Hjælp til Ph.D.-studie- hvad bruges nyheds~
Fra : Anna Lund Jepsen

Dato : 02-04-02 16:42

Kære bruger af nyhedsgruppen dk.fritid.hund!

Mit navn er Anna Lund Jepsen. Jeg er Ph.D. studerende ved Syddansk
Universitet i Esbjerg.
Emnet for mit Ph.D. studium er en undersøgelse af, om Internettet afløser
og/eller supplerer de steder, hvor forbrugerne hidtil har fundet
oplysninger, når de skal købe større ting til deres husholdning. Og i denne
del af undersøgelsen er der særligt fokus på nyhedsgrupper.

Jeg tillader mig derfor at poste i nyhedsgruppen fordi jeg har brug for
hjælp til at blive klogere på, om og hvordan nyhedsgrupper bruges til at
skaffe information før vigtigere købsbeslutninger. Det vil sige før køb af
hund eller ting, hvor det ikke er så ligetil at vælge det rigtige til
hunden. Det kan for eksempel være foder eller hegn eller ydelser hos
dyrlægen.

Det er meget vigtigt for, at jeg kan foretage mine analyser, at der er
mange, der svarer. Jeg håber derfor, at du vil tage dig tid til at udfylde
det spørgeskema, der kommer frem, når du klikker på linket her nedenfor.

Spørgeskemaet kommer frem på ca. 1 minut (hurtigere, hvis du har en hurtig
forbindelse). Det tager omkring et kvarter at udfylde det og få sekunder at
sende svaret til mig.

Svaret bliver sendt pr. e-mail og alle svar bliver naturligvis behandlet
fortroligt. Du behøver ikke at være on-line for at udfylde skemaet, men jeg
modtager først svaret, når du sender det fra din udbakke.

Skemaet er på: http://www.sam.sdu.dk/users/alj/public.www/dkfritidhund.htm

Hvis du ikke ønsker at svare på skemaet, ville det være fint, hvis du svarer
på denne mail med et "ønsker ikke at svare" i "emne"- linien.

Hvis du har spørgsmål undervejs er du naturligvis også velkommen til at
kontakte mig pr. e-mail eller telefon.

Med venlig hilsen

Anna Lund Jepsen
Institut for Miljø og Erhvervsøkonomi
Syddansk Universitet
Niels Bohrs Vej 9
6700 Esbjerg

Tel. 6550 1511
e-mail alj@sam.sdu.dk

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-04-02 17:47

"Anna Lund Jepsen" <alj@sam.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> Kære bruger af nyhedsgruppen dk.fritid.hund!
<snip bla bla spam bla bla>

> Svaret bliver sendt pr. e-mail og alle svar bliver naturligvis behandlet
> fortroligt. Du behøver ikke at være on-line for at udfylde skemaet, men
jeg
^^^^^^^^

Fortroligheden består blandt andet af et link til et word-dokument hvori mit
navn
optræder. Jeg vil gerne ved denne lejlighed bede dig fjerne mit navn fra
alle
offentlige forekomster i dit materiale. Nu!
(Umiddelbart vil jeg forøvrigt mene at du rent juridisk er på gyngende grund
her,
så måske var det bedre helt at slette filen
http://www.sam.sdu.dk/users/alj/public.www/abonnhund.doc.)

> modtager først svaret, når du sender det fra din udbakke.

Det er www-form. Der er ikke noget med nogen udbakke.

> Hvis du ikke ønsker at svare på skemaet, ville det være fint, hvis du
svarer
> på denne mail med et "ønsker ikke at svare" i "emne"- linien.

Dette er et nyhedsgruppeindlæg. Mener du helt ærligt at alle gruppens læsere
skal besvare det? Eller forstår du bare ikke helt hvordan usenet virker?
Måske du skulle studere visse af de allermest grundlæggende ting lidt
nærmere,
inden du påbegynder en afhandling om emnet...
http://www.usenet.dk er en udmærket begyndelse.

<snip en alt for lang signatur>

Med venlig hilsen
Renate Jacobsen
(som bestemt ikke ønsker hverken at deltage eller optræde i dit projekt)

Fra : Mari

Dato : 03-04-02 20:45

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse news:3cab3209$0$5236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> alle
> offentlige forekomster i dit materiale. Nu!

Også mig......... det var dog en utålelig indblanding
i det, man i usenet-sammenhæng kan kalde for
privatlivets fred.

Vær så venlig at holde mig udenfor........ det er en ordre.

Mh

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-04-02 22:40

Helt ærligt, det var dog en uventet uvenlig modtagelse Anna har fået her.
Hun havde faktisk spurgt mig først, om hun kunne, men jeg havde åbenbart for
stor tillid til jeres hjælpsomhed. Havde I hellere set, at Anna fx havde
sendt hver enkelt af os en privat mail???

Når Renates navn figurerer på spørgeskemaet skal det naturligvis slettes,
ingen tvivl om det.

Men lad os ellers finde hjælpsomheden frem!!!!!!!!

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-04-02 09:13

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Når Renates navn figurerer på spørgeskemaet skal det naturligvis
slettes,
> ingen tvivl om det.

Det er ikke bare Renates navn der skal væk .. efter min mening burde
den fil med navne på brugere af denne gruppe fjernes helt og aldeles
og spørgsmålet der hører til helt fjernes .. det er for mig at se
unødvendigt for at lave undersøgelsen ..

mvh Ami

Fra : Eva Schmidt

Dato : 04-04-02 09:59

> [...]
> og spørgsmålet der hører til helt fjernes .. det er for mig at se
> unødvendigt for at lave undersøgelsen ..

Har lige set, at mit navn også figurerer på listen.
Men hvordan kan det misbruges, at andre ved, at jeg deltager i en eller
flere NG-grupper???

mvh Eva

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-04-02 10:12

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Har lige set, at mit navn også figurerer på listen.
> Men hvordan kan det misbruges, at andre ved, at jeg deltager i en
eller
> flere NG-grupper???

Det kan muligvis ikke misbruges men er iflg. registerloven ikke
tilladt .. jeg bryder mig i al fald ikke om at der bliver lagt en
liste ud på nettet hvor man kan se at jeg deltager i f.eks.
dk.fritid.dyr. hund eller for den sags skyld en hvilken som helst
nyhedsgruppe ...
desuden synes jeg at det spørgsmål hvortil navnene skal bruges .. som
det er udformet i spørgeskemaet er aldeles irelevant så jeg tillod mig
helt at hoppe over det spørsmål ..
og tilkendegav min mening om dette spørgsmål under kommentarer i
spørgeskemaet ..

Smil fra Ami

Fra : Mari

Dato : 04-04-02 22:11

> [...]
> Hun havde faktisk spurgt mig først, om hun kunne, men jeg havde åbenbart for

Du kan da ikke give forhåndstilsagn om off topic
markedsundersøgelser af vores forbrugeradfærd
og meninger om hinandens "kvalifikationer" som
debattører hhv. vejledere på usenet.

En forbrugerundersøgelse er mindst ligeså Off Topic
som en hvilken som helst anden mail - der ikke handler om
hunde - Valg af hund, adfaerd, opdragelse, traening, erfaringer.
Se her: http://www.usenet.dk/grupper/fundatser/dk.fritid.dyr.hund
hvad du er medforslagsstiller for...... snak om hunde

Anna's undersøgelsen handler ikke om hunde - men
om OS, og det er uacceptabelt at bringe os i den situation.

Anna kunne have analyseret historiske indlæg
og fundet sine svar heri.

> Havde I hellere set, at Anna fx havde
> sendt hver enkelt af os en privat mail???

Uopfordrede masseskrivelser er heller ikke lovlige.

> Men lad os ellers finde hjælpsomheden frem!!!!!!!!

Hør så lige engang....... hvor går grænsen for off topic
dataindsamling på usenet fra navngivne personer, om
navngivne personer, data som efterfølgende anvendes i en
ukendt sammenhæng, der intet har med formålet i fundatsen
at gøre ??

Det - ER OFF TOPIC og jeg forlanger
at blive holdt 100% udenfor denne usmagelige undersøgelse.

Mh

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 06-04-02 13:09

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

> Men lad os ellers finde hjælpsomheden frem!!!!!!!!

Ja men jeg tror da alle gerne vil hjælpe Anna .. men så må hun lave et
skema hvor det famøse punkt 3 et eller andet bliver fjernet helt eller
delvist ..eller omarbejdet så man ikke skal nævne navne på personer
men blot nummerere dem således at den der præger en mest giver man nr
.. 1 op efter .. men egentlig kunne dette spørgsmål helt undværes synes
jeg..Når ikke Anna vil respektere gruppen så meget tja så må hun jo få
sine skemaer besvaret andet sted .. sidder faktisk nærmest og
fortryder jeg udfyldte skemaet og bare sprang det famøse spørgsmål
totalt over ..

MVH Ami

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-04-02 23:16

Hej Anna

Jeg ville ikke have spor imod at svare på spørgsmålene, men da jeg ikke har
hund og heller ikke påtænker at skaffe mig en, er det vel ikke relevant?

Held og lykke med din opgave!

mvh Eva

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 04-04-02 10:17

"Anna Lund Jepsen" <alj@sam.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> Kære bruger af nyhedsgruppen dk.fritid.hund!
>
> Mit navn er Anna Lund Jepsen. Jeg er Ph.D. studerende ved Syddansk
> Universitet i Esbjerg.

Få dog spm 3 helt fjernet eller omformuler det så man ikke skal opgive
navne på andre i gruppen og få for alt i verden den navneliste over
deltagere i gruppen fjernet .. det grænser til det forbudte til din
orientering..

Jeg har svaret på skemaet men med vilje undladt at besvare spm.3.

MVH Ami

Fra : Anna Lund Jepsen

Dato : 05-04-02 12:13

Hej gruppe !

Jeg har nu fjernet filen med navnene i og selvfølgelig også linket til den.
Jeg kan godt se jeres argument selv om jeg jo ikke kan lade være med at
minde om, at allerede når man er i en nyhedsgruppe og især med sit eget
navn, så er det jo ikke nogen hemmelighed at man deltager. Og det er
ihvertfald siden jeg selv er begyndt på det, at jeg får spam-mail om alt
muligt.

Jeg vil gerne sige tak til dem, der har svaret indtil nu og glæde mig, hvis
der er flere endnu, der gider bruge tid på at udfylde skemaet. Jeg synes jo
selv, at det er meget spændende at virtuelle samfund i stigende grad afløser
de "gammeldags" samfund og selvfølgelig kan jeg undersøge en del ved hjælp
af observation i gruppen - men dermed får jeg jo ikke at vide, hvad
deltagerne - især dem, der bare læser - mener og bruger det til. Det er
derfor, jeg har tilladt mig at poste et off topic indlæg

Med venlig hilsen

Anna Lund Jepsen

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 05-04-02 12:32

> Hej gruppe !
>
> Jeg har nu fjernet filen med navnene i og selvfølgelig også linket
til den.

Hvad med at fjerne hele spm. 3 .. det er da rent faktisk et spørgsmål
af så privat karakter du stiller at det umuligt kan vedkomme dig ..
hvad skal den navneboks være der for ??
fjern hele spm 3 så var det muligt folk ville svare på dine spørgsmål

MVH Ami

Fra : JBH

Dato : 06-04-02 11:04

Hejsa Anna.

Hvis du vil vide mere om folk i nyhedsgrupperne, kan du bare søge på deres
e-mail adresse på google, under >grupper<. Så får du ALLE indlæg pågældende
e-mailadresse har skrevet i ALLE nyhedesgrupper. Det tror jeg ikke ret mange
folk er klar over. Prøv det selv. Jeg blev selv overrasket over hvad jeg
har skrevet i tidens løb.

Man er bestemt ikke anonym her på "nettet" og slet ikke hvis man bare i ET
indlæg opgiver privatadresse eller telefonnummer.

Nu nåede jeg ikke at se det dokument hvor folk's navne (e-mail adresser ?)
optrådte men jeg tror det var fornuftigt at du slettede navnene (e-mail
adresserne ?) , selvom du sikkert ikke overtrådte nogen lov.

Jeg forstår ikke hvorfor folk forarges sådan over dit spørgeskema, hvis man
ikke vil deltage, kan man da bare lade være.

Held og lykke med opgaven.

mvh
JBH

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-04-02 11:53

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a8mhcs$471$1@sunsite.dk...
> [...]
mange
> folk er klar over. Prøv det selv. Jeg blev selv overrasket over hvad jeg

Hej JBH

Jeg ved godt, at dette indlæg var stilet til Anna, men jeg svarer lige
alligevel.
Jeg tro bestemt at de fleste brugere af usenet godt er klar over, at de er
til offentlig skue....

> [...]

> optrådte men jeg tror det var fornuftigt at du slettede navnene (e-mail
> adresserne ?) , selvom du sikkert ikke overtrådte nogen lov.

Jo, det gjorde hun faktisk. Se her:

[hentet fra dk.videnskab.jura]

Ifølge lov om behandling af personoplysninger:

http://147.29.40.90/_GETDOC_/ACCN/A20000042930-REGL

§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

2) behandlingen er nødvendig af hensyn til opfyldelsen af en aftale, som den
registrerede er part i, eller af hensyn til gennemførelse af
foranstaltninger, der træffes på den registreredes anmodning forud for
indgåelsen af en sådan aftale,

3) behandlingen er nødvendig for at overholde en retlig forpligtelse, som
påhviler den dataansvarlige,

4) behandlingen er nødvendig for at beskytte den registreredes vitale
interesser,

5) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave i
samfundets interesse,

6) behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået pålagt, eller

7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en berettiget
interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger denne interesse.

> Jeg forstår ikke hvorfor folk forarges sådan over dit spørgeskema, hvis
man
> ikke vil deltage, kan man da bare lade være.

Jeg blev "forarget" fordi hun ikke havde spurgt *mig* om jeg ville stå på
den liste.
Selvom man ikke er anonym på usenet, så ville alle dem der står på listen
uværgeligt
blive "offentliggjort" uden for nettets regi. Nemlig i den omtalte Ph. D.
afhandlings materiale.
Derfor!

> Held og lykke med opgaven.

Tja, det får hun nok brug for.

Mvh Renate Jacobsen

Fra : Mari

Dato : 06-04-02 23:24

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a8mhcs$471$1@sunsite.dk...
> Jeg forstår ikke hvorfor folk forarges sådan over dit spørgeskema, hvis man
> ikke vil deltage, kan man da bare lade være.

Nu er du nok undskyldt - men man kunne ikke
selv bestemme om man ville være med - man
var med - også selvom man ikke udfyldte skemaet.

Mh

Fra : Mari

Dato : 06-04-02 23:44

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:a8mhcs$471$1@sunsite.dk...
> Man er bestemt ikke anonym her på "nettet" og slet ikke hvis man bare i ET
> indlæg opgiver privatadresse eller telefonnummer.

Det er faktisk blevet lidt mere anonymt efter at Deja blev
overflyttet til Google.
På Deja kunne kan med få tastetryk lave en decideret
personprofil i løbet af no time.
Nu skal der i det mindste arbejdes lidt mere på sagen,
før man kan komme dybere ned i lagene. Men, det er
bestemt muligt - for alle.

Så meget des mere er der grund til at ikke acceptere at
blive snigløbet, sådan som det efter min mening er forsøgt her,
nemlig at forsøge at få "ud/bagtalelser" af/om gruppeskribenterne.

Det er altså ikke så uskyldigt, som det umiddelbart kunne synes.
Hvad Anna selv finder frem - og vælger at skrive om - det er hendes sag,
og det skal jeg ikke blande mig i. Men at bede mig (andre)
give udtalelser om navngivne - det er altså for strengt.

Mh

Fra : Louise Kragh

Dato : 07-04-02 00:03

Tror folk har meget forskellige grænser og kæpheste omkring privatliv og
sårn
mvh
Louise

Fra : Mari

Dato : 07-04-02 00:36

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse news:3caf7e5d$0$68777$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Tror folk har meget forskellige grænser og kæpheste omkring privatliv og
> sårn

Det har du utvivlsomt ret i - men jeg foretrækker
nu at oplysningerne hentes ved kilden.
Dvs. at jeg har taleret der, hvor min personprofil
anvendes.

Forestil dig at en arbejdsgiver tillagde sig den vane
lige at checke Google før en ansættelsesamtale.

Mh

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 07-04-02 01:34

"Louise Kragh" <louise@trolle.dk> skrev i en meddelelse
> Tror folk har meget forskellige grænser og kæpheste omkring
privatliv og
> sårn

Hej Louise

Synes ikke det har så meget med grænser og kæpheste at gøre .. mere
med at Anna går ind på at vi skal udtale/bagtale os offtentlig om en
eller flere i gruppen .. det synes jeg slet ikke er nødvendigt .. og
det var også en af grundene til jeg helt sprang over dette spørgsmål
da jeg besvarede skemaet ..

Smil fra Ami

Fra : Anna Lund Jepsen

Dato : 12-04-02 15:47

Hej JBH !

Det var ikke en liste med e-mail adresser, men kun med alias'er. Derfor var
det faktisk ikke personlige oplysninger. At nogle alias'er (som mit eget) er
folks rigtige navne gør jo ikke, at man ved, at det rent faktisk er dem,
hvad deres e-mail adresse er eller hvor de bor. Men der var jo nogle, der
blev meget vrede, så jeg har fjernet listen, selvom der jo ikke stod andet
end hvad der står mange andre steder på nettet, som du selv fremhæver.

Og selvfølgelig bruger jeg ikke de alias'er svarerne angiver til mig i min
opgave. Der kommer kun til at figurere at de samme optræder flere gange, for
eksempel og så bliver de kaldt "A" , "B" eller noget lignende så man kan
adskille dem. I forskningsøjemed er det jo helt ligegyldigt hvem der er tale
om, men om der er nogen.

Og det med Google ved jeg godt. Det er fantastisk så mange studerende over
hele landet, der har fundet de (ret kedelige) noter, jeg har lavet til mine
egne studerende og lagt på vores hjemmeside. Og de finder dem vel via
Google.....

Ellers tak for de gode ønsker og god week-end.

Med venlig hilsen

Anna Lund Jepsen