Hvordan spørger jeg bedst/mest effektivt?
Fra : Mads Pedersen

Dato : 02-04-02 06:34

Er ved at lave en linksamling-funktion.

Har en MySql database med flg. tabeller:
- link
- linkkategori
- linkErKategori

Jeg går ud fra at det er den rigtige struktur hvis jeg ønsker at hvert
link skal kunne tilhøre mere end en kategori !?!

Nu er spørgsmålet så hvordan jeg mest effektivt får skrevet links fra
en relevant kategori ud.

Har overvejet noget i stil med (pseudokode + pas på linewraps):

1. Find alle relevante links i linkErKategori tabellen.
2. For hvert af disse links:
Lav en forespørgsel ned i link tabellen
Skriv data ud.

Problemet er at det giver en hulens masse forespørgsler (en for hvert
fundet link) til databasen. Kan det gøres smartere og i givet fald
hvordan?

På forhånd tak,

// Mads
----------------------------------
..: http://www.madspedersen.com

Fra : Svenne Krap

Dato : 02-04-02 08:02

On 1 Apr 2002 21:33:32 -0800, mads@imv.au.dk (Mads Pedersen) wrote:

> [...]
>
>Problemet er at det giver en hulens masse forespørgsler (en for hvert
>fundet link) til databasen. Kan det gøres smartere og i givet fald

select l.*, lk.kategorinavn from link l, linkkategori lk,
linkErKategori lek where lek.linkid=l.linkid and
lek.kategoriid=lk.kategoriid

Men hvad med at lære lidt SQL ? Det her (joins) burde stå på side tre
i en lærebog om SQL.

Svenne
--
Job-offerings with more than a googolplex* USD a year are instantly accepted.
* = http://www.fpx.de/fp/Fun/Googolplex/

Fra : Mads Pedersen

Dato : 02-04-02 12:13

> [...]
> lek.kategoriid=lk.kategoriid
>
> Men hvad med at lære lidt SQL ? Det her (joins) burde stå på side tre

Tak Svenne,

Jeg er igang med at lære, men altså (tydeligvis) uden lærebog. Der er mange
gode ressourcer på nettet og jeg havde bare brug for ordet "joins" for at
komme videre.

Hvis der er andre som læser med er her en tutorial om MySql Table Joins:
http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL/Join/page1.html

vh,

// Mads
----------------------------------
..: http://www.madspedersen.com

Fra : wheeeeeeee

Dato : 02-04-02 11:25

snip
> [...]
>
> Jeg går ud fra at det er den rigtige struktur hvis jeg ønsker at hvert
> link skal kunne tilhøre mere end en kategori !?!

linkErKategori, kunne du kalde link_kat_relationer eller lign. Det gør jeg i
hvertfald midlertidigt så jeg ved hvad det er :)

Spørg i en database gruppe. Det er vel bare med at gå alle linkkategori'erne
igennem og udskrive alle links hvor kategorien findes som fremmenøgle i
link_kat_relationer.

SELECT uri, linknavn
FROM link, linkkategori, link_kat_relationer
WHERE k_id.link_katrelationer = k_id linkkategori

virker måske?