Osmose - er det så slemt!
Fra : Mukker

Dato : 03-04-02 10:09

Hejsa

Jeg er ved at renovere en gl. LA-Special, krydsfiner belagt med glasfiber. I
den forbindelse er jeg nået til bunden/kølen. Jeg har skrabet bunden, så der
kun er "et" lag maling tilbage. I bunden var der før jeg skrabede nogle
bobler i overfladen, der ved skrabning lugtede fælt af eddike. Jeg spurgte
nogle andre på havnen om det ikke var osmose, jo det ver det nok. Mit
spørgsmål er, hvad kan jeg gøre for ikke at få osmose mere. Jeg har skrabet
blærerne/boblerne væk, vakset bunden og vil egentligt "blot" give bunden 4-5
gange Hempel Light Primer, 1 x yarcht primer (mener jeg den hedder, og
derefter 3-4 x bundmaling Mille Ocean tror jeg den hedder, (selvpolerende).
Skulle dette være nok, eller kan jeg igen finde disse ildelugtende blærer
næste gang den kommer på land. Blærerne gik ikke igennem glasfiberen.

PS. Efter bunden er blevet skrabet er der kommet en del ujævnheder. Hvad gør
i normalt ved dem? 1. lader dem være eller 2. spartler dem

De venligste hilsner

Mikkel

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-02 10:49

Hvis du er så langt, er osmose ikke et uoverkommeligt problem. Normalt er
det fjernelsen af gelcoat'en, der driller, men det har du vel ikke ??

Der er en meget fin vejledning i Hempels lille søstærke. Det er bare at gå
frem efter den.

Der er 4 punkter, hvor jeg ikke synes din metode er helt OK.

1: Du skal have *al* malingen af
2: Du skal have spulet nedbrydningsprodukterne (eddikelugten) ud af
glasfiberen. Gøres bedst med en højtryksrenser med varmt vand og ingen
tilsætningsstoffer.
3: den skal tørre ordentligt, dvs min 2 uger, måske lidt kortere, hvis du
enten varmer den eller vejret bliver "californisk"
4: Du skal ikke bruge light primer med high protect eller tilsvrande produkt
der er lavet til formålet.

Ja, hvis du alligevel har gang i denne opgave, så ville det da være tåbeligt
ikke at spartle bunden, så resulatet bliver flot, og noget du kan være stolt
af.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-04-02 13:43

> [...]
> Skulle dette være nok, eller kan jeg igen finde disse ildelugtende blærer
> næste gang den kommer på land. Blærerne gik ikke igennem glasfiberen.

Der er intet, du selv kan gøre ved osmose, hvis du skal være absolut sikker
på, at det ikke kommer igen. Det er en proces, som er så omstændig, at det
kræver special udstyr, masser af tid mm. I øvrigt er osmose langt
overvurderet...

Men du kan udskyde problemerne. Gør som du selv foreslår, og lad det tørre
så længe som muligt. Derpå masser af lightprimer eller endnu bedre West
epoxy eller hempels High protect. (kræver min 10 gr konstant!)

Hvorfor vil du komme yachtprimer på, så hellere give den et lag light primer
mere, det er da bedre end yachtprimeren, som er olie baseret i modsætning
til lightprimeren som er lavmolekylær epoxy (fortyndet med xylen)

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-04-02 23:43

Hej

Tja, der kommer nok mange forklaringer når man spørger over nyhedsgrupper.
ofte så mange, så man er mere forvirret end inden man stillede sit
spørgsmål.

Der er en der nævner Hempels "den lille søstærke" det ville være et godt
udgangspunkt. endelig har International også lavet en lille bog "Den
komplette bådmalingsbog" hvor de på side 27 beskriver hvad man gør ved
osmose når den er opstået. begge bøger kan fåes gratis hos din bådhandler.
der findes givetvis en række andre bøger. den store forskel på ovennævnte er
nok at de hverisær anbefalder ders egne produkter, og det er vel fortåeligt
nok.

Så det bedste du kan gøre er nok at få fat i et par bøger og læs hvad de
skriver. det er jo et stort stykke arbejde, så det ville være katastrofalt
om de gjorde det forkert når du nu har slebet båden helt ned. endelig
beskriver bøgerne også lidt om hvad osmose er, hvorledes det opdages (det
har du jo så gjort) og hvorledes man beskytter imod osmose.

Udfra min egen teori, burde man autolakere alle både, idet gelcoat og
glasfiber ikke er 100% vandtæt. men det er jo en helt anden problematik.

De bedste hilsner
Jan

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-04-02 23:51

Øhhh, mig bekendt er autolak heller ikke tilstrækkelig tæt. - ikke alle
slags i hvert fald. - så det vil nok ikke hjælpe meget. Problemet er, at
alle materialer der helt eller delvis "tørrer" op ved at "noget" fordamper,
efterlader microskopiske porrer i belægningen. Disse porrere giver mulighed
for osmose.

Er der iøvrigt nogen der kan forklare mig forskellen på alm. epoxy og
tjæreepoxy (som ofte bruges til osmose sikring). Hvad er forskellen ??

(Ja, jeg kan nok regne ud at der er noget tjære i tjæreepoxy, men hvad
forskel gør det ??)

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-02 11:11

> [...]
> tjæreepoxy (som ofte bruges til osmose sikring). Hvad er forskellen ??
>
> (Ja, jeg kan nok regne ud at der er noget tjære i tjæreepoxy, men hvad

Tjæreepoxy er hempels gamle navn for lightprimer. Almindelig epoxy er
kendetegnet ved, at det IKKE indeholder nogle opløsningsmidler, men kun den
rene harpiks resin. F.eks. West epoxy (den eneste, jeg bruger).

Problemet er, at uanset hvilket fyldstof, man tilsætter epoxy, så ændrer man
nogle andre egenskaber. Tilsætter man f.eks. UV-filter er det ikke længere
så vandtæt os så videre. Lightprimer har bl.a. fået tilsat opløsningsmiddel,
så den er lettere at male med, men dermed er den heller ikke så tæt.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-04-02 17:42

Fed forklaring, og et godt argument for ikke at bruge lightprimer til
osmosebehandling. Hvorfor i det hele taget bruge Light primer ?? Bunden skal
jo ikke være smuk. Den skal være jævn og tæt.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-02 19:34

> [...]
skal
> jo ikke være smuk. Den skal være jævn og tæt.

Prisen!

Men du skal jo også sikre dig, at du får en bund, som bundmalingen kan hænge
fast på. Men det er da klart, at har man råd er ren epoxy langt at
foretrække. Epoxe er ca 3-4 gange dyrere end LP..

Desuden skal det, man bruger, jo også være nogenlunde medgørligt. Jeg vil
ikke anbefale ukyndige at gå i gang med epoxy arbejde uden forudgående
erfaring..
Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 04-04-02 16:50

Hej Bjarke

Jeg tror næppe du har vandgennemtrængen på din bil, medmindre du har et
stenslag eller lign. eller skulle den nok hurtigt ruste op... jeg skal ikke
kunne sige om ikke al slags bil lak er tæt, i så fald så brug kun dem der er
det... og slut efterfølgedne af med nogle lag klar lak.

Jeg er dog enig med dig i at der skal så lidt til at få microscopiske porer,
som rigtigt nok giver anladning til vand indtrængen... derfor har jeg goså
en toeri om at man burde undlade farve i både gelcoat og lak... altså
benytte transperent, idet farve pikmenterne netop giver anledning til disse
porer... vil man nu have farve på sin båd mener jeg sagtens man kan det...
hvis man til sidst at elimenere disse pikmenters indvirken ved at give den
nogle lag klar lak til sidst... så er den tæt

De bedste hilsner
Jan

Bjarke Christensen <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8g108$53q$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-04-02 17:48

Det er jo ikke almindelig vandindtrægning der giver osmose. Det er en
osmotisk effekt (deraf navnet) som den man lavede forsøg med i kemi timerne
i gymnasiet (hvis man har sådan en dunkel fortid). Vandmolekylerne kan godt
trænge igennem en osmotisk membran uden at der kan trække alm. fortættet
vand igennem samme. Det er jo netop problemet og det der skaber blærerne.
Gelcoaten er for tæt til at det kan sive ud igen, når det er blandet med
affaldsprodukterne inden i glasfiberen.

Jeg mener derfor ikke sammeligningen kan bruges.

Dine kommenterer om at bruge "rene" materialer så man ved hvad man gør, dem
kan jeg imidlertid godt følge. Derfor blev jeg også glad for Claus'
forklaring om Lightprimer og tjære.

Fra : Peter

Dato : 04-04-02 23:44

> [...]
dem
> kan jeg imidlertid godt følge. Derfor blev jeg også glad for Claus'

- - - - -

Ang. tjæreepoxy, er jeg ikke helt sikker på at Claus'es forklaring holder.

Tjæreepoxy minder ikke det mindste om Lightprimer, - eller de andre epoxyer
for den sags skyld. Det har nogle andre egenskaber. Det forbliver "sejt"
efter hærdningen, og er f.eks. glimrende til at tætne mellem rorstamme og
rorblad. det har en meget gennemtrængende duft af tjære, (som nok ikke har
betydning for vandtætheden), og så er det ikke tilladt at sælge i Danmark.

Mvh., Peter

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-04-02 19:36

> [...]
er
> det... og slut efterfølgedne af med nogle lag klar lak.

Man skal lige huske på, hvad er autolak egentlig er. Langt størstedelen af
autolakker er baseret på en polyesterbase

Claus

Fra : LINDSTRØM

Dato : 05-04-02 16:03

Min glasfibersejlbåd, som ligger i vandet året rundt, havde ved sidste
optagning tre blærer, der måske er osmose og måske ikke. Hos Jakob Jensens
bådeværft, som tager båden op og klargør den, så jeg selv kan polere fribord
og bundsmøre sagde de ansatte, at jeg skulle tage det helt roligt.
Jeg var ellers parat til drastiske skridt med sandblæsning o.s.v., hvilket
de rystede på hovedet af og morede sig lidt over.
Nu er jeg lidt pertentlig og fjernede derfor gelcoat de tre steder, spulede
med vand, lod båden tørre og til sidst smurte jeg med Hempels den nye
tyktflydende epoxy.
Men selv dette mente personalet ikke var videre påkrævet. Ifølge dem skulle
jeg måske i sving om 10-20 år i fald det udvikler sig.
De anså den mekaniske svækkelse, som kan fremkomme ved hård sejlads som en
større trussel mod skrogets styrke. Og som bekendt kan en ordentlig
konstrueret glasfiber båd klare hård sejlads uden problemer. Så jeg vil tro
du ikke har noget at bekymre dig over med mindre skibet i forvejen knager og
brager når du sejler. Men du har jo en god solid krydsfner der giver styrke.
Har man ikke det, er det måske godt at få sat en stopper for noget, der
marginalt er med til at fratage skroget styrke - samtidigt kunne man så
klistre et par lag måtte udenpå for at give styrke.
Men så galt er det jo slet ikke med en kombination af krydsfiner og
glasfiber. Det gælder kun i glasfiberbåde, hvor glasfiberlagene så at sige
går fra hinanden når du fjerner gelcoaten og ifølge eksperterne ses det så
at sige aldrig.
Men som en anden skriver kan det sikkert udskyde den store og dyre
værftsomgang, hvis man selv iværksætter en behandling

Lindstroem

Fra : Allan Jensen

Dato : 06-04-02 10:37

Hej
Min erfaring med osmose er: Både at det lugter og er surt!!

Begyndte at skrabe al bundmaling af, da der var nogle afskalninger.
Opdagede et par bylder, er pertentlig, fik bunden sandblæst.
Var så meningen, der skullespartles op med epoxy plus de sædvanlige lag
primer m.m.
Et par professionelle konsulenter inspicerede bunden.
Konklusion: Bunden skal høvles, der skal pålægges nye glasfiberlag, samt så
den sædvanlige behandling.
Styrken bliver enorm i forhold til tidligere, altså en helt ny stærk bund
med garanti m.m.

Vi kunne have taget den første løsning, men tanken om en svækket båd plus
usikkerheden om arbejdet og pengene kunne være spildt, når vi alligevel
skulle i gang om 5-8- 10 år med den store renovering, passer ikke til os.

Mit budskab er, har båden lidt osmose-tendenser, så brug lappeløsninger,
indtil der er sparet op til en ordentlig reperation, tag det i det mindste
med i overvejelserne.

For en ordens skyld, min båd er fra 1977, 40 fod formet som en stoppenål.

mvh
Allan (Tompung)