ssh og dvaletilstand
Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-04-02 09:33

Hej,

Jeg havde til morgen den skræmmende oplevelse, at jeg ikke kunne logge
ind på min computer udefra med ssh. Jeg havde en fæl mistanke om, at det
kunne skyldes en "dvaletilstand", som min computer er begyndt at gå i
(efter at jeg har installeret Ximian), hvis man ikke benytter den i et
stykke tid. Problemet blev nemlig løst, da jeg ringede hjem og fik en til
at sætte lidt fut i maskinen. Kan det ikke lade sig gøre at få ssh til
at sparke maskinen i gang igen?

-> Michael Knudsen

Fra : Alex Holst

Dato : 02-04-02 09:43

Michael Knudsen <knudsen@imf.au.dk> wrote:
> [...]
> stykke tid. Problemet blev nemlig løst, da jeg ringede hjem og fik en til
> at sætte lidt fut i maskinen. Kan det ikke lade sig gøre at få ssh til

Hvis du mener "dvaletilstand" som i "APM", saa ser jeg ikke hvordan sshd
skulle kunne paavirke det. Loesningen paa dit problem er at slaa APM
fra.

Fra : Michael Knudsen

Dato : 02-04-02 18:22

On Tue, 02 Apr 2002 10:42:48 +0200, Alex Holst wrote:

> Hvis du mener "dvaletilstand" som i "APM", saa ser jeg ikke hvordan sshd
> skulle kunne paavirke det. Loesningen paa dit problem er at slaa APM
> fra.

Har du nogen anelse om, hvor man kan ændre i APM-indstillingerne?

-> Michael Knudsen

Fra : Glen Kjaerulff

Dato : 02-04-02 18:48

> Har du nogen anelse om, hvor man kan ændre i APM-indstillingerne?
>
> -> Michael Knudsen

Man kan ændre det på Linux boxen, (det ved jeg ikke lige hvordan man gør
, men ellers kan du disable det i bios.

et langskud er at enabled wake on lan i bios, og se om maskinen reagere
på dit SSH login?? bare et forslag.

/Glen K

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 18:56

Den Tue, 02 Apr 2002 19:48:16 +0200 skrev Glen Kjaerulff:

> [...]
>, men ellers kan du disable det i bios.
>
>et langskud er at enabled wake on lan i bios, og se om maskinen reagere

Det gør den ikke. Wake on lan reakerer kun på specielle pakker, som
ofte ikke kan sendes direkte til maskinen, men i stedet må broadcastes.
Dvs. man skal kun forvente det virker på det lokale netværk, ikke
udefra.

Mvh
Kent
--
Advarsel: ny e-mail adresse - med risiko for at mails går tabt.
Den gamle adresse virker stadig, men bliver primært checket i

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-04-02 18:48

Alex Holst wrote in <slrnaairo8.1ncj.a@C-Tower.Area51.DK>:
> Hvis du mener "dvaletilstand" som i "APM", saa ser jeg ikke hvordan sshd
> skulle kunne paavirke det. Loesningen paa dit problem er at slaa APM
> fra.

Jeg har samme problem.

Jeg vil egentlig gerne at skærme, harddiske osv. bliver slukket, når
maskinen ikke er i brug. Men jeg vil altså kunne fange maskinen udefra
uanset hvor lang tid den har været ubrugt!

Hvor indstiller man mon hvad der slukkes med APM?

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian 3.0

Fra : Kent Friis

Dato : 02-04-02 18:58

Den Tue, 02 Apr 2002 19:48:04 +0200 skrev Niels Andersen:

> [...]
>uanset hvor lang tid den har været ubrugt!
>
>Hvor indstiller man mon hvad der slukkes med APM?

Slå APM fra, og brug så hdparm til at sætte en sleep-tid på harddisken,
og "xset dpms" til at sætte en tid på skærmen.

Mvh
Kent