Anmeldelse
Fra : Dorthe Frederiksen

Dato : 03-04-02 09:29

Hej allesammen

Jeg vil gerne høre hvad jeres holdning til at anmelde andre til kommunen er.
Jeg har en veninde, hvis veninde er afhængig af internettet i en sådan grad
at det går ud over hendes datter på 3 år. Pigen får ex kun mad, når mor ikke
har en god chat, så er der en dag, hvor det bare kører på chatten, får pigen
kun mad, hvis mor bliver sulten selv. Pigen sover ofte på sofaen, idet mor
sidder foran skærmen og ikke lige har tid til at putte hende, så pigen bare
må gå i seng selv. Hvis pigen er på toilettet må hun vente med at blive
tørret til mor har en pause i chatten. Hvis det var en engangsforestilling
tror jeg ikke barnet ville finde sig i at sidde op til en halv time ude på
toilettet, men hun siger ikke noget, hun sidder bare og venter, så jeg må gå
ud fra at det sker ofte. Hun kommer kun i daginstitution når mors bil
hvirker - de bor 20 min gang fra institutionen - for ellers går mor glip af
for meget på chatten. Hun har et par gange glemt at hente pigen i børnehave
fordi hun glemte tiden foran computeren og pædagogerne er tilsidst blevet
nødt til at ringe og fortælle at institutionen er lukket. Børnehaven har
åbenbart ikke tænkt sig at gøre noget og min veninde mener at det bare er en
overgang - hvilket er en fej og total uacceptabel holdning - så nu gør jeg
det, MEN jeg har ikke været der mere end et par gange og da har min veninde
altid været der et par døgn først for at hjælpe med at gøre rent, så jeg har
ingen dato på det selv, kun hvad min veninde og andre bekendte har fortalt,
der er der regelmæssigt. Hvad bør jeg gøre synes I?

Fra : fruSkrap

Dato : 03-04-02 10:12

"Dorthe Frederiksen" skrev d. 03-04-02 09:29 dette indlæg :
> [...]
fortalt,
> der er der regelmæssigt. Hvad bør jeg gøre synes I?

Hej Dorthe!
Jeg mener ikke du kan anmelde damen på veninders veninders udsagn. Besøg
hende uanmeldt i weekenden under et eller andet påskud og se så med egne
øjne hvordan det står til.
Derefter kan du tage stilling til en anmeldelse.
mvh
fru Skrap

http://www.kandu.dk/

Fra : kat

Dato : 03-04-02 10:46

"Dorthe Frederiksen" <skrev:
> [...]
> Jeg har en veninde, hvis veninde er afhængig af internettet i en
sådan grad
> at det går ud over hendes datter på 3 år.

Du SKAL være 10000000 % sikker i din sag, INDEN du foretager dig noget
som helst!
Kan du stole helt på det, som du har HØRT????
Dine handlinger kan i sidste ende gå grueligt ud over den lille pige
og hendes mor.
Så jeg vil også opfordre dig til at se tingene med egne øjne og tage
en snak med moderen om de ting, som du har hørt.
Derefter kan du handle ud fra dine egne oplevelser.
--

/kat
---

Fra : Lille mig

Dato : 03-04-02 11:06

Jeg vil mene at hvis der er nogen som skal anmelde den mor til kommunen så
må det være den veninde som står moderen nærmest. Snak med hende om det. Det
bør ikke være dig.
/Helle

Fra : Bess

Dato : 03-04-02 14:39

> Hej allesammen
[SNIP]
> Børnehaven har åbenbart ikke tænkt sig at gøre noget

Du kan være ret sikker på at børnehaven gør "noget", hvis et barn ikke
bliver afhentet til tiden mere end én gang, men de fortæller det naturligvis
ikke til uvedkommende.

mvh
Bess

Fra : vagn torup

Dato : 03-04-02 15:16

Hej Dorthe
Omend jeg er sikker på, at du er velmenende kan jeg kun tilslutte mig de
andres indlæg. Lad dog den anden veninde anmelde, hvis hun fortæller dig, at
det står så gruelig galt til, kan hun vel selv gøre det. Hvad nu hvis det
bare er ondsindet sladder??? Kvinder kan være så gemene mod hinanden og en
lille fjer bliver nemt til 5 høns.
Jeg er også fuldstændig sikker på, at der bliver lagt mærke til, at den
lille pige ikke bliver hentet og nede i vores børnehave, bliver der også
skrevet ned om ungerne kommer eller ej. Ikke fordi, der er mødepligt, men
for at holde lidt overordnet styr på deres syge/fraværsdage.
Snak du med din veninde om, at hun selv kan anmelde det og hvis hun ikke
vil, må du besøge moren uanmeldt ikke en men flere gange, før du kan være
sikker. Vi kan jo alle have et rodet hjem en gang imellem. Jeg har i hvert
fald og jeg vil nødig beskyldes for vanrøgt af mine unger, fordi der ligger
krummer under spisebordet og snavsetøj i gangen.
MVH Rikke
Dorthe Frederiksen <dorthefrederiksen@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3caabc83$1@news...

Fra : alka

Dato : 02-04-02 11:50

Hvor er barnet far henne i den her sag? Han har måske også noget, at skulle
have sagt!?

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 04-04-02 13:06

Dorthe Frederiksen wrote:

> [...]
> har en god chat, så er der en dag, hvor det bare kører på chatten, får pigen

Det er gemen misrøgt.

> Pigen sover ofte på sofaen, idet mor
> sidder foran skærmen og ikke lige har tid til at putte hende, så pigen bare
> må gå i seng selv.

Misrøgt. (At negligere sit barn på denne måde er efter min mening lige
så hensynsløst som at glemme at give det mad.)

> [...]
> toilettet, men hun siger ikke noget, hun sidder bare og venter, så jeg må gå

"Du tror". Du har med andre ord ikke tilstrækkelig viden til at kunne
sige, hvor ofte det går på, eller?

Men hvis du har ret, er også dette et tegn på misrøgt.

> [...]
> ingen dato på det selv, kun hvad min veninde og andre bekendte har fortalt,
> der er der regelmæssigt. Hvad bør jeg gøre synes I?

Som andre har skrevet:

Du må ikke gøre noget ud fra andenhåndsviden. Sørg for at din egen viden
er god nok - eller overlad anmeldelsen til en anden, hvis det er
nødvendigt.

På den anden side mener jeg ikke du bare skal lade stå til, hvis du ikke
kan overtale din veninde til selv at gøre noget.

Når din veninde siger det bare er en overgang, hvor lang tid har denne
"overgang" så varet? Gør hende evt. opmærksom på, at internetafhængighed
ofte *ikke* er noget, der går over af sig selv. Det skal kureres med
professionel hjælp.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry at www.thehungersite.com
kristian-damm.jensen@cgey.dk | Two wrongs doesn't make a right,
ICQ# 146728724 | but three lefts do.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-04-02 13:50

> [...]

fortalt,
> der er der regelmæssigt. Hvad bør jeg gøre synes I?

Der er intet forkert i at ringe og fortælle kommunen om
din bekymring vedr. dette barn. Det er så op til dem at
foretage de nødvendige undersøgelser, og hvis du har
ret, skal dette barn tvangsfjernes med det samme.

Mvh. Bodil.

Fra : MileaMillz

Dato : 04-04-02 14:27

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> foretage de nødvendige undersøgelser, og hvis du har
> ret, skal dette barn tvangsfjernes med det samme.

Har fulgt debatten omkring dette!

Siden at moderen kan sidde foran computeren hele tiden, må det jo være tegn
på, at hun går hjemme.

Enig, har man børn, skal der vises hensyn, da de kommer i første række, men
jeg tror ikke det er til gavn at 'tvagsfjerne' barnet fra moderen.

Jeg har selv en overgang været alenemor med 2 børn, og det at sidde ved
PC'en blev gjort når børnene sov.

Efterhånden er tvangfjernelse det første folk tænker på, måske der skal
andre 'midler' til.

De venner der er, kunne jo evt. være mere sammen med både mor og barn.....at
tale med moderen vil være langt det bedste, uanset om hun bliver gal, pga.
indblanding, men det vil på langt længere sigt, fortælle, at man vil
hjælpe...man hjælper IKKE ved at ringe til kommunen.

Man kunne vel også tage en snak med faderen, men er forholdet mellem
forældrene dårligt, vil dette heller ikke 'gavne' mor og barn, da der
sikkert vil blive langt flere problemer ud af dette.

Alternativet, er at få moderen 'væk' fra computeren, enten skal PC'en
fjernes helt, eller hun skal få interesse for andre ting *S*

Mvh. Milea

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 04-04-02 20:28

"MileaMillz" <MileaMillz@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Alternativet, er at få moderen 'væk' fra computeren, enten skal PC'en
> fjernes helt, eller hun skal få interesse for andre ting *S*

For mig er det da tydeligt, at hvis det er sandheden,
der bliver fortalt her, er moderen internetafhængig,
og det er mindst lige så slem som alkoholisme
eller andre former for stofmisbrug.

Derfor kommer barnets tarv i første række!

Mvh. Bodil.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 05-04-02 21:12

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@post8.tele.dk> wrote in

> For mig er det da tydeligt, at hvis det er sandheden,
> der bliver fortalt her, er moderen internetafhængig,
> og det er mindst lige så slem som alkoholisme
> eller andre former for stofmisbrug.

Helt enig - HVIS forholdende mere eller mindre "normalt" er som beskrevet,
så har moderen helt sikkert et problem der bør og skal tages hånd om, både
for moderens, men især for barnets, skyld.
Og i den forbindelse har du også ret i;

> Derfor kommer barnets tarv i første række!

Men hvem siger det nødvendigvis er i barnets tarv at blive tvangsfjernet?
Tvangsfjernelse er langtfra altid det der skal til, for at hjælpe et barn i
nød.
HVIS barnet lever under de forhold, så er det klart i barnets tarv hvis der
bliver skredet ind. Men det kunne jo også f.eks. ske ved, at man hjalp
moderen til at komme ud af sin internetafhængighed og til at få et sundt
forhold til sit barn.
Tvangsfjernelse bør ikke være den første ting vi tænker på, hvis det er
nødvendigt at hjælpe et barn.
Tvangsfjernelse må aldrig nogensinde blive et mantra og en sovepude vi bare
bruger, hvis et barn skal have hjælp.

Mvh. Jan

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 06-04-02 16:27

"Jan Allan Andersen" <nospam.akker@ishoejby.dk> wrote in message
> [...]
> nødvendigt at hjælpe et barn.
> Tvangsfjernelse må aldrig nogensinde blive et mantra og en sovepude vi

Så kunne jeg godt tænke mig at spørge, hvor mange
kommuner/amter, der aktivt vil yde økonomisk
bistand m.m. til at få sendt den pågældende mor
til afvænning for sin internetafhængighed - f.eks.
på Ringgården i Middelfart.
Du har ingen anelse om, hvor afhængige disse personer
er, de er lige så dybt ude som andre former for afhængighed,
f.eks. alkoholisme, og er villige til at lyve om hvad som helst,
bare de kan beholde deres opkobling derhjemme.
Jeg kender til eksempler som ovennævnte, og har desværre
også set, hvordan det så går, når moderen får lov til at beholde
barnet, - og det er ikke et skønt syn. Derfor vil jeg i denne situation
agitere for tvangsfjernelse, skønt det altid vil være mig inderligt imod.
Men hvorfor skal barnet blive ved med at betale prisen for
de voksnes afhængigheder? Det vil da uvægerligt blive prisen,
hvis der ikke gribes ind.

Med venlig hilsen
Bodil.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 08-04-02 16:16

> [...]
> inderligt imod. Men hvorfor skal barnet blive ved med at betale prisen
> for de voksnes afhængigheder? Det vil da uvægerligt blive prisen,

Vi er da enige om at der skal gribes ind, ingen tvivl om det, det er slet
ikke det jeg er imod.
Det jeg er imod er, at/hvis man straks griber til tvangsfjernelse, som om
det skulle være det eneste saliggørende for barnets tarv. En
tvangsfjernelse KAN være lige så skadeligt for et barn, som så meget andet.
Tit og ofte synes jeg man undervurdere tilknytningen forældre/barn, og
hvilken skade der kan blive gjort på barnet, såfremt den tilknytning brydes
med tvang.
Det er slet ikke et spørgsmål om hvorvidt man skal gribe ind eller ej, hvis
en situation som den beskrevne er opstået, det er alene et spørgsmål om
HVORDAN man skal gribe ind - Og her er jeg inderligt imod, hvis man bare
med det samme, nærmest per automatik, siger, at tvangsfjernelse er måden at
gribe ind på.
Hvorvidt en given kommune/amt vil gøre det rigtige eller ej, det er for mig
at se, sådan set slet ikke en del af denne diskussion.

Mvh. Jan

Fra : Anja

Dato : 04-04-02 18:25

> Hej allesammen
>
> Jeg vil gerne høre hvad jeres holdning til at anmelde andre til kommunen
er.

I dagens Danmark har vi alle pligt til at anmelde hvis vi har kendskab til
at børn bliver misrygtet.

> [...]
> toilettet, men hun siger ikke noget, hun sidder bare og venter, så jeg må

Umildbart lyder det som misrygt.

> [...]
en
> overgang - hvilket er en fej og total uacceptabel holdning - så nu gør jeg

Hvor ved du fra at pædagogerne ikke tager erfære - de har tavshedspligt.

> [...]
fortalt,
> der er der regelmæssigt. Hvad bør jeg gøre synes I?

Før du begynder at anmelde bør du tage en snak med din veninde, evt komme på
uanmeldt besøg. Du bør fortælle din veninde om de rygter du har hørt (som
veninde har du vel nærmest pligt), og at du ikke kan sidde dem overhørigt,
lad hende forklare sig. Hvis du finder at det er sandt så bør du fortælle
hende at hvis hun ikke ændre livsstil bliver du nød til at gå videre med
sagen, men som en god veninde vil du gerne hjælpe og støtte hende.

Anja

Fra : JØRGEN ANDERSEN

Dato : 08-04-02 22:04

> Jeg vil gerne høre hvad jeres holdning til at anmelde andre til kommunen
er.

Jeg ville være meget ked af at melde en til kommunen. Når dette er sagt, så
mener jeg, at så længe der er andre muligheder, bør man prøve dette. Inden
man skrider så drastisk til værks. Jeg ville gøre det, men kun i yderste
konsikvens.

KLIP en masse veninden har fortalt.

> [...]
> nødt til at ringe og fortælle at institutionen er lukket. Børnehaven har

Måske det var en mulighed at kontakte dem? Jeg ved godt de har
tavshedspligt, så de sidder nok ikke lige og snakker om: " jojo, vi er ved
at overveje at tvangsfjerne barnet" Men.... Så har de måske en bedre
mulighed for at hjælpe barnet og hendes mor.

Hvad bør jeg gøre synes I?

Jeg synes, du skulle tage på uanmeldt besøg hos hende. Smut ned til bageren
køb en god kage, ring på: "Hej, var lige i nabolaget, tænkte du kunne give
kaffe..." Har du et barn der er lidt større end hende, måske du kunne komme
med lidt aflagt tøj??? Pointe: Tag ud og se det med dine egne øjne... Find
en god undskyldning og tag hen til hende. Gerne flere gange.
Som sagt jeg ville nødig melde nogen til kommunen, og slet ikke, hvis jeg
ikke havde set det med mine egne øjne....

MVH

Conny

PS: Hvis det er så slemt som din veninde siger, så bør der i hvert fald
gøres noget.