Stofanet brugere mister deres faste IP.
Fra : mohr

Dato : 31-01-01 00:03

Stofanet vil skifte til DHCP, hvilket bl.a. betyder at der ikke længere vil
være tale om fast IP adresse. I fremtiden skal man foretage log-on via.
http://www.utellus.dk/ - altså en portal...

Læs evt mere her:
http://www.run2net.dk/referater/stofa_2601_2001.html

Der et taget et initiativ til en underskrifts indsamlig imod denne
udvikling - mere kan læses her:
http://www.hovmoller.dk/stofa/indsamling.html

/mohr

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 00:10

In <SKHd6.44$pk1.6021@news101.telia.com> "mohr" <mmohr@stofanet.dk> writes:

> [...]
>være tale om fast IP adresse. I fremtiden skal man foretage log-on via.

Sjovt, der staar at stofa's kunder vil modtage en mail. Hvordan pokker vil
de sende en mail til mig, da jeg ikke har oprettet en mail-konto hos dem,
selvom jeg har vaeret kunde i lang tid.

/Martin

Fra : John Hinge

Dato : 31-01-01 00:59

Martin Moller Pedersen wrote:

> Sjovt, der staar at stofa's kunder vil modtage en mail. Hvordan pokker vil
> de sende en mail til mig, da jeg ikke har oprettet en mail-konto hos dem,
> selvom jeg har vaeret kunde i lang tid.

Måske en snailmail til billing-adressen ?

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"5,6,7.. I will **** from 7-11" Rollergirl - Superstar

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 12:45

In <3A775552.3B13C2A7@cutey.com> John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> writes:

>Måske en snailmail til billing-adressen ?

I doubt it.

Det bliver saa foerste gang nogensinde at jeg har modtaget andet end
regninger fra stofa.

/Martin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-01 01:36

Tue, 30 Jan 2001 23:09:41 +0000 (UTC), skrev tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen):

>Sjovt, der staar at stofa's kunder vil modtage en mail. Hvordan pokker vil
>de sende en mail til mig, da jeg ikke har oprettet en mail-konto hos dem,
>selvom jeg har vaeret kunde i lang tid.

En mailkonto er jo med i abonnementet og der følger vel en standard
mailadresse med.

At du så ikke har sat din mailreader op til at modtage/bruge Stofas,
er vel ikke deres fejl.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk
med hjælp og tips til din hjemmeside -

Fra : bo rattenborg

Dato : 31-01-01 12:22

> En mailkonto er jo med i abonnementet og der følger vel en standard
> mailadresse med.
>
> At du så ikke har sat din mailreader op til at modtage/bruge Stofas,
> er vel ikke deres fejl.

Det er da deres fejl: De skal sikre at kunderne informeres. At benytte den
standard adresse der medfølger abonementet ser jeg ikke som værende en
forsvarlig løsning. I det hele taget det at anvende e-mail til den form for
information er vel ikke hensigtmæssig, hvis man vil sikre sig at modtageren
får informationen. Eneste forsvarlige / rigtige måde er at anvende
snail-mail.

Blot min mening

Bo

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 12:45

In <l7ne7tgn57930pj2ipi2nolf3kdbtrrics@193.162.153.117> Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> writes:

>Tue, 30 Jan 2001 23:09:41 +0000 (UTC), skrev tusk@daimi.au.dk (Martin
>Moller Pedersen):

>En mailkonto er jo med i abonnementet og der følger vel en standard
>mailadresse med.

Nej. Det passer ikke. Man skal selv oprette en mail-adresse.

/Martin

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 31-01-01 13:54

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Det passer ikke. Man skal selv oprette en mail-adresse.
> /Martin

Jo, det passer !

Du har altid fra starten en emailkonto: mailid@mail1.stofanet.dk

Den skal ikke på nogen måde oprettes, eller aktiveres af dig.

Lars B
-----
Skriver 100% for egen regning, og udtaler sig IKKE på vejne af sin
arbejdsgivende ISP Telia Stofa
....."Det startede med at han slog igen".....
Lars@zulfo.dk

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 14:07

In article <LUTd6.183$pk1.10970@news101.telia.com>, Lars B. Jensen wrote:
> [...]
>
>Du har altid fra starten en emailkonto: mailid@mail1.stofanet.dk
>
>Den skal ikke på nogen måde oprettes, eller aktiveres af dig.

og hvad så? så længe man ikke ændrer indstillerer, enten
videre stiller til andet konto, eller bruger den som pop3/imap/..
server, så bruger man ikke kontoen. ergo: uden at gøre noget fra
brugerens side bruger man ikke stofa's mailadresse.

--
Erwin Lansing       --       abe.fnidder.dk

"Computers are useless. They only give you answers"
   -- Pablo Picasso

Fra : Lars B. Jensen

Dato : 31-01-01 14:23

Lars@zulfo.dk
"Erwin Lansing" <erwin@bavian.fnidder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> server, så bruger man ikke kontoen. ergo: uden at gøre noget fra
> brugerens side bruger man ikke stofa's mailadresse.

Det er ikke det jeg kommenterer!! Jeg kommenterer udsagnet om at det skulle
være forkert at man pr. default har en emailadresse man kan bruge, UDEN at
foretage sig andet end at konfigurere sin emailklient!

Lars B
-----

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 14:33

In article <FkUd6.194$pk1.11154@news101.telia.com>, Lars B. Jensen wrote:

>Det er ikke det jeg kommenterer!! Jeg kommenterer udsagnet om at det skulle
>være forkert at man pr. default har en emailadresse man kan bruge, UDEN at
>foretage sig andet end at konfigurere sin emailklient!

problemet gik vel ud på at hvis stofa sender info kun til de
emailadresser mailid@mail1.stofanet.dk om de så kan gå ud fra at
alle deres kunder får den information. vi kan vel stadig være enig
i at det ikke er tilfølde

/erwin

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 14:08

On Wed, 31 Jan 2001 13:53:41 +0100, Lars B. Jensen wrote:
>Skriver 100% for egen regning, og udtaler sig IKKE på vejne af sin
>arbejdsgivende ISP Telia Stofa
>...."Det startede med at han slog igen".....
>Lars@zulfo.dk

Så kan du måske svare på hvorfor der er sat en timeout på omkring 10
minutter i stofas NAT-server?

--
Søren O.

650 af de bedste gamle gratis spil til download på http://spilarkiv.dk/

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 14:15

"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote

> Så kan du måske svare på hvorfor der er sat en timeout på omkring 10
> minutter i stofas NAT-server?

En nem, men måske mindre smart, løsning er at sætte mail app. til at tjekke
mail fx. hver 4 minut...

/mohr

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 14:19

On Wed, 31 Jan 2001 14:14:37 +0100, mohr wrote:

>En nem, men måske mindre smart, løsning er at sætte mail app. til at tjekke
>mail fx. hver 4 minut...

Jeg har sagt det før, jeg siger det igen (igen).
Det er _ikke_ loginswerveren der timer ud, det idle forbindelser til
whatever på ydersiden af stofas NAT-swerver.

Det har ingen som helst virkning at sætte en maildims til at poppe mail med
jævne mellemrum.

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 14:29

"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote

> Jeg har sagt det før, jeg siger det igen (igen).
> Det er _ikke_ loginswerveren der timer ud, det idle forbindelser til
> whatever på ydersiden af stofas NAT-swerver.

Ok sorry, jeg jeg var lige lidt for hurtig, fik ikke læst dit indlæg
ordentligt.

/mohr

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 14:19

In article <OcUd6.189$pk1.11362@news101.telia.com>, mohr wrote:
>"Søren Boll Overgaard" <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote

>En nem, men måske mindre smart, løsning er at sætte mail app. til at tjekke
>mail fx. hver 4 minut...

det er NAT-serveren, ikke logon-serveren Søren taler om her. Dette
kan ikke løses med at tjekke mail hvert minut.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 14:31

In <LUTd6.183$pk1.10970@news101.telia.com> "Lars B. Jensen" <lars@zulfo.dk> writes:

>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

>Jo, det passer !

>Du har altid fra starten en emailkonto: mailid@mail1.stofanet.dk

Ok, det anede jeg ikke. Men jeg har stadigvaek ikke noget at bruge den til.
Og jeg haaber virkelig ikke at Stofa tror at jeg laeser den og derfor
undlader at sende informationer til mig paa papir gennem postvaesnet.

/Martin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 15:16

On Wed, 31 Jan 2001 13:31:16 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Ok, det anede jeg ikke. Men jeg har stadigvaek ikke noget at bruge den til.
>Og jeg haaber virkelig ikke at Stofa tror at jeg laeser den og derfor
>undlader at sende informationer til mig paa papir gennem postvaesnet.

På den anden side - hvis den stod nævnt i det første materiale, du
fik, hvad garant har de så for at du læser andre papirer, de sender
til dig?

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 15:21

In <ng7g7tcl3gtgrlklp3m718qgm7rse850f9@news.worldonline.dk> Peter Brodersen <professionel@nerd.dk> writes:

>På den anden side - hvis den stod nævnt i det første materiale, du
>fik, hvad garant har de så for at du læser andre papirer, de sender
>til dig?

Jeg laeste noget papirene, men jeg har siden glemt at der var en
default-mailkonto.
Der stod dog ikke nogen steder at jeg skulle bruge den email-adresse til noget.

Glemte du ikke en ?

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 15:47

On Wed, 31 Jan 2001 14:20:45 +0000 (UTC), tusk@daimi.au.dk (Martin
Moller Pedersen) wrote:

>Glemte du ikke en ?

Måske. Uden sammenligning i øvrigt, men jeg tror, jeg er blevet
påvirket af for mange "Hov - det er jo ligesom der står i
manualen?"-brugere.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 01:03

On Wed, 31 Jan 2001 00:03:25 +0100, "mohr" <mmohr@stofanet.dk> wrote:

>Stofanet vil skifte til DHCP, hvilket bl.a. betyder at der ikke længere vil
>være tale om fast IP adresse.

Øh? Man kan da godt have fast IP-nummer med DHCP.

>I fremtiden skal man foretage log-on via.
>http://www.utellus.dk/ - altså en portal...

Det lyder ikke som om, det har noget med DHCP at gøre.

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 08:09

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote

> Øh? Man kan da godt have fast IP-nummer med DHCP.

Ja, men det har Telia/Stofa ikke tænkt sig, læs evt.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-01-01 10:37

On Wed, 31 Jan 2001 08:08:43 +0100, "mohr" <mmohr@stofanet.dk> wrote:

>"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote

>Ja, men det har Telia/Stofa ikke tænkt sig, læs evt.
>http://www.run2net.dk/referater/stofa_2601_2001.html

Det er jo ikke det der står - der står at istedet for at du har tampet
din IP-adresse og subnetmaske ind selv (det er det R2N i referatet
kalder fast IP-tildeling), skal du nu bare have krydset DHCP af.

Men derfor kan du godt få tildelt den samme IP hver gang, alligevel.

Den IP du hidtil har tastet ind, er jo heller ikke din "faste IP", da
den er intern. Den interessante "faste IP" er den eksterne IP som er
synlig via Internet - som du bliver tildelt hver gang du er på.

Mvh.

Thomas Jensen

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 10:57

On Wed, 31 Jan 2001 09:37:09 GMT, Thomas Jensen wrote:
> [...]

Hvis definitionen "fast ip" skal give nogen mening er der vel i forhold til
dens modsætning, dynamisk ip. DHCP betyder jo som bekendt dynamic host
configuration protocol. Men ja, man kan selvfølgelig sætte leasetiden for
ip-adresserne til noget højt.

>Det er jo ikke det der står - der står at istedet for at du har tampet
>din IP-adresse og subnetmaske ind selv (det er det R2N i referatet
>kalder fast IP-tildeling), skal du nu bare have krydset DHCP af.

Krydset af? Er det det ikke lidt windoze-agtigt?

>Men derfor kan du godt få tildelt den samme IP hver gang, alligevel.

Ja, men hvis man gjorde det var der jo ikke meget mening for Stofa i at
holde en DHCP-server kørende?

>Den IP du hidtil har tastet ind, er jo heller ikke din "faste IP", da
>den er intern. Den interessante "faste IP" er den eksterne IP som er
>synlig via Internet - som du bliver tildelt hver gang du er på.

Såvidt jeg har forstået er der en fast "mapping" mellem de interne og de
externe adresser hos stofas kunder.

Fra : Simon Skals

Dato : 31-01-01 11:06

It seems Søren Boll Overgaard wrote:
> [...]
>dens modsætning, dynamisk ip. DHCP betyder jo som bekendt dynamic host
>configuration protocol. Men ja, man kan selvfølgelig sætte leasetiden for

I en ordentlig DHCP-server kan man angive en fixed IP-adresse til
klienterne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 11:09

In article <slrn97fore.qou.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

>I en ordentlig DHCP-server kan man angive en fixed IP-adresse til
>klienterne.

så er det bare om stofa gider gøre det når man spørger dem
pænt...

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 11:15

On 31 Jan 2001 10:05:35 GMT, Simon Skals wrote:

>I en ordentlig DHCP-server kan man angive en fixed IP-adresse til
>klienterne.

Rigtigt.
Det er blot ideen om at STOFA kan ændre ip-adresser efter forgodt befindende
der er lidt belastende.

Fra : Simon Skals

Dato : 31-01-01 11:57

>Rigtigt.
>Det er blot ideen om at STOFA kan ændre ip-adresser efter forgodt befindende
>der er lidt belastende.

CyberCitys ADSL-løsning benytter PPPoA, og vi kan også godt ændre folks
IP-adresser, hvis vi har lyst til det - det sker bare ikke.

Hvis Stofa lover dig fast IP pr. DHCP, så er du et eller andet sted nødt
til at stole på dem.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 12:05

"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote

> Hvis Stofa lover dig fast IP pr. DHCP, så er du et eller andet sted nødt
> til at stole på dem.

Det lover de ikke, men hidtid har der altid været fast IP via NAT.

/mohr

Fra : Allan Joergensen

Dato : 31-01-01 16:52

mohr <mmohr@stofanet.dk> wrote:

>Det lover de ikke, men hidtid har der altid været fast IP via NAT.

Har de nogensinde lovet dig det?

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 17:47

On Wed, 31 Jan 2001 15:51:59 GMT, Allan Joergensen wrote:

>Har de nogensinde lovet dig det?

Nej, men nedsat produktkvalitet er jo sådan set ligeglad med hvorvidt det er
blevet lovet eller ej. Visse brugere på stofanet oplever en forringelse af
deres produkt, og så er det vel sådan set fair nok at være utilfreds.
At man så iøvrigt ikke juridisk kan gøre en meter ved det er noget andet.

Vi er vel enige om at det er en produktforringelse, ikke sandt?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-01-01 18:27

> Nej, men nedsat produktkvalitet er jo sådan set ligeglad med hvorvidt det
er
> blevet lovet eller ej.

Det har du sådan set ret i, og dog:
Hvis der ikke er lovet noget er produktet godtnok blevet ringere, men
Stofanet har jo ikke opført sig forkert, blot ændret produktvilkår/drift.
Har man derimod lovet "evig fast IP" (det tror jeg ikke man har) er dette jo
et løftebrud som må opfattes som forkert opførsel.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Allan Joergensen

Dato : 31-01-01 19:35

Søren Boll Overgaard <luser@inet.tele.fw1.dk> wrote:

>Vi er vel enige om at det er en produktforringelse, ikke sandt?

Juridisk eller ud fra et brugersynspunkt?

Jeg kan sagtens forstå folks harme, men jeg kan ikke se det er en
forringelse af det produkt man har købt - Du har jo ikke skrevet under
på noget, hvor der står du har fast ip-adresse.

--
Allan Joergensen (AJ1382-RIPE) - [DW] on the Undernet
Homepage: <URL:http://www.nowhere.dk/>
MOM'S HINT #229: Do a jigsaw puzzle together.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-01-01 19:50

> [...]
> forringelse af det produkt man har købt - Du har jo ikke skrevet under
> på noget, hvor der står du har fast ip-adresse.

Juridisk set kan stofa forringe produktet ligeså meget de vil, hvis deres
betingelser er bare nogenlunde rimelige. De skal bare give det varsel der
sikkert står nævnt.
Under alle omstændigheder vil (en delmængde af) kunderne mene at det er en
forringelse, hvilket det vel også teknisk må betegnes som værende.

Fra : Jesper Monsted

Dato : 05-02-01 11:22

In article <959mnr$juk$2@news.inet.tele.dk>, "Martin Højriis Kristensen"
<hoejriis@sletdetteiname.com> wrote:

> [...]
> varsel der sikkert står nævnt. Under alle omstændigheder vil (en
> delmængde af) kunderne mene at det er en forringelse, hvilket det vel

Depends... Fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt er fast ip noget skidt -
der er *mange* hack-forsøg mod folk med god båndbredde på fast IP (Jeg
har selv siddet på stofanet efter der blev trafikbetaling og min maskine
derfor var fast online og firewall-loggen var fuld af alt mellem himmel og
jord).

På den anden side er jeg som admin på Opasias Counter-strike-servere
tilhænger af fast IP til alle så jeg kan grille folk lige meget hvad de
bruger af CD-key-generatorer og andet fis ;)

/Jesper - der er klar over at han er bagud i diskussionen og iøvrigt
udtaler sig på vejne af sig selv, ikke TDC Internet

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 20:19

On Wed, 31 Jan 2001 18:35:23 GMT, Allan Joergensen wrote:

>Juridisk eller ud fra et brugersynspunkt?

Det sidste.

>Jeg kan sagtens forstå folks harme, men jeg kan ikke se det er en
>forringelse af det produkt man har købt - Du har jo ikke skrevet under
>på noget, hvor der står du har fast ip-adresse.

Korrekt, men som nævnt refererer jeg heller ikke til jura, men snarere til
"brugerens oplevelse af produktet".

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 12:07

On Wed, 31 Jan 2001 10:57:12 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> [...]
>IP-adresser, hvis vi har lyst til det - det sker bare ikke.
>
>Hvis Stofa lover dig fast IP pr. DHCP, så er du et eller andet sted nødt

Det er ilde fat når man er tvunget til at stole på en ISP

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 14:34

On 31 Jan 2001 09:56:41 GMT, luser@inet.tele.fw1.dk (Søren Boll
Overgaard) wrote:

>Hvis definitionen "fast ip" skal give nogen mening er der vel i forhold til
>dens modsætning, dynamisk ip.

Nej, "varierende ip".

Til gengæld er "dynamisk ip" modsætning til "statisk ip".

Egenskaben ved statisk ip er dog selvfølgelig fast ip, men det bliver
ikke til et lighedstegn af den grund.

>DHCP betyder jo som bekendt dynamic host
>configuration protocol. Men ja, man kan selvfølgelig sætte leasetiden for
>ip-adresserne til noget højt.

Man kan også gøre det smartere, og sætte at en fixed address skal
modtage et bestemt IP-nummer. Sådan foregår det for en sjat maskiner
på mit lokalnet.

>Ja, men hvis man gjorde det var der jo ikke meget mening for Stofa i at
>holde en DHCP-server kørende?

Jo; tildeling ville stadigvæk kunne blive lettere, idet de blot
behøver at udlevere "next available" (og så evt. fixe den).

Det er stadigvæk vigtigt ikke at blande det samme med "login". Ved
DHCP, forespørges der blot om en IP-adresse. Det er ikke noget, der
sker vha. et login-system eller lignende.

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 14:55

On Wed, 31 Jan 2001 14:33:40 +0100, Peter Brodersen wrote:

>Nej, "varierende ip".
>
>Til gengæld er "dynamisk ip" modsætning til "statisk ip".
>
>Egenskaben ved statisk ip er dog selvfølgelig fast ip, men det bliver
>ikke til et lighedstegn af den grund.

Med forlov syntes jeg det det lyder en anelse akademisk.
Du har naturligvis ret, men jeg har svært ved at se fordelen i at lade en
given hardwareadresse nappe en ip, for derefter at fixe den.

Hvilket bringer mig videre til at jeg egentlig er nysgerrig efter at vide
hvorfor stofanet har planer om at rode rundt i deres ip-setup. (bortset fra
det der family-logon).

>Det er stadigvæk vigtigt ikke at blande det samme med "login". Ved
>DHCP, forespørges der blot om en IP-adresse. Det er ikke noget, der
>sker vha. et login-system eller lignende.

Det er vi ikke uenige om.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 15:00

In <slrn97g6ac.ssh.luser@bilbo.tolkien.dk> luser@inet.tele.fw1.dk (=?iso-8859-1?Q?S=F8ren?= Boll Overgaard) writes:

>Hvilket bringer mig videre til at jeg egentlig er nysgerrig efter at vide
>hvorfor stofanet har planer om at rode rundt i deres ip-setup. (bortset fra
>det der family-logon).

De har ikke ubegraenset antal af ip-numre.

/Martin

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 15:04

On Wed, 31 Jan 2001 14:00:05 +0000 (UTC), Martin Moller Pedersen wrote:

>De har ikke ubegraenset antal af ip-numre.

Hvad relevans har det?
De kører allerede en NAT-server, så er det jo blot at spørgsmål om at slå
den funktion fra der mapper interne adresser til faste externe adresse.
Det ville utvivlsomt være lettere end at omlægge hele deres ip-net.

Fra : Peter Tirsek

Dato : 31-01-01 17:24

On 31 Jan 2001, Søren Boll Overgaard wrote:

> De kører allerede en NAT-server, så er det jo blot at spørgsmål om at
> slå den funktion fra der mapper interne adresser til faste externe
> adresse.

Er det ikke netop lige det, du (eller var det andre) gerne vil undgå?
Hvis Stofa begynder at pulje-NAT'e din forbindelse, så du pludselig
skal deles med 200 andre personer om eet IP-nummer, ville du vel heller
ikke være tilfreds.

Omlægningen sker bl.a. netop som nævnt, pga. det nuværende
"overforbrug" af IP-adresser. Derudover sker det også for at imødegå
nogle af de problemer, en NAT giver. F.eks. har StofaNet forbindelser
problemer med at bruge Microsoft Netmeeting (eller andre H.323 baserede
applikationer), IPSec/VPN, nogle online-spil, nogle aspekter af ICQ,
IRC DCC, og mange andre. At afvikle NAT'en og gå over til DHCP-tildelte
ikke-private IP adresser løser dette.

--
Med venlig hilsen | På Usenet udtaler jeg mig udelukkende som
Peter Tirsek | privatperson, og ikke på vegne af min

Fra : Peder Fugl

Dato : 02-02-01 19:32

Hej,

Peter Tirsek wrote:

> [...]
> Hvis Stofa begynder at pulje-NAT'e din forbindelse, så du pludselig
> skal deles med 200 andre personer om eet IP-nummer, ville du vel heller

Det er jo fint at man sender et PUBLIC IPv4 ud til grænsefladen til
kunden - herom kan der absolut ingen tvivl herske :)

Der hvor MIN bekymring for alvor starter, er når talen kommer på
dynamisk adresse allokering (her forstået som en skiftende PUBLIC IPv4
tildeling over tid til et givent interface).

Det er upraktisk i relation til et FW-scenario i forskellig ender af en
session.

Det er upraktisk i relation til en evt. server drift (nej, jeg tænker
personligt ikke på en Warez FTP server og jow, jeg kender godt til
disse dyn-dimser - har selv været aktiv i forbindelse med udviklingen af
DHIS - dengang vi sad og fedtede med 33.6 analoge modemer ;)

På den anden side føler jeg mig overbevist om, at et seriøst foretagende
som Telia Stofa vil have en løsning parat i ærmet med FAST PUBLIC IPv4
lease til de der måtte være interesseret heri.

BTW: Jeg kender for lidt til den sjower der nævnes her

<http://www.run2net.dk/referater/stofa_2601_2001.html>

[snip]

.... og for nye kunder med StofaNets nyeste generation af modems med
USB-tilslutning (Motorola SP4100-modems), hvor tilslutning sker
automatisk via tilhørende software (her er nemlig intet netkort ...

[snap]

Men er min bekymring reel, når jeg fornemmer at det lugter lidt vel
meget af Wintendo[1] her ... ?

[1] Virker sikkert ikke skide godt sammen med mine DDE 470'er ...

--
Med venlig hilsen / Best regards
Peder

Fra : jlyng@ziname.com

Dato : 04-02-01 17:29

Peter Tirsek skrev:

> [...]
>applikationer), IPSec/VPN, nogle online-spil, nogle aspekter af ICQ,
>IRC DCC, og mange andre. At afvikle NAT'en og gå over til DHCP-tildelte

Det betragter jeg som en god nyhed. Jeg har haft hul igennem med
Netmeeting, men det lykkes bestemt ikke hver gang, og jeg har indtryk
af at det er på grund af at Stofanet benytter NAT.

Takker for infoen.

(Ved email: Fjern z)

Jørgen Lyng

Fra : Bjørn Konestabo

Dato : 05-02-01 09:21

[jlyng@ziname.com]
| Det betragter jeg som en god nyhed. Jeg har haft hul igennem med
| Netmeeting, men det lykkes bestemt ikke hver gang, og jeg har indtryk
| af at det er på grund af at Stofanet benytter NAT.

Jeg vil heller si at grunden er at det er idioter som har skrevet de
protokollene som har problemer med NAT.

--
This message has not been scanned for viruses.

Fra : Jens Dueholm

Dato : 05-02-01 10:47

In article <wblmrlr14w.fsf@homer.oslo.infostream.no>, Bjørn Konestabo wrote:

>Jeg vil heller si at grunden er at det er idioter som har skrevet de
>protokollene som har problemer med NAT.

Hmm.. nej. Stofa er virkelig en R-Ø-V hvad angår deres IP-NAT.

Jeg har fra Stofa's side af fået en 192.168.* IP til min maskine og en
192.168.* gateway. Via traceroute kan jeg så se at fra at køre på det net
bliver det hele oversat til 10.* og derfra til noget globalt.

De har sat en timeout på ~5 minutter på deres IP-NAT, som droso
(Erwin et-eller-andet) startede en tråd med engang. Jeg ringede samme dag
jeg så den tråd til Stofa support og snakkede med 3 forskellige personer i
løbet af de næste 45 minutter. INGEN kunne helt fatte hvad det var jeg
snakkede om, og til sidst blev jeg bedt om at sende deres support afdeling
en mail, da de ikke kunne svarre på det spørgsmål (Hvorfor bliver
telnet/ssh forbindelser lukket efter 5 minuters idle?) jeg stillede dem.

Undervejs blev jeg forsøgt spist af med alt fra at jeg skulle hæve timeout
på login serveren til at det var noget de ikke supportede til at det var
en fejl i mit program.

Så kom ikke her og sig noget ondt mod IP-NAT.

/JDC

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 05-02-01 11:07

On 5 Feb 2001 09:46:42 GMT, Jens Dueholm wrote:

> [...]
>en mail, da de ikke kunne svarre på det spørgsmål (Hvorfor bliver
>telnet/ssh forbindelser lukket efter 5 minuters idle?) jeg stillede dem.

Du må have været uheldig, ham gutten jeg fik fat i fortalte mig at grunden
er at de kører en eller anden NAT-firewall-out-of-the-box fætter fra Cisco,
hvis NAT-tabel springer i luften hvis de sætter deres idle-timout op til
noget realistisk.
Bortset fra at setuppet er defekt, lyder det vel som en meget plausibel
forklaring.

>Undervejs blev jeg forsøgt spist af med alt fra at jeg skulle hæve timeout
>på login serveren til at det var noget de ikke supportede til at det var
>en fejl i mit program.

Det er support, hvad forventer du?

--
Søren O.

Fra : Jens Dueholm

Dato : 05-02-01 13:10

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-01-01 16:05

> [...]
> dens modsætning, dynamisk ip. DHCP betyder jo som bekendt dynamic host
> configuration protocol. Men ja, man kan selvfølgelig sætte leasetiden for

Man kan også tildele IP pr. MAC-adresse, eller måske noget ID i modemerne...

> Ja, men hvis man gjorde det var der jo ikke meget mening for Stofa i at
> holde en DHCP-server kørende?

Fordelen kan være at man kan definere flere ting automatisk derved og ikke
har kunderne hængende i røret når det kommer til at f*cke med DNS-opsætning
mm.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 31-01-01 17:42

On 31 Jan 2001 09:56:41 GMT, luser@inet.tele.fw1.dk
(=?iso-8859-1?Q?S=F8ren?= Boll Overgaard) wrote:

[SNIP en masse som andre senere i tråden har svaret fyldigt på]

>Krydset af? Er det det ikke lidt windoze-agtigt?

Tjoeh.. det er det vel Jeg tænkte i Network Properties billede
da jeg skrev det. Jeg antager at jeg er miljøskadet *S*

Mvh.

Thomas Jensen

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 11:00

In article <3a77dbd4.5329523@news.stofanet.dk>, Thomas Jensen wrote:

>Det er jo ikke det der står - der står at istedet for at du har tampet
>din IP-adresse og subnetmaske ind selv (det er det R2N i referatet
>kalder fast IP-tildeling), skal du nu bare have krydset DHCP af.

og derfor bruger man dhcp til at give maskinen ip#; et dynamisk ip#
altså

>Men derfor kan du godt få tildelt den samme IP hver gang, alligevel.

"kan", men hvad er chancen for at du f\xe5 det samme ip# to gange n\xe5r
der er >100 p\xe5 sammen subnet? Du kan aldrig v\xe6re sikker p\xe5 hvad
dit ip# bliver til n\xe6ste gang du logger p\xe5.

>Den IP du hidtil har tastet ind, er jo heller ikke din "faste IP", da
>den er intern. Den interessante "faste IP" er den eksterne IP som er
>synlig via Internet - som du bliver tildelt hver gang du er på.

som indtil videre har været fast. nej, stofa garanterer heller ikke
nu at ens ip# er fast, det har det bare været i praksis, og der har
vi været meget glade for :)

/e

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 12:03

"Thomas Jensen" <den.gamle.ged@DETTESKALFJERNESmadnessstudio.dk> wrote

> [...]
> kalder fast IP-tildeling), skal du nu bare have krydset DHCP af.
>
> Men derfor kan du godt få tildelt den samme IP hver gang, alligevel.

Hvorfor skulle de så benytte DHCP? Men det er jo en effektiv måde at
forhinder opsætningen af fx. FTP-server, med mindre der undlades at slukke
for maskinen.

> Den IP du hidtil har tastet ind, er jo heller ikke din "faste IP", da
> den er intern. Den interessante "faste IP" er den eksterne IP som er
> synlig via Internet - som du bliver tildelt hver gang du er på.

Ja den bliver pt. tildelt via NAT

/mohr

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 31-01-01 14:07

>Hvorfor skulle de så benytte DHCP? Men det er jo en effektiv
>måde at forhinder opsætningen af fx. FTP-server, med mindre
>der undlades at slukke for maskinen.

Ehm ? - man kan da sagtens sætte en ftp-server op selvom man har
DHCP.

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 14:08

In article <Xns903A8F8D2601l33t@212.54.64.135>, Christian Jørgensen wrote:
>mohr <mmohr@stofanet.dk> wrote:
>
>Ehm ? - man kan da sagtens sætte en ftp-server op selvom man har
>DHCP.

korrekt. ftp-serveren kører fint uanset dens ip#, det er bare lidt
svært at komme i kontakt med den når man ikke kender dens adresse

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 14:32

In <slrn97g3fs.evf.erwin@koala.droso.net> erwin@bavian.fnidder.dk (Erwin Lansing) writes:

>korrekt. ftp-serveren kører fint uanset dens ip#, det er bare lidt
>svært at komme i kontakt med den når man ikke kender dens adresse

Din pc hedder vel stadigvaek pcXXXYYY.stofanet.dk, hvor xxx og yyy er
dine interne numre.

/Martin

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 14:35

In article <959454$14hi$1@news.net.uni-c.dk>, Martin Moller Pedersen wrote:

>Din pc hedder vel stadigvaek pcXXXYYY.stofanet.dk, hvor xxx og yyy er
>dine interne numre.

jepper, bare at xxx og yyy skifter fra gang til gang...

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 14:59

In <slrn97g535.evf.erwin@koala.droso.net> erwin@bavian.fnidder.dk (Erwin Lansing) writes:

>jepper, bare at xxx og yyy skifter fra gang til gang...

Nej, du beholder dit interne nummer.

/Martin

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 31-01-01 14:40

Erwin Lansing <erwin@bavian.fnidder.dk> wrote:

>korrekt. ftp-serveren kører fint uanset dens ip#, det er bare
>lidt svært at komme i kontakt med den når man ikke kender
>dens adresse

Jeg kan virkelig ikke se problemet i at bruge http://dyndns.dk/
- hvis du ønsker at have dit eget domæne på den kan du jo bare
rode med dns'en som Andreas beskriver i
<slrn97g53l.amd.apj@dustpuppy.worldonline.dk>

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : Peter Tirsek

Dato : 31-01-01 17:37

On 31 Jan 2001, Erwin Lansing wrote:

> det er bare lidt svært at komme i kontakt med den når man ikke kender
> dens adresse

Selv med DHCP skifter din adresse ikke bare "lige pludselig". Så længe
din PC er tændt, vil den have samme adresse. Selvom du har haft den
slukket efter lease-periodens udløb, vil DHCP-serveren forsøge at
tildele dig samme IP-adresse igen når du næste gang kommer på,
medmindre denne i mellemtiden er blevet uddelt til andre.

Hvis du så samtidig kobler dette med et dyndns navn, skulle der da
stadig være rig mulighed for andre at finde ind til dig, hvadend det
f.eks. er dig selv, der tilgår serveren fra arbejde, eller nogle
kammerater et andet sted på Nettet, der skal hente nogle filer fra din
FTP-server.

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 14:09

"Christian Jørgensen" <mail@phpguru.dk> wrote

> Ehm ? - man kan da sagtens sætte en ftp-server op selvom man har
> DHCP.

Yep, men til hvilken nytte hvis IP'en skiftende?

/mohr

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-01-01 14:18

"Christian Jørgensen" <mail@phpguru.dk> wrote in message

> Ehm ? - man kan da sagtens sætte en ftp-server op selvom man har
> DHCP.

Sagtens, men hvor fedt er det at have en server der skifter adresse hele
tiden ?

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Michael Legart

Dato : 31-01-01 14:59

On Wed, 31 Jan 2001 14:17:38 +0100, Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Sagtens, men hvor fedt er det at have en server der skifter adresse hele
>tiden ?

Hvem siger den gør det? Jeg kører DHCP på mit lan (bla til min bærbare),
men alle maskinerne beholder nu deres ip'er - lige meget, hvor ofte de
booter...

--
package Disclamer;

BEGIN { print "Arbejder hos World Online, men taler for mig selv"; }
1;

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-01-01 15:17

"Michael Legart" <hest@legart.dk> wrote in message

> Hvem siger den gør det? Jeg kører DHCP på mit lan (bla til min bærbare),
> men alle maskinerne beholder nu deres ip'er - lige meget, hvor ofte de
> booter...

Så er det fordi levetiden for den tildelte IP er MEGET lang.

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 31-01-01 15:19

>Så er det fordi levetiden for den tildelte IP er MEGET lang.

Nej, fordi han kan finde ud af at sætte det ordentligt op.

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : Michael Legart

Dato : 31-01-01 15:22

On Wed, 31 Jan 2001 15:17:18 +0100, Soren 'Disky' Reinke <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:
>Så er det fordi levetiden for den tildelte IP er MEGET lang.

Og?

DHCP serveren kan også sættes op til at "huske" hvilken macadresse
den sidst gav ip'en til - og så tildele den til vedkommende hver
gang (med mindre den bliver optaget på anden vis)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 15:47

Eh, nej? http://2131.r.trc.dk/

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-01-01 19:32

In article <slrn97g6hf.78t.hest@dustpuppy.worldonline.dk>,
hest@legart.dk wrote:

> Hvem siger den gør det? Jeg kører DHCP på mit lan (bla til min bærbare),
> men alle maskinerne beholder nu deres ip'er - lige meget, hvor ofte de
> booter...

Du har 254 IP-adresser til hvor mange maskiner på dit LAN?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Michael Legart

Dato : 31-01-01 19:42

On Wed, 31 Jan 2001 19:32:01 +0100, Martin Edlich <newsspam@mail.edlich.dk> wrote:
>Du har 254 IP-adresser til hvor mange maskiner på dit LAN?

5 ... så det er selvfølgelig ikke ligefrem sådan at de snubler over
hinanden

Men det ændrer stadig ikke på, at man sagtens kan konfigurere DHCP så
"brugerne" får "fast ip"

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 23:43

In <slrn97gn3o.dek.hest@dustpuppy.worldonline.dk> hest@legart.dk (Michael Legart) writes:

>5 ... så det er selvfølgelig ikke ligefrem sådan at de snubler over
>hinanden

>Men det ændrer stadig ikke på, at man sagtens kan konfigurere DHCP så
>"brugerne" får "fast ip"

Da kun hvis antallet af brugere er lavere eller lig antallet af ip-numre
udbyderen har til raadighed.

/Martin

Fra : Toranaga

Dato : 31-01-01 09:01

LOL!!!!

Hver gang STOFA ændrer på noget, er der altid en eller anden fjols, der
starter en underskrifts indsamling. Og hvad hjælper det? Skift dog til en
anden udbyder!

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 09:12

"Toranaga" <toranaga1@hotmail.com> wrote

> LOL!!!!
>
> Hver gang STOFA ændrer på noget, er der altid en eller anden fjols, der
> starter en underskrifts indsamling. Og hvad hjælper det? Skift dog til en
> anden udbyder!

Hmm, faktisk hjalp det... måske det kunne være en idé at undersøge sagen før
du beskylder andre for at være et fjols.

/mohr

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 09:37

In article <958go0$2ts1$1@news.cybercity.dk>, Toranaga wrote:
>LOL!!!!
>
>Hver gang STOFA ændrer på noget, er der altid en eller anden fjols, der
>starter en underskrifts indsamling. Og hvad hjælper det? Skift dog til en
>anden udbyder!

hver gang der er nogen der først prøver at forklare deres udbyder
at de vil miste kunder på noget *før* de umiddelbart skifter til
en anden udbyder, er der altid et eller andet fjols som kommer og siger
at man skal skifte udbyder

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 10:58

On Wed, 31 Jan 2001 09:00:58 +0100, Toranaga wrote:
>LOL!!!!
>
>Hver gang STOFA ændrer på noget, er der altid en eller anden fjols, der
>starter en underskrifts indsamling. Og hvad hjælper det? Skift dog til en
>anden udbyder!

<snip: snotquoting>

Skulle du ikke hellere lære at quote efter gældende retningslinier?
Hvad er der iøvrigt galt i at fortælle Stofa når de gør noget forkert? Hvis
ingen fortæller dem det, aner de det jo ikke?

Fra : Erwin Lansing

Dato : 31-01-01 09:12

In article <SKHd6.44$pk1.6021@news101.telia.com>, mohr wrote:
>Stofanet vil skifte til DHCP, hvilket bl.a. betyder at der ikke længere vil
>være tale om fast IP adresse. I fremtiden skal man foretage log-on via.
>http://www.utellus.dk/ - altså en portal...

Som du beskriver det her, kan det ikke bruges til noget. En fast
opkobling tilhører selvfælgeligt et fast ip# ellers så kan man
jo lige så godt have dailup.

Derudover skal logon være muligt gennem et skript. Med stofa's
pæne oppetider er det en nødvendighed at computeren selv kan finde
ud af om den er offline, og hvis den er, selv kunne logge på igen.

Det, sammen med den korte time-out på NAT (se anden tråd),
begynder så'n småt til at være nok tekniske grunde til at
overveje en anden form for opkobling.

Og nej, jeg er ikke en af de daglige stofa-brokkere; min forbindelse har
kørt udemærkdet de sidste par måneder.

/e

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 09:54

"Erwin Lansing" <erwin@bavian.fnidder.dk> wrote

> Og nej, jeg er ikke en af de daglige stofa-brokkere; min forbindelse har
> kørt udemærkdet de sidste par måneder.

Samme her!

/mohr

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-01-01 11:34

31 Jan 2001 08:11:53 GMT, skrev erwin@bavian.fnidder.dk (Erwin
Lansing):

>Som du beskriver det her, kan det ikke bruges til noget. En fast
>opkobling tilhører selvfælgeligt et fast ip# ellers så kan man
>jo lige så godt have dailup.

Stofanet er da ikke en fast opkobling efter mine begreber.

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : John Hinge

Dato : 31-01-01 11:29

Erwin Lansing wrote:

> Som du beskriver det her, kan det ikke bruges til noget. En fast
> opkobling tilhører selvfælgeligt et fast ip# ellers så kan man
> jo lige så godt have dailup.

Nå ja hvis fast ip er hvad man går op i..

Jeg kan ellers se andre fordele :
Høj hastighed
Billig
Always On (hos nogen udbydere)

Jeg valgte f.eks ikke CyberCity fordi de lovede at jeg ville få
den samme IP hvergang jeg går på (hov jeg kører DHCP .. men nææææ
er det ikke den samme IP hver gang.. men dog men dog man *kan* godt
køre med DHCP og ha fast IP)

De fleste af dem der klynker virkelig højt hver gang snakken kører
om fast ip, er folk der pusler med forskellige servere, men som
muligvis er for teknikblinde til at kigge på ting såsom
dyndns.[org|dk] .. suk..

Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk ?

Fra : Søren Boll Overgaard

Dato : 31-01-01 11:46

On Wed, 31 Jan 2001 11:29:20 +0100, John Hinge wrote:

>Jeg kan ellers se andre fordele :
>Høj hastighed

Med undtagelse af når der ikke er høj hastighed.

>Billig

Ja.

>Always On (hos nogen udbydere)

Med undtagelse af når man ikke er på.

> [...]
>den samme IP hvergang jeg går på (hov jeg kører DHCP .. men nææææ
>er det ikke den samme IP hver gang.. men dog men dog man *kan* godt

Ja, men ideen med DHCP er jo netop at din administrator uden dit vidende
kan allokere en ny adresse til dig. Smart ud fra et administrativt
synspunkt, men lidt belastende ellers.

> [...]
>om fast ip, er folk der pusler med forskellige servere, men som
>muligvis er for teknikblinde til at kigge på ting såsom

1) dyndns.org og lignende services er baseret på hacks, og er (udover at
være en tilkøbsservice) nede for lang tid af gangen til at være brugbart.
2) Du overser det faktum at der ligger en masse sikkerhedsmuligheder i en
fast ip-adresse, for folk der arbejder på andre maskiner end deres egen.
Hvorfor tror du at drift-folkene hos din arbejdsgiver har een jumpstation,
gennem hvilken de tilslutter alle (eller i det mindste mange) af
produktionsserverne?

>Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
>omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk ?

Se ovenfor.

Fra : mohr

Dato : 31-01-01 12:14

"John Hinge" <shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote

> Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
> omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk ?

Jeg er fx. afhæning af at kunne tilgå min computer remote, og i den
forbindelse ønsker jeg ikke at være bundet til en eller anden 3.
parts-service, som fx. dyndns.dk, det finder jeg ikke sikkerhedsmæssigt
ansvarligt, og ønsker heller ikke at være afhæning af deres oppetider.

/mohr

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 31-01-01 12:24

> Nå ja hvis fast ip er hvad man går op i..
>
> Jeg kan ellers se andre fordele :

Håber ikke du mener de nævnte er hos stofa

> Høj hastighed

HAHAHA.

Jeg sidder selv på en ProAccess 512/512 når alle andre end stofa folk henter
hos mig er det med max hastighed (53 Kbyte/s)

I aftes hentede en med stofa hos mig, det gik med 10-15 kbyte/s Her til
morgen omkring de 40 Kbyte/s

Så høj hastighed: no way

> Billig

Ikke hvis man henter noget.

> [...]
> den samme IP hvergang jeg går på (hov jeg kører DHCP .. men nææææ
> er det ikke den samme IP hver gang.. men dog men dog man *kan* godt

Øh hvad vrøvler du om ??

Jeg har Fastip på min router og dhcp på mit netværk.

> [...]
> om fast ip, er folk der pusler med forskellige servere, men som
> muligvis er for teknikblinde til at kigge på ting såsom

ja dyndns er ikke særligt anvendeligt. Fast IP er langt bedre.

> Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
> omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk ?

Se ovenfor. Hvis det du siger passer, hvorfor har nogen som helst andre end
dyndns fast ip ??

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 01-02-01 01:19

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hos mig er det med max hastighed (53 Kbyte/s)
>
> I aftes hentede en med stofa hos mig, det gik med 10-15 kbyte/s Her til

Jeg har nu ikke noget problem med at hente med de 180Kb/s nå jeg henter fra
et sted der har en ok forbindelse. Eneste undtagelse er når jeg henter fra
andre stofa brugere, så er det af en eller anden grund langsomt.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 13:03

In <3A77E900.1697784D@cutey.com> John Hinge <shayera_gimmenospam_@cutey.com> writes:

>Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
>omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk ?

For at faa adgang til en raekke ftp-server med lovligt musik
( http://www.etree.org/ ) skal man oplyse sit ip-nummer.

Min firewall derhjemme aabner for nogle bestemte andre stofa-ipnumre
for venner.
og jeg stoler mere paa stofa-nameserver end dyndns.dk.

/Martin

Fra : Jacob Laugesen

Dato : 01-02-01 01:20

> [...]
> for venner.
> og jeg stoler mere paa stofa-nameserver end dyndns.dk.

Hvilken firewall er det du bruger?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 01-02-01 10:37

In <fX1e6.693$MQ2.27368@news101.telia.com> "Jacob Laugesen" <J-L@rocketmail.com> writes:

>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

>Hvilken firewall er det du bruger?

ip-chains

/Martin

Fra : Martin Edlich

Dato : 31-01-01 13:39

In article <3A77E900.1697784D@cutey.com>, John Hinge
<shayera_gimmenospam_@cutey.com> wrote:

> Hvad er det I vil med den faste IP som i absolut under *ingen*
> omstændigheder kan gøre ligeså godt via f.eks dyndns.dk

Blive fri for at der står dyndns efter domænenavnet?

--
MVH
Martin Edlich

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 31-01-01 14:12

>Blive fri for at der står dyndns efter domænenavnet?

Er det bedre end hvis der står stofa ?

--
Christian Jørgensen
- http://razor.dk -

http://phpwizard.dk/ aka. mini

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 31-01-01 14:33

In <Xns903A90634A664l33t@212.54.64.135> mail@phpguru.dk (Christian Jørgensen) writes:

>Er det bedre end hvis der står stofa ?

Med fast ip-nummer kan der f.x. staa .dk, da jeg kan faa registeret
mit faste-nummer som .dk.

/Martin

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 31-01-01 14:35

In article <959472$dr8$1@news.net.uni-c.dk>, Martin Moller Pedersen wrote:

>Med fast ip-nummer kan der f.x. staa .dk, da jeg kan faa registeret
>mit faste-nummer som .dk.

.dk IN CNAME hestegris.dyndns.dk.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Any excuse will serve a tyrant.
Der arbejder for WOL, |    -- Aesop

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 14:38

> [...]

>den samme IP hvergang jeg går på (hov jeg kører DHCP .. men nææææ
>er det ikke den samme IP hver gang.. men dog men dog man *kan* godt

På lokalnettet kører du måske med DHCP (og da jeg ikke går ud fra at
du har hundredevis af maskiner stående her, vil routeren - som jeg går
ud fra kører DHCP-server - tildele dig det samme IP hver gang).

Men taler vi om din eksterne IP-adresse, så tildeles den ikke vha.
DHCP. Her logger du sandsynligvis helt almindeligvis på vha. PPP, og
udveksler brugernavn og kodeord. Som følge heraf får du tildelt et
IP-nummer, ganske som når et modem går online. CC kan så vælge på
baggrund af dit brugernavn (eller hvadsomhelst andet) at tildele dig
det samme IP-nummer hver gang.

Fra : Simon Skals

Dato : 31-01-01 15:01

It seems Peter Brodersen wrote:
> [...]
>IP-nummer, ganske som når et modem går online. CC kan så vælge på
>baggrund af dit brugernavn (eller hvadsomhelst andet) at tildele dig

ADSL fra CyberCity benytter PPP, men 1Meg-modems får deres IP pr. DHCP.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter Brodersen

Dato : 31-01-01 15:18

On Wed, 31 Jan 2001 14:01:07 +0000 (UTC), Simon Skals <spam@gid.dk>
wrote:

>ADSL fra CyberCity benytter PPP, men 1Meg-modems får deres IP pr. DHCP.

Ahja. Har CC egentligt nogle 677'ere, der kører bridged?

Fra : Simon Skals

Dato : 31-01-01 15:20

>Ahja. Har CC egentligt nogle 677'ere, der kører bridged?

Ikke i produktion.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>