Sønderjylland eller Nordfriesland?
Fra : Knut Bryn

Dato : 04-04-02 08:08

Jeg har skrevet en biografisk artikkel om en mann som var født i
Bredstedt i Flensburg amt 13. november 1757. Nå lurer jeg på hva som er
mest korrekt i omtalen av hans fødested:

a) Bredstedt i Sønderjylland (nå Schleswig-Holstein)
b) Bredstedt i Nordfriesland (nå Schleswig-Holstein)
c) Bredstedt i de danske grevskaper (nå Schleswig-Holstein)

Andre forslag?

Knut Bryn, Molde

Fra : Peter Loumann

Dato : 04-04-02 09:07

Thu, 04 Apr 2002 09:08:01 +0200, Knut Bryn
<antispam_knbryn@online.no> wrote:

>Bredstedt i Flensburg amt 13. november 1757

>a) Bredstedt i Sønderjylland (nå Schleswig-Holstein)
>b) Bredstedt i Nordfriesland (nå Schleswig-Holstein)

Nu kender jeg ikke amtsgrænserne, men Flensburg er da vist langt fra
Frisland, som vist heller aldrig har været en gangbar geografisk
betegnelse i Danmark.

>c) Bredstedt i de danske grevskaper (nå Schleswig-Holstein)

Grevskaber? Så vel snarere "hertugdømmer". Men Slesvig var et dansk
hertugdømme, Holsten et tysk.

>Andre forslag?

Bredsted i (hertugdømmet) Slesvig.

hilsen pl

Fra : hpp

Dato : 04-04-02 09:15

"Knut Bryn" skrev d. 04-04-02 08:08 dette indlæg :
> Jeg har skrevet en biografisk artikkel om en mann som var født i
> Bredstedt i Flensburg amt 13. november 1757. Nå lurer jeg på hva som
er
> mest korrekt i omtalen av hans fødested:

Jeg ville skrive:
Bredstedt i Schleswig (nå Nordfriesland)

venlig hilsen
Hans Peter Poulsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Robert Piil

Dato : 04-04-02 09:14

On Thu, 04 Apr 2002 09:08:01 +0200, Knut Bryn
> [...]

>b) Bredstedt i Nordfriesland (nå Schleswig-Holstein)
>c) Bredstedt i de danske grevskaper (nå Schleswig-Holstein)

Jeg ville sige i Sydslesvig.
Min svigerfar, som bor på Bredtstederstr. i Hyllerup (Hüllerup), ville
helt sikkert foreslå den danske version:

Bredsted i Sydslesvig,

Ellers er der den nordfrisiske version: Bräist.

Du kan finde en del om stednavne i sydslesvig her:
http://www.rostra.dk/slesvig/

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Thomas

Dato : 04-04-02 09:46

Nej da, hverken eller. Det er nok rigtigt at Bredsted(t) ligger i
Nordfri(e)sland, men det er lige så lidt den korrekte historiske betegnelse
som "Sønderjylland". Det ligger i dag i Sydslesvig (iflg. det danske
mindretals sprogbrug) eller i Kreis Nordfriesland, Schleswig-Holstein (det
tyske flertals sprogbrug). Bredsted(t) var en del af hertugdømmet Slesvig,
Husum(-Bredsted) provsti og til tider et selvstændigt amt.
mvh
Thomas

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-04-02 10:24

"Knut Bryn" > skrev:
> [...]
> b) Bredstedt i Nordfriesland (nå Schleswig-Holstein)
> c) Bredstedt i de danske grevskaper (nå Schleswig-Holstein)
Svar:
Ingen af delene.
Da jeg boede i Sydslesvig i 1960'erne, lå Bredsted/Bredstedt i Kreis Husum.
Da stod der HUS på bilernes nummerplader. Senere ændret til NF, hvilket
betyder Nordfriesland in Husum. På sidste nye 'Generalkarte' står der
Nordfriesland, som navn på området fra grænsen til Husum, som Bredstedt
ligger i. Øerne udfor hedder også 'Nordfriesische Inseln' på dette kort.
I 1839 talte man frisisk i Bredsted, men havde tysk kirke- skole- rets- og
forvaltningssprog (iflg.SDE).
Landsdelen Sydslesvig hed på dansk Slesvig indtil den i 1864 blev delt i
nord- og syd.
Du spørger til navnet i 1757. Da var hertugdømmerne samlet under den danske
krone. (Helstaten 1721-1814).
Mit bud: Dengang må det på dansk have heddet:
'Den nordfrisiske by Bredsted i hertugdømmet Slesvig'.
Men den historie er meget længere og meget kompliceret.
Med venlig hilsen
Herluf Holdt, DK-3140

Fra : Knut Bryn

Dato : 04-04-02 10:48

Takk for de mange innspill. I mitt artikkel-utkast har jeg kort og godt
skrevet at han var født

"i Bredstedt i Flensborg amt ".

Nå vil forlaget tydeligvis ha en presisering av hvor dette er og har
foreslått at teksten endres til:

"i Bredstedt i Nordfriesland (nå Schleswig-Holstein, Tyskland)"

Dette skurret litt i mine ører (øyne) og innleggene her bekrefter vel at
dette blir feil? Det som står i parentes er greitt nok. Det gjelder
stedsangivelse med dagens betegnelser. Det må jo da bety at det første
leddet må fortelle hvor Bredstedt hørte hjemme med de administrative
betegnelser som var korrekte i 1757. På denne adressen:
http://www.ahnenforschung-sh.de/history/d/karte1700.htm fant jeg et kart
som viser den administrative inndelingen i 1700. Kartet inneholder ikke
stedsnavn, men kan jo tyde på at Bredstedt hørte til samme administrative
enhet som Flensburg, men at Husum lå i en annen. Det området som Flensburg
og Bredstedt lå i, betegnes som "Königlicher Anteil (König von Dänemark)"
mens Husum lå i "Herzoglicher Anteil (Herzogtum Schleswig)".

Spørsmål 1 blir da om forholdene var slik i 1757 også. Spørsmål 2 blir om
denne kongelige andel av Slesvig hadde noe eget navn.

Knut Bryn, Molde

Fra : Thomas

Dato : 04-04-02 12:40

Har lige checket det nok en gang: Bred(t)sted var i 1757 (som en del af
Nordergoesharde) en del af Flensborg amt og blev først i 1785 til et
selvstændigt amt, som så sammenkobledes med Husum amt i 1799. Din
oprindelige oplysning (Bredstedt, Flensborg amt) var altså fuldstændig
korrekte og burde evt. udvides med henvisning til hertugdømmet.
Nordfriesland er i hvert fald ikke en tidsvarende betegnelse. Den kan bare
bruges i sammenhæng med den nuværende tyske betegnelse (i.e. Kreis
Nordfriesland, Schleswig-Holstein, Tyskland).