Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
nationalt økonomisk spørgsmål
Fra : Niels Hansen

Dato : 02-04-02 21:12

Hej NG

Jeg læste på DR's hjemmeside at når aktiekurserne falder, så stiger statens
gæld. Jeg har brudt mit hovede i et stykke men kan ikke helt løse gåden.
Dette er hvad jeg kunne tro, mangler dog afslutningen:

1)Når aktierne bliver usikre søger folk over i obligationsmarkedet, som vel
er den måde staten låner penge på. 2)Derved stiger obligationspriserne, og
så falder renten.
Så?
Hilsen
Niels Hansen

--
_________________________________

Niels-Jakob Harbo
krogagre@hotmail.com
_________________________________

Fra : Erik G Christensen

Dato : 02-04-02 21:21

Niels Hansen wrote:

> Jeg læste på DR's hjemmeside at når aktiekurserne falder, så stiger statens
> gæld. Jeg har brudt mit hovede i et stykke men kan ikke helt løse gåden.
> Dette er hvad jeg kunne tro, mangler dog afslutningen:

Danmarks økonomiske forhold til udlandet består både af aktiver,
som fx er kontante, obligationer, aktier og gæld, som er stort
set sammensat af de samme elementer, men i et andet forhold,
og da der er netto tilgodehavender i aktier i forhold til
udlandet, stiger den samlede gæld, når værdien af aktier falder.

Og det er ikke blot statens gæld, det er hele danmarks.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 02-04-02 21:26

In <3caa104f$0$67292$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Niels Hansen" <krogagre@hotmail.com> writes:

> [...]

>er den måde staten låner penge på. 2)Derved stiger obligationspriserne, og

Hmm. Maaske fordi staten er ved at tilbagekoebe statsobligationer ?

/Martin

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 07-04-02 13:50

> [...]
> gæld. Jeg har brudt mit hovede i et stykke men kan ikke helt løse gåden.
> Dette er hvad jeg kunne tro, mangler dog afslutningen:

om det er DR eller dig der ikke fatter noget skal jeg ikke udtale mig om,
men der burde nok have stået at Danmarks udenlandsgæld er steget pga. de
faldende aktiekurser.....