Experter! Kan dette køre sammen?
Fra : Flare

Dato : 01-04-02 17:27

Det er ved at være et par år siden jeg sidst har købt ind til en ny
computer, og nu har svigermoren spurgt om jeg vil hjælpe.

Den skal bruges til normal tekst behandling, og til lidt 3D spil.

Det skal køre XP derfor 256 mb ram

Spørgsmålet er mere om delene passer sammen

Skærm: Professional & Graphics 76P 17" / 1600x1200 / 0,22dp / 3 Years
1.995kr
CPU: Duron 1100 in a box 200Mhz 665.-
Motherboard ECC K7S5A 599.-
Harddisk Barracuda IV 40 GB 867.-
DDR-RAM Dane-Elec 256 800.- (SD-RAM 150 billigere, så derfor DDR)
Kabinet ???? (Hvad synes i?) 500.-
Mus Logitech Dual optical 339.-
Keyboard 300-400.-
CDROM Aopen 52X 299.-
Diskette drev 130.-
Grafikkort: HIS GeForce2 MX400 TV-Out AGP / 64MB / 2048X1536 / GeForce2
MX400 689 kr.

Samlet Pris: 7.250

Lyder dette fornuftigt???
--
Flare
-----------------------------------

Fra : Henning

Dato : 02-04-02 12:21

On Mon, 1 Apr 2002 18:26:47 +0200, "Flare" <dct_flare@hotmail.com>
wrote:

>Det er ved at være et par år siden jeg sidst har købt ind til en ny
>computer, og nu har svigermoren spurgt om jeg vil hjælpe.

Hvor store krav stiller din svigermor? Eller er det dig, der stiller
kravene for hende?
Jeg ville helt klart, ud fra egne erfaringer, anbefale en færdigsamlet
maskine med software og hele moletjvasen fra Bilka el.lign! Hvorfor?
Når skidtet ikke virker, henviser du til forhandlerens/producentens
hotline! Du er fri for at skulle yde livslang support! Samtidig kan
jeg ikke se du har afsat penge til sofware? Skal maskinen køre Linux
eller andet free-ware? Nej, vel...

Du glemmer også lige, at dine priser er sakset fra edb-priser.dk. Læg
så en hund el.lign. oveni hver pris til porto og ekspedition, samt tid
på fejlfinding når een af delene ikke vil spille med resten! Hvem har
så skylden...

Såe - smut i Bilka, Fona, Merlin whatever og køb en færsigsamlet
maskine til 5.000,- Når hun (svigermor) så om noget tid kommer med
større krav, så kan du hjælpe med at opgradere. Men til de krav der er
nu, kan du klare dig med en Pentium 200!!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : scn

Dato : 02-04-02 12:33

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3ca98f05$0$76821$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Spørgsmålet er mere om delene passer sammen
>
> Skærm: Professional & Graphics 76P 17" / 1600x1200 / 0,22dp / 3 Years
Samtron er "forældet" Samsung-skærme (oplyst af en forhandler).
1600x1200 i opløsning siger intet uden @75Hz
Den er oppe på 85Hz ved 1024x786 og 1280x1024.
Skærmen er den "vigtigste" del på en computer. man kigger på den hele tiden, og
en dårlig/mindre_god skærm ødelægger alt.

Jeg ville vælge en anden, har selv 2 Samsung skærme (17" 700NF og 19" 900SL+)
og er tilfredse med dem begge.

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : Ben Knudsen

Dato : 02-04-02 12:47

dct_flare@hotmail.com writes:
>Lyder dette fornuftigt???

Nej. Køb (som Henning foreslår) en samlet maskine i Bilka eller Aldi.
Hvis du kan få en uden skærm, kan du for besparelsen i stedet købe hende
en fornuftig skærm og en ordentlig mus. Det har hun langt mere glæde af.
Undgå Compaq. Gå efter maskiner, der er lette at servicere og opgradere.

Mvh Ben

(min søster har en Bilka-maskine - delene var ikke highend, men heller
ikke plastik. Alle drivere og manualer var samlet i en mappe. Maskinen
kører perfekt på tredje år.)

Fra : Henning

Dato : 02-04-02 16:28

On Tue, 02 Apr 2002 13:46:54 +0200, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

>Undgå Compaq. Gå efter maskiner, der er lette at servicere og opgradere.

Hvorfor undgå Compaq? Du har aldrig serviceret sådan en, kan jeg
høre
Den eneste der er nemmere, er faktisk Dell, som du kan adskille helt
uden brug af værktøj.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Finn I

Dato : 02-04-02 21:27

> Hvorfor undgå Compaq? Du har aldrig serviceret sådan en, kan jeg
> høre

Øhee. Jeg har en bror og en søster som begge har en Presario og det har i
hvert fald ikke givet nogen fordele frem for en hjemmesamlet.

For min brors vedkommende gik der næsten et år før diverse udskiftninger og
updates havde gjort den til en seriøs og stabil maskine.

Fra : Henning

Dato : 03-04-02 09:36

On Tue, 2 Apr 2002 22:27:28 +0200, "Finn I" <f12@minemail.dk> wrote:

> [...]
>
>For min brors vedkommende gik der næsten et år før diverse udskiftninger og
>updates havde gjort den til en seriøs og stabil maskine.

Ok - fordi de laver een uheldig model, fraråder du hele firmaet? Der
er trods alt en årsag til, at Compaq er en af de største
pc-producenter i verden

Forskellen på Compaq o.a. mærkevare contra "bambussen" er, at du ser
det som en udfordring, når bambussen giver problemer - find nye
drivere, firmware osv, men når det er Compaq "er det bare noget lort".
Korrekt?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-02 10:09

kabinet - Aopen HQ45 passer vist til dine krav, og så er det ret lækket
oveni.

Fra : Martin K

Dato : 03-04-02 10:52

Det er det nemlig... har et selv, det er simpelthen super

--
Martin K

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-04-02 13:09

newsmail@mailme.dk writes:
>Hvorfor undgå Compaq? Du har aldrig serviceret sådan en, kan jeg
>høre

Jeg skulle måske bare have skrevet "gå efter løsninger opbygget af
standardkomponenter". Problemet ved Compaq, Ibm og flere af de andre
mærkevarer er, at de gerne lancerer mere eller mindre gennemtænkte
løsninger (især dekstopmodeller), der afviger fra almindelige standarder
og er besværlige/dyre at opgradere og reparere. Det bedste skrækeksempel
er vel IBMs gamle aptiva-serie...

Desuden mener jeg helt principielt at Compaq bør straffes hårdt og
vedvarende for deres ualmindeligt irriterende reklame-kampagne på tv
sidste år.

Mvh Ben

Fra : Henning

Dato : 03-04-02 16:21

On Wed, 03 Apr 2002 14:09:25 +0200, "Ben Knudsen" <ben@net.dialog.dk>
wrote:

> [...]
>løsninger (især dekstopmodeller), der afviger fra almindelige standarder
>og er besværlige/dyre at opgradere og reparere. Det bedste skrækeksempel
Som netop er "deres gamle"
Det eneste i bl.a. Compaq, som i dag er deres eget design, er
kabinettet. Alt er efterhånden standard, selv motherboardet som er alm
ATX-standard. Om det så er Intelprocessor eller AMD - det er
standard

>Desuden mener jeg helt principielt at Compaq bør straffes hårdt og
>vedvarende for deres ualmindeligt irriterende reklame-kampagne på tv
>sidste år.
Den husker jeg ikke engang?

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Flare

Dato : 03-04-02 20:39

Jo ok henning kan se hvor du vel hen. Men efter BITRE og mange, mange mange
aftner hvor jeg har prævet at få en compaq presario er jeg blevet skræmt væk
fra for livet. Deres support og hotline er det mest elendige jeg nogen sinde
har set. Hvis jeg køber en bambus BLIKA PC synes jeg at prisen ca. er 15-20%
højre end det jeg kan gøre det for. Jeg har tænkt mig at købe samtlige dele
i SHG som er billigst eller meget tæt på med alle varene. Og så kan jeg selv
hente dem der ude.

Men jeg frygter også lidt den medfølgende hotline osm jeg kommer til at yde.
Men det er jo min svigermor...lol

Computeren er også tiltænkt deres søn på 14 år, som nok ikke helt ser sig
tilfreds med en PII 200 maskine. Jeg overbevist også at man næsten er sikker
på et få noget skod hardware på især harddisk området.

Men kan de dele jeg havde skitsert ikke fint virke sammen?

(taker for indlæggende)
--
Flare
-----------------------------------

Fra : Ben Knudsen

Dato : 03-04-02 20:42

newsmail@mailme.dk writes:
> [...]
>kabinettet. Alt er efterhånden standard, selv motherboardet som er alm
>ATX-standard. Om det så er Intelprocessor eller AMD - det er

Jeg bøjer mig for overmagten Men så er det vel egentlig bare endnu
sværere at argumentere for, at man skal betale ekstra for at der står
Compaq/IBM/HP/whatever på fronten?

>Den husker jeg ikke engang?

Fortrængning. Gid jeg havde det sådan. Jeg kan stadig vågne op med helt
sammenkrummede tæer...
Du MÅ kunne huske det... en nydansker, en svensker, en amerikaner (Bob -
originalt!) og en sexet pige, som fylder et beskidt varehus med Compaqs og
bliver dot.com'ere? www.24x7x365.dk ? Det var næsten lige så pinligt som
TV-båndværkstedets produktioner i sen-halvfjerdserne.

/ben