Koncentration i % (procent)
Fra : Fenris

Dato : 03-04-02 16:35

Hvorfor er det jeg pludselig ikke kan huske at have lært noget om hvordan
man fremstiller en opløsning med en bestemt %-koncentration?

Jeg skal bruge en 30% NaOH-opløsning.

30% NaOH og 70% H2O - jatak, men procent af hvad?
Der menes vel masse-procent, altså at 30% af indholdets masse er NaOH?

Jeg afvejer altså f.eks. 30g NaOH, og tilføjer 70mL vand?

Og det _er_ vel ren NaOH man har når det er en bøtte pulver med label'en
"NaOH." (Ingen yderligere oplysninger...)?

--
Thomas Hejl Pilgaard | <mailto:Fenris@DeathsDoor.com>=-=<ICQ#: 23729247>
Kollegievej 7 - 35 | -------------------------------------------------

Fra : Jakob M

Dato : 03-04-02 17:12

> 30% NaOH og 70% H2O - jatak, men procent af hvad?
> Der menes vel masse-procent, altså at 30% af indholdets masse er NaOH?

Højst sandsynligt. Volumenprocenter ses ikke så ofte som masseprocenter.

> Jeg afvejer altså f.eks. 30g NaOH, og tilføjer 70mL vand?

Ja.

> Og det _er_ vel ren NaOH man har når det er en bøtte pulver med label'en
> "NaOH." (Ingen yderligere oplysninger...)?

Igen højst sandsynligt.

Mvh
Jakob

Fra : Fenris

Dato : 03-04-02 17:53

Jakob M <r49@hotmail.com> er blandt andet berygtet for
i news:3QFq8.7283$iY5.416313@news010.worldonline.dk at have ytret:

> Højst sandsynligt. Volumenprocenter ses ikke så ofte som masseprocenter.

Det mente jeg nok. Jeg takker. :)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 03-04-02 21:01

Fenris wrote:

> Jakob M <r49@hotmail.com> er blandt andet berygtet for
> i news:3QFq8.7283$iY5.416313@news010.worldonline.dk at have ytret:

> Det mente jeg nok. Jeg takker. :)

En kendt undtagelse er ethanolopløsninger der sælges i detailhandelen
med henblik på indtagelse ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : sune vuorela

Dato : 03-04-02 21:56

On Wed, 3 Apr 2002 18:11:43 +0200, "Jakob M" <r49@hotmail.com> wrote:

>Igen højst sandsynligt.

Og dog.... NaOH reagerer med luftens CO2 og danner
carbonatforbindelser - så under alle omstændigheder skal den lige
indstilles....

--
Sune

Fra : Fenris

Dato : 04-04-02 10:39

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> er blandt andet berygtet for i
news:puqmau84chcdijrv1arjgh2nq3p1oi9n86@4ax.com at have ytret:

> Og dog.... NaOH reagerer med luftens CO2 og danner
> carbonatforbindelser - så under alle omstændigheder skal den lige
> indstilles....

Und wie macht man das?
Eller skulle jeg hellere købe en færdiglavet 30% opløsning...?

Fra : Mona F. Holm

Dato : 04-04-02 21:00

Jakob M <r49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3QFq8.7283$iY5.416313@news010.worldonline.dk...

> Højst sandsynligt. Volumenprocenter ses ikke så ofte som masseprocenter.

Hvis der ikke står andet, er det vægt% ( w/w% ved tørstof, eller w/v% hvis
det er en opløsning).
Ellers skal der angives at det er Vol%. det er også en bedre forretning hvis
man sælger spiritus, eftersom volumenprocenten er et større tal end
vægtprocenten...

> Ja.

Mmm, nej, jeg mener du afvejer 30 g NaOH, og opløser i lidt vand (pas på
varmeudviklingen, det bliver ret varmt svjh), derefter fylder du op med vand
til det hele fylder 100 mL

> Igen højst sandsynligt.

Jeg kan ikke huske renheden af det man køber hos matas, formodentlig noget i
retning af 95%. Det har absorberet vand, der er ca 2% carbonater i, samt
lidt NaCl
Hvis du vil have noget helt rent (analysekvalitet), så skal du have fat i
Struer eller lign, og selv det har formodentlig suget fugt.
En færdigblandet matas-opløsning er formodentlig ikke spor mere præcis end
den du selv blander.
Carbonaterne kan du komme af med, ved at starte med en mere koncentreret
opløsning (min. 50%), så er carbonaterne stort set uopløselige og kan
filtreres fra.

Men hvis du skal bruge en MEGET præcis koncentration, så ville jeg købe
noget færdigblandet hos Struer (eller indstille den selv, hvilket betyder at
du bestemmer koncentrationen med en 4-5 betydende cifre, ikke at du ændrer
den.).

Med forbehold, det er 3-4 år siden jeg var praktiserende kemiker.

Mvh Mona

-fjern x og z i e-mail-adressen, hvis...

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 04-04-02 21:20

Mona F. Holm :
> [...]
hvis
> man sælger spiritus, eftersom volumenprocenten er et større tal end

For saltopløsninger er det altid masse%, der anvendes. Volumen% giver heller
ingen mening.
Vol% bruges kun for væske- eller gasblandinger.

> Mmm, nej, jeg mener du afvejer 30 g NaOH, og opløser i lidt vand (pas på
> varmeudviklingen, det bliver ret varmt svjh), derefter fylder du op med
vand
> til det hele fylder 100 mL

Nej - Du afvejer 30 g NaOH, og opløser det i vand, hvorefter du fylder op,
så blandingen vejer i alt 100 g.
(100 mL vejer ikke altid 100g !)

> [...]
at
> du bestemmer koncentrationen med en 4-5 betydende cifre, ikke at du ændrer

Det er fuldstændig ligegyldigt om du køber en færdig blanding, eller laver
den selv ud fra rent NaOH.
Mht. carbonater er det korrekt, at de kan dannes - men på etiketter skriver
man altid de formelle koncentrationer; dvs det man har fremstillet.
I øvrigt eksisterer Struers ikke mere.

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Agner Høj Nielsen

Dato : 08-04-02 21:46

Fenris <fenris@deathsdoor.com> skrev:
> [...]
>
> 30% + 70% = 100 % meremkan der ikke være. Om mængden er 10 gram eller 1kg er blandingsforholdet stadig 3 til 7 .
venlig hilsen Agner