Lydkort til overspilning af LP-CD
Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 02-04-02 08:35

Hej.

Hvilket lydkort vil I anbefale til brug for overspilning af LP'er til
CD'er?

Venligst
Flemming
Aalborg

Fra : i8pedro

Dato : 02-04-02 09:47

On Tue, 02 Apr 2002 09:34:57 +0200, Flemming Holm Jensen
<fhj@hum.auc.dk> wrote:
Jeg har brugt et SB PCI128 og Audiograbber. Tilfredstillende. Men jeg
kan da godt forestille mig et Live! gøre det bedre??

Fra : Peter Holm

Dato : 02-04-02 13:56

jeg har selv overspillet en del LP'er til CD´, men hvor er det besværligt.
Mit råd er helt klat, at låne CD'erne på biblioteket og kopiere dem istedet.
Pete

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 02-04-02 13:58

Peter Holm wrote:

> jeg har selv overspillet en del LP'er til CD´, men hvor er det besværligt.
> Mit råd er helt klat, at låne CD'erne på biblioteket og kopiere dem istedet.
> Pete

Næh tak. Jeg kan godt selv købe mine CD'ere, men jeg har en stor flok
gamle LP'er med original 50'er rock, som jeg gerne vil have
overspillete.

Flemming

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-04-02 14:11

Flemming Holm Jensen skrev:

> Næh tak. Jeg kan godt selv købe mine CD'ere, men jeg har en
> stor flok gamle LP'er med original 50'er rock, som jeg gerne vil
> have overspillete.

Men mon ikke, du kan finde de selvsamme versioner i cd-udgave på
biblioteket og kopiere dem? Det sparer dig unægteligt for noget tid, og
kvaliteten bliver bedre. Jeg synes også, Peter Holms forslag er godt.

Hvis du insisterer på at overspille LP'erne, er det mit indtryk, at de
fleste lydkort gør det lige godt nu om dage. Det var noget andet før i
tiden ...

--
Mvh. Peter

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 02-04-02 14:15

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Men mon ikke, du kan finde de selvsamme versioner i cd-udgave på
> biblioteket og kopiere dem? Det sparer dig unægteligt for noget tid, og
> kvaliteten bliver bedre. Jeg synes også, Peter Holms forslag er godt.

Jeg tvivler meget på at de kan findes.
Indrømmet - jeg har ikke kigget, men der er jo også lige det
(u)lovlige afspekt af sagen.

Flemming

Fra : Deaster

Dato : 02-04-02 15:50

"Flemming Holm Jensen" <fhj@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tvivler meget på at de kan findes.
> Indrømmet - jeg har ikke kigget, men der er jo også lige det
> (u)lovlige afspekt af sagen.

Hvordan det? Det er fuldt lovligt at kopiere samtlige cd'ere som dit
bibliotek har, bare du gør det selv.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 03-04-02 07:14

Deaster wrote:

> Hvordan det? Det er fuldt lovligt at kopiere samtlige cd'ere som dit
> bibliotek har, bare du gør det selv.
>
> --

Er det?????
Jeg havde den opfattelse at man skulle eje originalen, før det var
lovligt at lave en kopi.

Øh...Hvor finder jeg lige den lov. Det åbner da nogle muligheder.

I øvrigt tak for svaret
Flemming

Fra : Deaster

Dato : 03-04-02 08:22

> Er det?????
> Jeg havde den opfattelse at man skulle eje originalen, før det var
> lovligt at lave en kopi.

Nix, bare den du kopierer fra er den originale cd.

> Øh...Hvor finder jeg lige den lov. Det åbner da nogle muligheder.

Prøv at forhøre dig i juragruppen.

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 02-04-02 14:53

Flemming Holm Jensen skrev:

> Jeg tvivler meget på at de kan findes.

Okay, så er der jo ikke nogen anden vej.

> Indrømmet - jeg har ikke kigget, men der er jo også
> lige det (u)lovlige afspekt af sagen.

Øh, nej - det er naturligvis fuldt lovligt at kopiere fra biblioteket
til eget brug.

--
Mvh. Peter

Fra : [3320] Jacob

Dato : 02-04-02 23:19

"Flemming Holm Jensen" <fhj@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Hvilket lydkort vil I anbefale til brug for overspilning af LP'er til
> CD'er?

Et hvilket som helst hæderligt lydkort, hvilket de fleste er idag. Men
kvalitet og pris følges jo ad, så jo mere du ofrer, jo bedre resultat. Jeg
benytter personligt et Terratec DMX til bl.a. lydoptagelser. Men det har
lige så meget eller mere at sige om resultatet, hvordan kvaliteten af selve
optagelsen er. Der er forskellige aspekter:

Kilden, dvs. pladen. Er den ridset, kan det give nogle stygge peaks i
lydniveauet til følge, hvilket skaber overstyring af den nye digitale lyd...

Forbindelsen mellem kilden og lydkortet (pickup, pl.spl, forstærker,
kabler...)...

Programmet du bruger til optagelsen. Du får sandsynligvis et bedre resultat
ved at bruge et ordentligt program som f.eks. Cool Edit end Windows Sound
Recorder...

Format, samplefrekvens. Brug intet andet end WAV i 44,1 Khz...

Selve optagelsen. Lydniveauet skal ikke være hverken for højt eller lavt.
Hvis dine plader har små ridser, kan du bruge en funktion som "declick" el.
lign. til at fjerne dem, forudsat dit program har en sådan. Ellers findes
der andre programmer til sådanne formål.

Og husk så at vær sikker på du har plads nok på din HD, for god lyd fylder
ca. 10 Mb pr. minut....

Alt dette er måske logik for dig, men så kan det måske være gode råd for
andre...

Så find du dig bare et rimeligt lydkort og hop ud i det.

Mvh Jacob

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 03-04-02 07:28

"[3320] Jacob" wrote:

> [...]
> lige så meget eller mere at sige om resultatet, hvordan kvaliteten af selve
> optagelsen er. Der er forskellige aspekter:

[SNIP]

Tak for et godt og brugbart svar.
Flemming

Fra : [3320] Jacob

Dato : 03-04-02 11:28

> Tak for et godt og brugbart svar.
> Flemming

Det var så lidt.

Mvh Jacob

Fra : Peter Holm

Dato : 03-04-02 20:22

hejsa,
fandt du de progarmmer jeg foreslog? Eller havde du selv nogen bedre - så
hører jeg gerne om dem.
Peter

Fra : Flemming Holm Jensen

Dato : 04-04-02 07:19

Peter Holm wrote:

> hejsa,
> fandt du de progarmmer jeg foreslog? Eller havde du selv nogen bedre - så
> hører jeg gerne om dem.
> Peter

Så langt er jeg ikke kommet endnu, men efter hvad jeg kan læse er
Cool Edit Pro værd at gå efter.

Flemming

Fra : [3320] Jacob

Dato : 04-04-02 20:10

> Så langt er jeg ikke kommet endnu, men efter hvad jeg kan læse er
> Cool Edit Pro værd at gå efter.

Rooolig nu! CEP er et semiprofessionelt lydredigeringsprogram, som kan en
helvedes masse du ikke får brug for. Så fald ikke for fristelsen til at rode
med alt muligt, hvis du ikke er 100% sikker på hvad du gør. Det jeg mener
er, at du sikkert kan få udmærkede resultater ved at bruge et mere enkelt
program, som du åbentbart også har fået nogle foreslag til. Skulle du
alligevel blive forelsket i CEP (tro mig, min kone har undertiden truet med
skilsmisse, hvis jeg ikke gjorde det forbi med CEP...) så er du velkommen
til at søge gode råd hos mig.

Mvh Jacob.