Lidt om lyddæmpningsplader
Fra : Bagle

Dato : 03-04-02 12:35

Er også postet i dk.edb.hardware.overclocking

Hej gruppe,

Jeg har lidt før weekenden købt nogen lyddæmpningsplader fra studiedata som
skulle være specielt udskårne til Chieftchs og Antechs kabinetter. Da jeg
bruger et Thermaltake kabinet som er fuldstændig identisk med de to andre,
valgte jeg at skaffe denne løsning da det jo virkede mest ideelt.

Se dem her http://www.studiedata.dk/product.asp?product=317&page=1

Mit system:

ThermalTake Miditower, Thermalcase
400w Lownoise PSU Macron
AMD XP 1700+ (ej clocket)
Alpha 8045 køleprofil med Papst 80mm blæser 19db
Seagate Barracuda IV 60GB
512 Kingston ram
Hercules Geforce 3 ti200 (som nu har kørt uden blæser i en måned)
Papst blæser 19db til at suge ud af kabinettet. (Sidder bag CPUen under
PSUen)

Da jeg først fik dem ind af døren blev jeg lidt skuffet over at se at
pladerne egentlig ikke var skåret særlig godt til. De var skæve i nogen af
kanterne og nogen steder var de ret flosset og en installationsvejledning
manglede. Efter en snak med studiedata sendte de mig en vejledning i pdf
format. Jeg startede så med at sætte de to store på som skulle sidde på
kabinetsiderne. På venstre pladen hvor låsen skulle sidde var pladen skåret
skævt i den ene sidde hvilket resulterede i at kabinetlågen ikke kunne lukke
ordentligt. Så frem med hobbykniven og skære til. Der skulle faktisk skæres
flere steder på de andre plader hvilket gjorde at installationen ikke var
særlig let, det tog mig nok på den gode side af 2 timer at få det hele
ordenligt i.

Jeg havde ikke lige en kagerulle ved hånden så de steder jeg kunne presse
pladerne fast,
brugte jeg en sodavandsflaske til at køre henover for at sikre mig det sad
godt fast over det hele.
Selve klisteret fra pladerne er ret hæftigt men kan godt hives af og sættes
på igen hvis man har sat det forkert på.

Jeg har lavet to lydeksempler så man kan få en forståelse på hvordan det
lyder med og uden. Hent her:

http://www.sjokoladeland.dk/bagle/uden.wav

http://www.sjokoladeland.dk/bagle/med.wav

***Temperatur før isoleringen:***

Ved almindelig Windows kørsel
CPU: 47 grader
System: 32 grader

Efter en time Unreal Tournament:
CPU: 50 grader
System: 34 grader

***Temperatur efter isolering:***

Ved almindelig Windows kørsel
CPU: 52 grader
System: 36 grader

Efter en time Unreal Tournament:
CPU: 55 grader
System: 38 grader

Så det vil faktisk sige at systemet er steget med ca. 4 grader over hele
linjen mens cpu temperaturen ligger 4-5 grader mere end normalt men jeg tror
at med endnu en kabinetblæser til at suge ud vil temperaturen ramme
nogenlunde det samme som før.

Alt i alt så ved jeg ikke helt hvordan jeg har det med dette produkt. Jeg
håber ikke at jeg har betalt 120,- ekstra bare for at få det specielt
udskåret da jeg selv har måtte skære i næsten det halve af pladerne. Støjen
er blevet formindsket en smule men ikke helt så meget som jeg havde håbet
på. Jeg tror måske at hvis jeg skulle vælge igen så ville jeg nok mere prøve
nogen af magic fleece's måtter istedet da de både er billigere og
forhåbentlige også mere proffe, selvom at jeg har ladet mig fortælle at
noisekillers skulle være bedre. Temperaturen er til at leve med men kan som
sagt nok godt fås ned med endnu en kabinetblæser.

Håber det kan bruges til noget!

--
-Bagle
www.sjokoladeland.dk

*Fjern 2605 i mail ved svar*

--
-Bagle
www.sjokoladeland.dk

*Fjern 2605 i mail ved svar*

Fra : Bagle

Dato : 03-04-02 12:40

Fedest min signatur skulle selvfølgelig være der to gange.. Jeg har bare
haft så meget bøvl med at outlook laver ekstralinjeafstande når jeg kopier
fra wordpad

Fra : Chingachgook

Dato : 03-04-02 13:32

[snip]

tak for oplysningerne
og extra tak for at vedlægge de lydfiler. det giver os en MEGET bedre
forståelse af reduktionen af støjen, end bare at få den almindelige
beskrivelse

//Chingachgook