Newbi. Henvise til "root"
Fra : Peter Nørkjær

Dato : 04-04-02 08:24

Hejsa.
Jeg sidder og roder med nogle spæde forsøg på php.
Men der er en ting jeg ikke har kunne finde svar på, så jeg håber I kan
hjæpe mig:

Er der et tegn hvormed man altid henviser til "root"
eksempelvis, i stedet for hele tiden at skulle regulere antallet af under
mapper, så en henvisning komemr til at hedde ../../mappe/fil.html og
herunder ../../../mappe/fil.html

Er det så muligt at insætte et tegn/sætning (her vist ved #), der altid
henviste til det samme sted, så man kunne skrive
#/mappe/fil.html uanset, i hvilken mappe filen befinder sig.
Er det et problem for browseren, at det muligvis ikke er klart defineret
hvad der er root.(altså hvad er root www.server.dk/ eller
www.server.dk/minside/ hvis man nu er ved en udbyder af den slags)

Man kan naturligvis skrive den absolutte adresse, altså http://www. og så
videre, men kan det ikke gøres lidt nemmere?

Mit problem er at hvis man linker til en side i en undermappe, vil de ting
der skal inkluderes i php ikke komme med, men mindre jeg begynder på en
række ../../etc.

mvh
Peter

Fra : Michael Gandrup Vend~

Dato : 04-04-02 10:54

On Thu, 4 Apr 2002 09:23:32 +0200, Peter Nørkjær wrote:

>Er der et tegn hvormed man altid henviser til "root"

$DOCUMENT_ROOT

>Er det så muligt at insætte et tegn/sætning (her vist ved #), der altid
>henviste til det samme sted, så man kunne skrive
>#/mappe/fil.html uanset, i hvilken mappe filen befinder sig.

<? include "$DOCUMENT_ROOT/stil/til/fil.php"; ?>

>Er det et problem for browseren, at det muligvis ikke er klart defineret
>hvad der er root.(altså hvad er root www.server.dk/ eller
>www.server.dk/minside/ hvis man nu er ved en udbyder af den slags)

Aner det ikke, men lav en fil kun indeholder endenstående, kik i
bunden af den i afsnittet "PHP Variables" der vil jeg mene at du
finder svaret.

<?phpinfo()?>

>Man kan naturligvis skrive den absolutte adresse, altså http://www. og så
>videre, men kan det ikke gøres lidt nemmere?

Joda, hvis du pga. din udbyder får problemer med $DOCUMENT_ROOT så kan
du nok bruge $HTTP_HOST.

Alt med en smule forbehold, da jeg ikke er klar over hvordan den slags
webhoteller er sat op, men prøv at kikke på en <?phpinfo()?> det
bliver man som regel klogere af.

Michael Gandrup Vendelbo

Fra : Allan E

Dato : 04-04-02 15:22

"Michael Gandrup Vendelbo" <michael@gandrup-vendelbo.com> wrote in message

> $DOCUMENT_ROOT

> <? include "$DOCUMENT_ROOT/stil/til/fil.php"; ?>

Som jeg forstår Peter, når han snakker om browser, og stier, så vil
DOCUMENT_ROOT ikke være til nogen stor hjælp da DOCUMENT_ROOT jo giver den
lokale sti på serveren. Dette er selvfølgelig fint i situationer hvor man
skal include, men hvis vi snakker links som skal sendes til browseren, så er
det nok smartere at bruger HTTP_HOST som du også nævner. Hvis man bruger
HTTP_HOST vil man altid kunne tage udgangspunkt i domæneroden, og angive
sine links realativt herfra fx
<A href="http:// $HTTP_HOST
?>/sti/til/den/side/der/skal/linkes/til.html">Klik her</A>

Mvh Allan E

Fra : Peter Nørkjær

Dato : 05-04-02 00:16

Tusinde tak for svar.

Jeg har ikke helt kunne få det til at virke, endnu.

Jeg er igang med at lave siden på en midlertidig server, der er en del at
AUC's netværk, og her ligger jeg på sådan en /~bruger/ ting, så det er lidt
svært for mig, at finde ud af, hvilken mappe der skal henvises til, for
adressen hedder
www.socsci.auc.dk/~pen/ (hvor "pen" er mit brugernavn)
Men i mit bibliotek hedder mappen:
-min mappe-\www\
Så alt hvad der ligger under "www"mappen bliver udgivet på "auc.dk/~pen"
Det skaber lidt forvirring i forbindelse med, hvad man skal henvise til /
hvor man skal henvise fra.
Men vi er ved at installerer på egen server, og så må jeg prøve derfra.
Så jeg vender nok frygteligt tilbage, når jeg er kommet over på den
"rigtige" server

Hvis der er nogle der kender løsningen på det med "www" mappen
problematikken, så vil jeg meget gerne høre en løsning.

/Peter

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 06-04-02 12:46

"Peter Nørkjær" <noerkjaer@REMOVEmail.dk> skrev i

> [...]
>
> Hvis der er nogle der kender løsningen på det med "www" mappen
> problematikken, så vil jeg meget gerne høre en løsning.

Du skal bare konsekvent arbejde med al web i den mappe...

Hvis du sætter en linux(RedHat) op, vil den som standard lave en bruger
således:

/home/bruger

skal brugeren ud på nettet skal der oprettes en mappe "public_html"

/home/bruger/public_html som skal have læse og eksekverings adgang

adgangen ville så være hostname/~brugernavn, f.eks.
home.worldonline.dk/~emax

Håber det blev nemmere at forstå

--
Take Care