicinen ind og så skal hesten såmænd
bare stå og trække vejret normalt. Gummimasken skal kun sidde foran og ind
til det ene næsebor.

Det er samme system som til børn. Min søn har i en kort periode haft
astma-bronchitis. Han skulle så have masken over både næse og mund og trække
vejret gennem den .....

> Held og lykke med hende

Tak skal du have !!

Iben

Fra : Sofia Ciarcinski

Dato : 17-04-02 14:29

Hej Snudeske.
Vil du ikke maile til mig om ventipulmin, hvad det er for noget, jeg kan
ikke sende mail til dig, den kommer retur.
V.H. Maria.