Se skoven for træer
Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-04-02 00:57

Hej.

Jeg er på nettet med en server med win 2000, og vil derefter give
adgang gennem den for de andre maskiner på LAN.

Jeg er så vidt, at 'de andre maskiner' kan pinge ud i verden, f.eks.
Netsite på IP nummer, men ikke på navn.

Hvad er det, jeg har stirret mig blind på?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-04-02 01:35

Kaj Svenningsen wrote:

> Hvad er det, jeg har stirret mig blind på?

DNS

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-04-02 01:45

Christian E. Lysel skrev:

>DNS

Sikkert.
Hvor skal den stå og hvad skal den hedde?

Skal den skrives hos hver enkelt af 'de andre maskiner'?
Som sagt - skov og træer.

Fra : Christian Viller Han~

Dato : 02-04-02 11:18

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> skrev i en meddelelse
> Sikkert.
> Hvor skal den stå og hvad skal den hedde?

Din ISP giver dig adgang til en DNS(serveren der laver navne om til ip og
omvendt) fx www.tdc.dk <=> 193.162.153.179

> Skal den skrives hos hver enkelt af 'de andre maskiner'?

Ja, med mindre du bruger DHCP.
På en win98 skal du gøre følgende for at aktivere DNS:

Netværk->Egenskaber for tcp/ip->DNS-konfiguration

Der skal du aktivere DNS vælge vært og domæne(jeg er ikke helt sikker på
hvad du skal skrive i disse, men det plejer heller ikke at betyde noget. Du
kan skrive dit computernavn i "vært" og kajsvenningsen.dk i "domæne").
Rækkefølge til søgning er der hvor du skriver de ip'er op på de
DNS/navneservere du kender eller har fået lov til at bruge af din ISP.

Hilsen Christian

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 02-04-02 03:41

<snip>

> Sikkert.
> Hvor skal den stå og hvad skal den hedde?
>
> Skal den skrives hos hver enkelt af 'de andre maskiner'?
<snip>

Jeg havde min server sat op til at forwarde DNS-requests til min udbyders
DNS servere. Men det burde være muligt at sætte DNS servere på alle
maskinerne, jeg ville forsøge mig med IP adr. på din udbyders DNS servere.
Eller du kan hente et program på tucows.dk der kan køre en win2000 DNS
service for dig.

Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 02-04-02 12:22

Kaj Svenningsen wrote:

> Sikkert.
> Hvor skal den stå og hvad skal den hedde?

Det kan gøres på flere forskellige måder.

Din server kan du sætte op som DHCP server, der deler disse oplysninger
ud til klienterne.

Ellers, kan du manuelt sætte klienterne op, du har sandsynligvis fået
nogle papir af din ISP som forklarer hvilke adresser der skal bruges,
ellers kan du teste med 193.88.44.22 og 193.88.44.42

> Skal den skrives hos hver enkelt af 'de andre maskiner'?
> Som sagt - skov og træer.

Den skal "kun" tastes ind i opsætningen af TCP/IP på de maskiner der
skal kunne lave et DNS opslag.

Hvis du fx har en http proxy server og klienterne kun skal kører http,
kan du nøjes med at sætte klienternes browser op til at bruge proxy
serveren, du behøver ikke at sætte DNS op. Hvis proxy serveren står
"tæt" nok, så du ikke router til denne kan de slå default gateway fra.

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 02-04-02 13:47

Christian E. Lysel skrev:

>Det kan gøres på flere forskellige måder.

Thomas, Christian og Christian.
I er hermed udnævnt til naturvejledere.
I kan se skoven for træer. Tak for hjælpen. Nu kører det.