Specifikationer v/ fladskærme
Fra : rondo

Dato : 03-04-02 16:20

Jeg står foran at skulle investere i en ny 17" fladskærm, og har i den
forbindelse brug for lidt hjælp. Når jeg kigger mig omkring på nettet, er
der en masse forskellige specifikationer vedr. skærmene, som ikke siger mig
så meget. Det jeg godt kunne tænke mig at vide, er, hvad nedenstående
specifikationer dækker over, og dermed også om de helst skal være høje eller
lave.

Contrast ratio F.eks. 400:1
Luminance/HiLight F.eks. 250 cd/m2
Response time F.eks. <25ms
Viewing angle
Frequency Hvad er her forskellen på horizontal og
vertical bortset fra
hvilken led man sankker om?

Jeg takker på forhånd for al den hjælp jeg kan få :)

rondo
_____________________
I'm the captain on this ship.......
and I have my wifes permission to say so

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 03-04-02 16:44

Ok, her er hvad jeg kan bidrage med:

> Contrast ratio F.eks. 400:1

Fortæller, hvor stort spændet er mellem hvid og sort. Jo højere jo bedre.

> Luminance/HiLight F.eks. 250 cd/m2

Hvor hvidt kan skærmen producere hvid. Jo højere jo bedre.

> Response time F.eks. <25ms

TFT skærme fungerer ved at små lamper tændes og slukkes, alt efter hvad
der skal vises på skærmen. Jo lavere responstid disse lamper har, jo
mindre "efterglød" vil du opleve på billederne. Ved TFT skærme med høj
responstid vil du fx opleve, at grafik trækker "haler" efter sig, hvis
det bevæger sig hurtigt hen over skærmen.

> Viewing angle

Fra hvilken vinkel kan skærmbilledet ses. De billigere skærme kræver
typisk, at man sidder lige for sin skærm, for at skærmbilledet ses
tydeligt.

mvh
Peter

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 03-04-02 17:02

Hej

rondo wrote:

> Contrast ratio F.eks. 400:1
> Luminance/HiLight F.eks. 250 cd/m2
> Response time F.eks. <25ms
> Viewing angle
> Frequency Hvad er her forskellen på horizontal og
> vertical bortset fra
> hvilken led man sankker om?

Som tilføjelse til Peters svar vil jeg sige, at de tal du har her bør
samtidig være minimum/maximum for din nye skærm.

Contrast ratio skal være så stor som muligt.

Luminance/Brightness så høj som mulig.

Response time må _max_ være 40ms, men gå efter 25ms eller mindre.

Viewing angle bør være 160grader både horizontalt og vertikalt. Der er
nogle nye skærme på markedet som reklamerer med 170grader på begge
leder. De bygger på en ny teknik som samtidig giver bedre farver og
derfor er en viewing angle på 170 klart at foretrække fremfor en på 160
- ikke på grund af vinklen, men pga farverne.

Frequency er blot udtryk for hvilke frekvenser den kan acceptere. Uanset
hvad så vil skærmen IKKE flimre og derfor bør du ikke se på
frekvenserne. Tænk dog på at inden du sætter din nye skærm til PC'en at
du så sætter dit grafikkort til at køre 60hz - så er du sikker på at få
billede på din skærm.

> Jeg takker på forhånd for al den hjælp jeg kan få :)

Velbekomme - kig eventuelt:
http://groups.google.com/groups?q=feddersen+fladsk%E6rm&hl=en&btnG=Google+Search

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : Chingachgook

Dato : 03-04-02 18:36

[snip]

spørg i dk.edb.hardware.skaerm
det er der skærm freaksene sidder

//Chingachgook

Fra : AJC

Dato : 03-04-02 19:30

"Chingachgook" <famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [snip]
>
> spørg i dk.edb.hardware.skaerm
> det er der skærm freaksene sidder

LOL???. Det er jo også lige det manden har gjort!.

Mvh
AJC.

Fra : Martin S.

Dato : 04-04-02 00:26

"AJC" <samsonjensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Chingachgook" <famtaba@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> LOL???. Det er jo også lige det manden har gjort!.
Ikke for at være pedantisk. Men han har spurgt i begge grupper..!

Fra : Devast8or

Dato : 04-04-02 13:39

Yup, men det har Chingachgook vel ikke lagt mærke til (det kan man jo ike
fortænke ham i :). Spørgsmålet er crossposted så det kan ses i begge
grupper.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Chingachgook

Dato : 04-04-02 16:12

det kan godt være at du ikke har andet at give dig til end at se hvor han
har crosspostet, men det gider jeg sq ikke
specielt ikke lede efter dem, når han ikke ahr skrevet at han har
crosspostet!!!
så LOL du bare af mig... men med den høje (*fnis*) intelligens du nok har så
er grineriet velbegrundet

//Chingachgook