Hvornår begyndte man at bruge engangsbleer~
Fra : Heidi

Dato : 03-04-02 13:01

Afledt af en diskussion i dk.forbruger om prisen på bleer, kom jeg til
at tænke på, hvornår engangsbleen egentlig blev opfundet, og kom i
brug i Danmark?

Jeg har en ide om, at jeg som medhjælpende barnepige for 15-20 år
siden var med til at bruge stofbleer - derefter gik der nok 10 år før jeg
igen skiftede en ble, og der var man gået over til engangsbleer.

Er der nogen der kan huske det?

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 03-04-02 17:03

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> siden var med til at bruge stofbleer - derefter gik der nok 10 år før jeg
> igen skiftede en ble, og der var man gået over til engangsbleer.

Min ældste søn er født i 1978, og da kunne man
sagtens købe engangsbleer. Vi brugte dog almindelige
stofbleer, og ind imellem engangsbleer, de var slet
ikke så avancerede, som dem man køber nu.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 04-04-02 15:25

I 1979 og i 1984 brugte vi bleer med snipper til henholdsvis min søster og
min niece.

Dorthe

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 05-04-02 15:23

Hej

Jeg har lige talt med min mor og hun siger at jeg har brugt engangsbleer
og jeg er født i 1968. Dengang var det et forvokset bind man bandt en
såkaldt blesnip( et trekantet stykke plastik) rundt om og så puttede man
et par blebukser udenpå. Min mor mener iøvrigt at de er kommet frem
omkring midten af tresserne.

Med venlig hilsen
Marianne Feddersen

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 06-04-02 07:29

Hej

Engangs bleer kom i midten af 1950, "buksebleen"er opfundet i
forbindelse med rumrejse.

Mvh
Winnie

Winnie Henriksen

Fra : Heidi

Dato : 06-04-02 13:46

Heidi <nospamheidi@adslhome.dk> skrev:

> Afledt af en diskussion i dk.forbruger om prisen på bleer, kom jeg til
> at tænke på, hvornår engangsbleen egentlig blev opfundet, og kom i
> brug i Danmark?

Tak for svarene

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-04-02 08:23

Sjovt nok det er ikke lang tid siden jeg kom forbi det her:

HVORDAN KLAREDE MORMOR SIG UDEN PAMPERS?

- en hurtig gennemgang af bleens historie

Frem til for ca. 50 år siden var stofbleer sagen. Stofbleer, der var
fremstillet af lagenlærred i to rektangulære dele. En lille inderdel, der
blev foldet flere gange, og en lidt større snip, som kunne fastgøres med en
sikkerhedsnål. Bukserne over hjalp til at holde bleen på plads.

Udviklingen af bleer tog først for alvor fart, da antallet af
barnefødsler eksploderede sidst i 80'erne. Så fik vi forskellige bleer til
drenge og piger, forskellige størrelser samt mere tørre og bekvemme bleer.
Og nu senest bleer med burrebånd i stedet for tape og bleer, der føles som
lagenlærredsbleer, men er lige så praktiske som andre alt-i-én-bleer.
Pampers har altid vist vejen inden for denne udvikling.

Fra lagenlærred til cellstof

Efter lagenlærred kom cellstof - ikke ligefrem praktisk, men snarere
letsmuldrende, støvet og dyrt. Først skulle man selv klippe stykker til den
rette pasform. Noget senere kunne man købe færdige, rektangulære dele, som
blev fastgjort med en plast- eller stofsnip. Cellstoffets opsugningsevne var
heller ikke specielt god - bleskift blev som regel efterfulgt af tøjvask og
et bad.
Mellem 1955 og 1975 gik udviklingen nærmest i stå. Det eneste, der
skete, var at cellstoffet fik et overfladelag, så de ikke støvede så meget.
Plastsnippene ændrede også form og blev blødere. Bleerne kunne endda vaskes
nogle gange uden at blive stive og ubehagelige. Men opsugningsevnen var
stadig lige dårlig.

Mellem snip og alt-i-én-ble

Et interessant mellemspil i bleens historie var T-bleen. En T-formet
ble, der blev holdt på plads af et par netbukser. Bukserne kunne vaskes
nogle gange eller smides ud. Endelig slap barnet for de hårde, tætsiddende
plastsnipper plastdele. Men til gengæld løb meget af det, der skulle blive i
bleen, ud gennem siderne.

En ny opfindelse ser dagens lys

Alt-i-én-bleen har været på markedet et stykke tid, selvom udviklingen
ikke har taget fart før de senere år. Pampers var de første i verden til at
lancere den nye bletype i USA allerede i 1965. I Europa blev Pampers
lanceret i 1973 i Tyskland. Pampers fik så småt konkurrence af andre mærker
i de sene 70'ere.
Men hvad var da en alt-i-én-ble i begyndelsen? Egentlig ikke meget
mere end den sædvanlige cellstof-ble med en plastoverflade - bekvemmeligere
end plastsnipper, men ikke meget. Alt-i-én-bleen blev faktisk ikke rigtig
tør, før de såkaldte superabsorbenter blev lanceret af Pampers. Disse små
højabsorbenter i bleens midte tilsuger væske og kapsler den inde. Og
pludselig blev bleerne tørrere end nogensinde før.
I slutningen af 80'erne kom der rigtigt fart i udviklingen, i høj grad
takket være baby-boomet. Pampers Boy and Girl - bleerne, der tog hensyn til,
at drenge og piger tisser på forskellige steder i bleen - og Pampers
Phases - bleen, som følger de forskellige faser i barnets udvikling - blev
lancerede med kort mellemrum.

Tør, tørrere, tørrest.

Siden starten af 90'erne er der hvert år kommet en eller flere
produktnyheder - en udvikling med Pampers i spidsen. Pampers-bleen fik sin
lækagebarriere i 1992, og året efter kom den specielle overflade Baby-Dry,
som gør, at bleen føles tørrest nærmest huden. 1993 var også året, hvor
bleen fik elastikbånd i siderne, så den blev mere bekvem og smidig. Samtidig
kom også Baby-Dry Plus og bløde Premiums. I 1996 blev tapen erstattet af de
mere praktikske burrebånd. En meget efterspurgt produktnyhed, da mange
mente, at tapen ikke fastgjorde godt nok. I 1998 kom Pampers LotionCare, et
år senere kom Playtimes med betydeligt bedre bevægelsesfrihed. Og senest i
rækken er der buksebleen Easy-Up Pants, som er hurtig og nem at give babyen
på og fjerne igen - samtidigt med, at den er bekvem for babyen.

1940
Stofble

1945-1955
Cellstof

1955-1975
Formpassede bleer med plastsnip

1965
(USA) Alt-i-én-bleen

1975-1980
T-bleen

1987
Pampers Ultra med superabsorbenter

1989
Boy/Girl-bleen

1991
Pampers Phases - forskellige bleer til forskellige aldre

1992
Lækagebarriere

1993
Tør overflade: Baby-Dry

1995
Stretch, Baby-Dry Plus, Premiums

1996
Burrebånd, Premiums med stoflignede bagstykke

1998
Første ble med lotion

1999
Bedre bevægelsesfrihed med tættere sider, Playtimes

2000
Buksebleen Easy-Up Pants

1999
Bedre bevægelsesfrihed med tættere sider, Playtimes

2001
Air Plus - det nye materiale i bleen slipper dobbelt så meget luft
igennem end tidligere, Pampers har nu en Premium ble med lotion og en
Babydry uden lotion.

Pampers-bleer har været markedsført i Danmark siden 1990

Det er altså ikke for at gøre reklame for Pampers men jeg syntes det passer
godt ind her....

Hentet fra: http://www.dk.pg.com/dk/prod_pampers_main.htm

Med venlig hilsen
Peter