dB ???
Fra : James

Dato : 02-04-02 15:55

Hej NG.
Når vi omregner almindelig forstærkning (gg) om til dB, ganger vi "log gg"
med 10 når der er tale om effekt og 20 når vi har med strømm, spænding eller
lydtryk(pa), at gøre.
Er der nogen der kan forklare mig hvorfor, at man lige er kommet frem til 10
og 20.
Kan heller ikke lige gennemskue hvorfor, at man "bare" kan gange med 20
istedet for 10 for at løse problemet mellem effekt og de andre enheder.
På forhånd TAK
/James

Fra : Peter Weis

Dato : 02-04-02 21:29

"James" <james@talent.dl> wrote in message
> [...]
20
> istedet for 10 for at løse problemet mellem effekt og de andre

Oprindeligt er man kommet frem til de 10 fordi det hedder deci-Bel,
altså 1/10 Bel, lige som en deciliter er 0.1 liter.
Man kunne også benytte fx kiloBel men den er ikke så praktisk, da
typiske målinger så ville ligge i 0 - 0.012 kiloBel området. centiBel
eller milliBel ville også være muligheder, men skalaen mellem 0 og
(ca.) 100 har haft en vis appel til dem som bruger enheden.

Baggrunden for de 20 er det ret simple, at effekten af et signal er
proportionalt med kvadratet på lydtrykket, strømmen, spændingen etc.
Dvs. at når strømmen fordobles, så 4-dobles effekten. Bel målet var
oprindeligt defineret ud fra en effekt betragtning. Og så fordi Bel
oprindeligt var et logaritmisk mål. Lidt mere formelt bliver det:

10*log(effekt) ~ 10*log(strøm^2) = 2*10*log(strøm) = 20*log(strøm).

"strøm" kan udskiftes med spænding eller lydtryk (og formentlig med
mange andre enheder) efter behag.

mvh
Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-04-02 21:38

Scripsit "James" <james@talent.dl>

> [...]
> lydtryk(pa), at gøre.
> Er der nogen der kan forklare mig hvorfor, at man lige er kommet frem til 10

10 kommer fra at d'et i dB står for deci, altså tiendedele.

Faktoren på 2 stammer fra at ved ohmsk belastning (hvilket man
tilstræber ved lydgengivelse) svarer en n-dobling af spændingen
til en n^2-dobling af effekten (fordi effekt er spænding gange strøm
og strømmen varierer proportionalt med spændingen).

Tal i dB vil (med mindre man med meget store bogstaver siger noget
andet og er forberedt på at blive misforstået alligevel) blive
opfattet som 10 * logaritmen af forskellen i *effekt*. Det bliver
man nødt til at korrigere for hvis man går ud fra målinger af strøm
eller spænding. Derfor 20 i stedet for 10.

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : James

Dato : 02-04-02 21:50

> [...]
> Kan heller ikke lige gennemskue hvorfor, at man "bare" kan gange med 20
> istedet for 10 for at løse problemet mellem effekt og de andre enheder.

Så kom det på plads. Takker for jeres svar.
mvh James