Opgradere BIOS eller købe nyt bundkort?
Fra : Brian Jensen

Dato : 02-04-02 18:13

Hej

Min pc har følgende konfiguration:
5MVP3 VER.4.0+ AT form factor main board.
Cyrix 166 CPU
64 RAM
Primær harddisk er en 6.4Gb fujietellerandet delt i flere partioner.

Nu vil jeg gerne have den opgraderet, og her er hvad jeg har fået
oplyst af muligheder:

Drop - køb en ny.
- (udelukket - så mange penge har jeg ikke)

Nyt bundkort + CPU (800-1200Mhz) + min. 128Mb RAM til ca 2.500 kr i
alt.
- (Den løsning ligger lige på grænsen af min øko. formåen, men den har
den fordel at knægten så kan få mit det gamle.)

Jeg har også undersøgt hvilke muligheder en opgradering af BIOS kan
give, og da jeg ikke er så skrap til det engelske, citerer jeg svaret
her:

[Citeret Mailsvar på BIOS Upgrade forespørgsel]:
The Bios_ID string, 05/06/1999-MVP3-586B-ITE-2A5LEL1BC-01 that you
have
supplied indicates that we may have a solution for you.

A 2001 Award BIOS is excellent value at €65 and will bring you:
   a) Large HDD Support
   b) ACPI Power Management (essential for Windows XP)
   c) Increased Processor Support
   d) Access New Memory Technologies (hardware
dependent)
   e) Boot from CD / Zip / Lan
   f) USB / Firewire Support
   g) Enhanced PCI / IRQ routing
   h) Windows 2000/XP Startup/shutdown problems

In conjunction with Amplio Technologies we have secured some excellent
offers on PC133 256Mb, Compact Flash and the PowerLeap iP3/T 1GHz+
processor upgrade.
[Citat slut]

Så vidt jeg kan forstå af ovenstående, skulle der blive mulighed for
en bedre CPU (nuværende max.CPU er AMD K6-3 450 100Mhz sys Clock),
således at der måske er håb om at sådan en CPU endnu kan købes.

Da jeg er godt tilfreds med Windows 98SE, har jeg vist ikke noget at
bruge XP oplysningerne til?

Mit dilema er nu følgende:
Hvad er billigst?
Hvad er bedst?

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-04-02 19:47

"Brian Jensen" <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nu vil jeg gerne have den opgraderet, og her er hvad jeg har fået
> oplyst af muligheder:

****************

Hej !

Jeg har en god idê.
Der fines jo folk, som opgraderer hver anden uge, ca,
og jeg vil mene du kan gøre et rigtigt godt køb hos disse.

Kan du leve med lidt ældre, men absolut fornuftigt grej,
så er jeg sikker på, du kan komme langt for en del mindre...

Spørg venner/bekendte.

Selv fandt jeg et Soltek SL-54U5 til en K6-II 500 Mhz
CPU, og det var billigt, og et knaldhamrende stabilt system.
Internet, word MV kører perfekt, og jeg kunne sagtens nøjes med dette...
Til stærke 3D-spil skal du dog lidt længere op, men her er grafikkortet så
den dyreste del....

MVH

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-04-02 21:32

On Tue, 2 Apr 2002 20:46:57 +0200, "Karsten Olesen" <gakke@email.dk>
wrote:

>Kan du leve med lidt ældre, men absolut fornuftigt grej,

Sagtens, denne pc er ikke blevet opgraderet i ca. 2 år.

>så er jeg sikker på, du kan komme langt for en del mindre.

Det er da værd at overveje, især da jeg læste Kent O.'s svar.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 20:18

Brian Jensen <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev....

> Nyt bundkort + CPU (800-1200Mhz) + min. 128Mb RAM til ca 2.500 kr i
> alt.

Har du overvejet at købe noget brugt? Du kan få et fornuftigt
bundkort(køb et slot1 så er der bedre mulighed for senere
opgraderinger) med en PIII'er og 128-256Mb RAM for under 1.500,- kr.

Har du levet med en Cyrix166Mhz'er og 64Mb RAM indtil nu, vil du være
ganske godt kørende også fremover, med sådan en maskine.

Vælger du et BX baseret(chipset) bundkort med slot1 fra en anerkendt
bundkortfabrikant(f.eks. Asus, Abit), vil du senere kunne opgradere
til de nye Tualatin CPU'er der p.t. runder 1.3Ghz for 100Mhz FSB
udgaverne. Opgraderingen kan lade sig gøre, fordi man skal benytte en
såkaldt sloket for at sætte en socket CPU i et slot bundkort. Og
sådan en sloket kan laves/modificeres så den retter de mangler ældre
bundkort med BX chipset har for at understøtte Tualatin.

Man kan jo ligeså godt fremtidssikre sig lidt Det er mit indtryk
at du på nuværende tidspunkt alligevel ikke vil få gavn af at
opgradere til et nyt lille AMD baseret system(du spiller sikkert
ikke, og dit grafikkort er givetvis også af ældre dato), så udskyd du
nyinvesteringen til du har råd... og behov.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-04-02 21:32

On Tue, 02 Apr 2002 19:17:50 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>Har du overvejet at købe noget brugt?

Ja, men jeg er (selvfølgelig?) lidt utryg ved den tanke, mht. risikoen
for at blive snydt.

>opgraderinger) med en PIII'er og 128-256Mb RAM for under 1.500,- kr.

Det lyder jo ikke så tosset, især i betragtning af at grafikkortet
også helst skal udskiftes.

>Har du levet med en Cyrix166Mhz'er

Hæ, jeg er efterhånden kureret for Cyrix.
Denne er min nr.2 af slagsen, og jeg synes de er noget ustabile.

>og 64Mb RAM indtil nu,

Det var først da jeg for godt ½ år siden fik fat i en Win98 at de 64
RAM begyndte at halte.

>Man kan jo ligeså godt fremtidssikre sig lidt

Haha. Dette er 3'die gang jeg skal opgradere pc'en, og også denne gang
ser det ud til at et nyt bundkort bliver nødvendigt, bl.a. fordi at
den kraftigste cpu der kan monteres ikke længere kan skaffes.

>Det er mit indtryk
>at du på nuværende tidspunkt alligevel ikke vil få gavn af at
>opgradere til et nyt lille AMD baseret system(du spiller sikkert
>ikke,

Nej _det_ gør jeg i hvert fald ikke
(undtagen lige nogle ældre strategiske spil som lige akkurat kan køre
på denne konfiguration)
Men bortset fra det bliver maskinen brugt meget alsidigt.
For mit eget vedkomne er det nok ca. 40/60 str.-spil kontra ng +
database + tegneprogs.

Men knægten på 10 år vil jo gerne spille action-spil, uden det dog
behøver at være de allervildeste - han kan godt 'nøjes' med de lidt
ældre spil som man kan få originalt for ca. en 'hund', og disse er nu
ved at overhale pc'ens nuværende ydeevne.

> og dit grafikkort er givetvis også af ældre dato)

Det er da ikke ældre, end at jeg tror du kan huske navnet:
Matrox Millenium med 4Mb ram.

>, så udskyd du nyinvesteringen til du har råd... og behov.

Alt det lyder jo fornuftigt nok, men kan jeg på nogen måde gardere mig
mod at blive snydt, eller er det bare en chance man tager når man
handler brugt?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 21:59

http://oldhoj.dk/usenet.htm giver et par gode råd.

> Det lyder jo ikke så tosset, især i betragtning af at
> grafikkortet også helst skal udskiftes.

Må jeg anbefale et Matrox G400? De fås også brugte til omkring en
plov.

> Hæ, jeg er efterhånden kureret for Cyrix.
> Denne er min nr.2 af slagsen, og jeg synes de er noget ustabile.

Har også haft sådan Cyrix PR166+ engang. Kræver en del køling for at
være stabil.

> [...]
> denne gang ser det ud til at et nyt bundkort bliver nødvendigt,
> bl.a. fordi at den kraftigste cpu der kan monteres ikke længere

Ja mit bundkort(Abit BE6-II 2.0) har jeg nu været meget heldig med.
Det startede med en PII350'er, fik så en Celeron600, kører p.t. med
en PIII750'er og kan p.t. opgraderes til en PIII1.4Ghz.

> Det er da ikke ældre, end at jeg tror du kan huske navnet:
> Matrox Millenium med 4Mb ram.

Har selv et i min server. Et meget stabilt 2D kort.

> Alt det lyder jo fornuftigt nok, men kan jeg på nogen måde
> gardere mig mod at blive snydt, eller er det bare en chance man
> tager når man handler brugt?

Der er altid en risiko forbundet med brugtkøb. men sund fornuft og
ovenstående link kan sikkert også skaffe dig sikkert igennem en god
brugthandel.

Men tjek lige dk.marked.privat.edb i et par dage inden du går igang.
Dels for at få et indtryk af priser, men også for lige at se hvordan
man gebærder sig. Der sker lidt omvæltninger i øjeblikket.

Held og lykke med det.

Fra : Brian Jensen

Dato : 02-04-02 23:17

On Tue, 02 Apr 2002 20:59:04 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>http://oldhoj.dk/usenet.htm giver et par gode råd.

Tak.
Det er en god side du har der.

>Må jeg anbefale et Matrox G400? De fås også brugte til omkring en
>plov.

Ok, det vil jeg tænke over. Jeg havde ellers overvejet et GforceII
eller sådan noget.

>Har også haft sådan Cyrix PR166+ engang. Kræver en del køling for at
>være stabil.

Det kan selvfølgelig være en mulighed, da min blæser ikke benytter
termostatstyringen.
De gange jeg har tjekket temp. har den dog aldrig været blot nærheden
af max. temp.

>Har selv et i min server. Et meget stabilt 2D kort.

Jeps, og visse (gamle) 3D spil kan den da også klare
tilfredsstillende.

>ovenstående link kan sikkert også skaffe dig sikkert igennem en god
>brugthandel.

Hvis stumperne er langt væk, håber jeg at kunne få en af mine gode
netvenner (dk.snak) til at foretage handlen for mig.

>Dels for at få et indtryk af priser, men også for lige at se hvordan
>man gebærder sig. Der sker lidt omvæltninger i øjeblikket.

Ok - subscriber gruppen fra nu af.

>Held og lykke med det.

Tak

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 23:34

Brian Jensen <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev....

> Ok, det vil jeg tænke over. Jeg havde ellers overvejet et
> GforceII eller sådan noget.

Det er heller ikke et ringe valg. Gå efter MX400 modellerne. Det er
bedre til spil end G400'eren, som til gengæld har bedre 2D og meget
bedre TV out.

> Hvis stumperne er langt væk, håber jeg at kunne få en af mine
> gode netvenner (dk.snak) til at foretage handlen for mig.

Rigtig god idé. Brian? Gammel fido mand(SNAK_R23)?

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-04-02 02:10

On Tue, 02 Apr 2002 22:34:16 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>Det er heller ikke et ringe valg. Gå efter MX400 modellerne. Det er
>bedre til spil end G400'eren, som til gengæld har bedre 2D og meget
>bedre TV out.

TV out? er det noget man bruger og i så fald til hvad?
- Jeg kan vanskeligt forestille mig at bruge TV'et som computerskærm.
Men det er måske bare en smart funktion nyere kort har?

>Rigtig god idé. Brian? Gammel fido mand(SNAK_R23)?

Nej, så Inet-gammel er jeg heller ikke.
Men vi er nogen som synes at dk.snak er en af de bedste
usenet-grupper, og mange af os har mødt hinanden IRL, bl.a. til
Sjatfester.

- og så er der dem som bare synes gruppen er forfærdelig.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-04-02 05:07

Brian Jensen <brian.nospam@jensen.mail.dk> skrev....

> TV out? er det noget man bruger og i så fald til hvad?

Til at smide skærmbilledet over på en TV skærm. På den måde kan man
f.eks. bruge computerens DVD drev til at se DVD film på TV'et.

> - Jeg kan vanskeligt forestille mig at bruge TV'et som
> computerskærm. Men det er måske bare en smart funktion nyere
> kort har?

Jeps. Idag kan man næsten ikke sælge et grafikkort der ikke har det

> Men vi er nogen som synes at dk.snak er en af de bedste
> usenet-grupper, og mange af os har mødt hinanden IRL, bl.a. til
> Sjatfester.

Der må være nogle gamle SNAK_R23 eller MAGNA folk imellem. Tjek
www.magna.dk og se om ikke der er nogen du genkender fra dk.snak...

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-04-02 19:29

On Wed, 03 Apr 2002 04:06:53 GMT, "Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk>
wrote:

>Til at smide skærmbilledet over på en TV skærm. På den måde kan man
>f.eks. bruge computerens DVD drev til at se DVD film på TV'et.

Nu har jeg ikke et DVD-drev, og det står faktisk allersidst på
ønske-sedlen, så det...

>Der må være nogle gamle SNAK_R23 eller MAGNA folk imellem. Tjek
>www.magna.dk og se om ikke der er nogen du genkender fra dk.snak...

Det ser ud til at den gruppe er ganske underholdende og har en del
fællestræk med dk.snak.
Der var flere navne jeg kendte i forvejen, men ingen af dem har svjv
skrevet i dk.snak.
Men der er da nogle enkelte fhv. fidonet-folk i gruppen.

Men vi er vist ved at blive off-topic, så vi må vist hellere finde en
anden gruppe, eller slutte tråden her, og lave en ny når jeg har fået
fat i nogle stumper?

--
Mvh Brian Jensen

Fra : wheeeeeeee

Dato : 03-04-02 14:48

snip
> [...]
> - (Den løsning ligger lige på grænsen af min øko. formåen, men den har
> den fordel at knægten så kan få mit det gamle.)

Folk der sælger brugt, vil (ikke overraskende) gerne have meget for den PC
de måske gave 12000,- kr. for engang. Og folk giver rimelig meget for brugt
hardware. For mig at se er brugt-PC-hardware-markedet sælgers marked.

Nyt hardware er utrolig billigt.

Hvad med:

1Ghz Duron + ECS K7S5A (incl. net- og lydkort) motherboard + CPU køler til
1299,- hos DATATEL. (excl. porto hvis det skal sendes)
DDR-SDRAM PC2100 PQI 256MB 644,- hos PRC-DATA incl. porto

i alt 1933,-

Du skal måske have en ny strømforsyning, men en 235-250 Watt kan måske godt
trække det. Ellers koster et nyt Codegen ATX kabinet incl. 300W PSU under
kr. 300,-.

Fra : Brian Jensen

Dato : 03-04-02 19:45

On Wed, 3 Apr 2002 15:47:42 +0200, "wheeeeeeee"
<uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> wrote:

>Folk der sælger brugt, vil (ikke overraskende) gerne have meget for den PC
>de måske gave 12000,- kr. for engang.

Det er urealistisk. I dag kan man købe en ny rimeligt kraftig pc fra
ca 5500 kr.

>Og folk giver rimelig meget for brugt hardware.

I markedsgruppen har jeg lige set en 6.4 Gb HD mage til min egen, som
kostede 1300 kr for ca.2 år siden.
Første bud er på 200 kr.

>Nyt hardware er utrolig billigt.

Jep

klip [nyt grej]
>trække det. Ellers koster et nyt Codegen ATX kabinet incl. 300W PSU under
>kr. 300,-.

Der er naturligvis også et tilbud der er værd at tage med i
overvejelserne, men da jeg ikke ligefrem hedder Rockefeller, vil jeg
nu lige undersøge brugtmarkedet først.
--
Mvh Brian Jensen

Fra : wheeeeeeee

Dato : 05-04-02 15:00

PC

> Det er urealistisk. I dag kan man købe en ny rimeligt kraftig pc fra
> ca 5500 kr.

Du har ikke misfortået mig, vel? Jeg siger at folk vil have uforholdsmæssigt
meget for deres gamle hardware.

> I markedsgruppen har jeg lige set en 6.4 Gb HD mage til min egen, som
> kostede 1300 kr for ca.2 år siden.
> Første bud er på 200 kr.

6.4 Gb er heller ikke så meget i forhold til hvad harddiske koster i dag.
Men folk vil fx give 500 for en "gammel" 20GB harddisk, hvilket er meget når
man tænker på at en ny 40GB 7200 rpm koster ca. 800-900 kr.

> [...]
>
> Der er naturligvis også et tilbud der er værd at tage med i
> overvejelserne, men da jeg ikke ligefrem hedder Rockefeller, vil jeg

Klart. Det er godt at have i baghovedet, hvor meget ny, hurtig hardware m.
garanti koster, når man kigger på hvor meget folk vil have for deres gamle
udstyr.

Fra : Brian Jensen

Dato : 07-04-02 08:57

On Fri, 5 Apr 2002 16:00:18 +0200, "wheeeeeeee"
<uuuiiiiii.this.is.not.a.real@ddress.com.net.org> wrote:

klip [om brugt udstyr]
>Du har ikke misfortået mig, vel?

Det tror jeg da ikke?

>Jeg siger at folk vil have uforholdsmæssigt
>meget for deres gamle hardware.

Hvorfor er der så overhovedet nogle der køber brugt?

>6.4 Gb er heller ikke så meget i forhold til hvad harddiske koster i dag.

Nej, men der er jo også forskel på 200 kr og 1000 kr.

>Men folk vil fx give 500 for en "gammel" 20GB harddisk, hvilket er meget når
>man tænker på at en ny 40GB 7200 rpm koster ca. 800-900 kr.

Det billigste jeg kan finde i Ikast/Herning er ca.1200 kr.

--
Mvh Brian Jensen

Fra : Deaster

Dato : 07-04-02 10:19

Brian Jensen wrote:

> Det billigste jeg kan finde i Ikast/Herning er ca.1200 kr.

Så prøv at tjekke edbpriser, der ligger de nemlig præcis mellem 800 og 900
kr.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig