Hvor stor en CPU i et Asus P2B ???
Fra : Kasper Pedersen

Dato : 01-04-02 14:21

Jeg har PT en P2 Slot 1 350 Mhz i mit bundkort, men hvor stor en CPU kan jeg evt. montere i det? Understøtter mit bundkort osse
slot1-->socket 370 convertere, og vil de så sige at jeg kan få en større CPU i eller hvad? På forhånd tak.

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 01-04-02 14:32

Det er forresten rev. 1.02

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 01-04-02 16:40

Det er en P3 xxx MHz vi påregner at montere.

Fra : Cassandra

Dato : 01-04-02 16:46

Hejsa Kasper

Jeg køre med en P3 450mhz i mit P2s Board
uden probs

kan bare ikke få en 733mhz EBB til at virke

Mvh
"C@ss"

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-02 17:12

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev....

> Jeg har PT en P2 Slot 1 350 Mhz i mit bundkort, men hvor stor en
> CPU kan jeg evt. montere i det?

Med nyeste bios(1012) understøtter dit bundkort også coppermine slot1
CPU'er. Den hurtigste er vist PIII 1Ghz.

> Understøtter mit bundkort osse
> slot1-->socket 370 convertere, og vil de så sige at jeg kan få
> en større CPU i eller hvad?

Jeps. benyt Asus' egen sloket, så skulle der ikke være problemer. Med
sådan en fætter kan du benytte Coppermine FC-PGA CPU'er. Så kan du nå
1,1 Ghz med PIII eller 1,2 Ghz med Celeron.

Formodentlig er der ikke noget i vejen for at du kan benytte dette
trick:

http://digilander.iol.it/grandecigno/Tua_BX_41.htm

Og smide en Tualatin CPU i dit motherboard. De topper foreløbig ved
1,4Ghz...

Men husk nu nyeste bios FØR du skifter noget som helst.

--
Kent Oldhøj - Dansk Overclocking FAQ:
http://oldhoj.dk/overclockingfaq.htm

Fra : Kasper Pedersen

Dato : 01-04-02 17:28

Perfekt, det lyder godt. Lige et par spørgsmål mere så:

> Med nyeste bios(1012) understøtter dit bundkort også coppermine slot1
> CPU'er. Den hurtigste er vist PIII 1Ghz.

Jeg påtænker at anskaffe mig en P3 1 Gha socket 370 og så en converter.

> Jeps. benyt Asus' egen sloket, så skulle der ikke være problemer. Med
> sådan en fætter kan du benytte Coppermine FC-PGA CPU'er. Så kan du nå
> 1,1 Ghz med PIII eller 1,2 Ghz med Celeron.

Skal det absolute være Asus's egen converter, eller kan jeg bruge en anden?
Hvis ikke jeg kan bruge en anden, hvor kan man evt. så købe Asus's converter?

> Men husk nu nyeste bios FØR du skifter noget som helst.

Det er allerede gjort. Endnu engang mange tak for hjælpen.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-04-02 18:26

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev i en meddelelse
> Skal det absolute være Asus's egen converter, eller kan jeg bruge en
anden?

Min converter er en eller anden noname som kan indstille vCore fra
Jumbo.dk...
Så det behøver bestemt ikke at være Asus' egen

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-02 19:04

"Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev....

> Skal det absolute være Asus's egen converter, eller kan jeg
> bruge en anden?

Jeg har ingen egne erfaringer med P2B, men har en del erfaringer med
slokets på andre boards. Og Asus' er den med flest features og
færrest problemer. Når jeg siger problemer, så er det næppe noget der
skal bekymre den almindelige bruger. Vi snakker udelukkende
stabilitetsproblemer ved overclockning.

Så brug du bare en tilfældig sloket, men vælg gerne en hvor du kan
justere Vcore(strømstyrken) selv.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-04-02 19:24

"Kent Oldhøj" <news@oldhoj.dk> skrev i en meddelelse
> Så brug du bare en tilfældig sloket, men vælg gerne en hvor du kan
> justere Vcore(strømstyrken) selv.

Situationen med P2B er, at det ikke kan køre under 1.8Volt vCore uanset
hvad sloket sættes til. Og 1.8 volt er nok til at de fleste Celeron'er
lader sig overclocke fornuftigt.
IMO er det en dårligt PPGA/FC-PGA der ikke spiller med 100 MHz FSB på et
P2B når den får 1.8volt...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 01-04-02 19:41

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev....

> Situationen med P2B er, at det ikke kan køre under 1.8Volt vCore
> uanset hvad sloket sættes til.

Som jeg husker det, så var det kun de ældste revisioner, men jeg kan
huske forkert.

> Og 1.8 volt er nok til at de fleste Celeron'er lader sig overclocke
> fornuftigt.

Jeps.

> IMO er det en dårligt PPGA/FC-PGA der ikke spiller med 100 MHz
> FSB på et P2B når den får 1.8volt...

Helt enig.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-04-02 20:05

> "Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev....

> Som jeg husker det, så var det kun de ældste revisioner, men jeg kan
> huske forkert.

Det er godt nok lang tid siden jeg satte min FC-PGA 566'er i min
converter, men jeg mener dengang at jeg konstaterede at vcore
indstilling på min sloket var ligegyldig (læs: minimum vcore var 1.8
uanset om sloket sattes til mindre).
Da jeg satte min Cel700 i fortsatte jeg bare med mine indstillinger fra
566'eren...

Jeg tror at det gælder alle P2B at de har minimum 1.8vcore - det er dog
ligegyldigt, idet alle PPGA/FC-PGA burde køre fint med 1.8-2.0 volt
vcore...

Fra : Esben

Dato : 02-04-02 02:53

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg tror at det gælder alle P2B at de har minimum 1.8vcore - det er dog
> ligegyldigt, idet alle PPGA/FC-PGA burde køre fint med 1.8-2.0 volt

Hmm, jeg har en Celeron 600 i et P2B via en Asus slut-converter..øh slot.
Den kører ved 1,68 volt (converteren er indstillet til 1,70), og den kan
sættes yderligere ned.

--
Esben

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-04-02 22:53

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk> du skrev:

> [...]

Du husker rigtigt! Men det board tråden startede med er et
rev. 1.02, hvilket er et af de ældste (har selv haft et).

> [...]
> converter, men jeg mener dengang at jeg konstaterede at vcore
> indstilling på min sloket var ligegyldig (læs: minimum vcore var 1.8

Har haft præcis samme oplevelse med samme cpu.

> Jeg tror at det gælder alle P2B at de har minimum 1.8vcore

Nej - ikke de nyeste rev. - mener det kan gå helt ned til 1.3V på
rev. 1.12.

/Jakob

Fra : Andrew

Dato : 01-04-02 22:15

Men husk på at det kun kan klare 100 MhZ FSB (kan dog overclockes)

MVh And

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-04-02 22:35

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> "Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev i en meddelelse
> jeg evt. montere i det? Understøtter mit bundkort osse
> CPU i eller hvad? På forhånd tak.
>
> Men husk på at det kun kan klare 100 MhZ FSB (kan dog overclockes)

Jeg har da kørt i årevis med FSB=112 MHz...

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ?
Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 01-04-02 23:01

Jeg regner med at købe en P3 1 GHz med 133 FSB.
Dvs det kan ikke lade sig gøre eller hvad ?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 01-04-02 23:44

"[9000] Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg regner med at købe en P3 1 GHz med 133 FSB.
> Dvs det kan ikke lade sig gøre eller hvad ?

BX chipsæt (som der sidder på P2B) er ikke beregnet til FSB=133...
Ikke dermed sagt at det ikke vil virke, men du er på tynd tynd is...

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 02-04-02 14:11

> Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
> fra som du ikke kommenterer ?
> Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Øhh, er det ikke osse det jeg gør?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 02-04-02 16:27

> Øhh, er det ikke osse det jeg gør?

Ikke i Message-ID: <a8al9u$e1f$1@sunsite.dk>
Men ok, det var da vist måske også en enlig svale, sorry

Fra : Esben

Dato : 02-04-02 03:00

> Jeg regner med at købe en P3 1 GHz med 133 FSB.
> Dvs det kan ikke lade sig gøre eller hvad ?

Både chipset og AGP-port er væsentligt overclocket ved den hastighed - om
det vil virke kan man kun vide ved at forsøge sig med det. Men sådan en P3
kan vel også køre ved lavere FSB end 133, så man kunne forsøge ved 124 eller
mindre.

--
Esben

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 05:52

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev....

> Både chipset og AGP-port er væsentligt overclocket ved den
> hastighed

Chipsettet skal man ikke bekymre sig om. Det har mere end bevist at
det sagtens kan klare de høje hastigheder. Jeg har haft et BX board
til at køre med 140Mhz helt stabilt uden yderligere køling end den
'greenie' der sidder standard på chipsettet, og det er bestemt ikke
noget enestående tilfælde. Rekorden er SVJV 185Mhz...

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 05:48

"[9000] Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev....

> Jeg regner med at købe en P3 1 GHz med 133 FSB.
> Dvs det kan ikke lade sig gøre eller hvad ?

Jo. Problemerne med BX chipsettet opstår omkring PCI- og AGP bussen.
De er afhængige af FSB, og da BX chipsettet kun er specificeret til
100Mhz FSB, er der nogle BX boards der får problemer over den
hastighed fordi PCI og AGP løber voldsomt udenfor deres specs.

PCI er intet problem med P2B. Ved 133Mhz FSB er PCI'en stadig 33Mhz.
Problemet er AGP'en der kun kan sættes til 2/3 af FSB. Ved 133Mhz FSB
løber den så 89Mhz mod normalt 66Mhz. Jeg kender dog ingen nyere
grafikkort der ikke kan klare 89Mhz. Så spørgsmålet er hvilket
grafikkort du vil benytte.

Endelig skal du selvfølgelig være opmærksom på om dine RAM kan følge
med ved 133Mhz FSB.

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 02-04-02 14:10

> [...]
> løber den så 89Mhz mod normalt 66Mhz. Jeg kender dog ingen nyere
> grafikkort der ikke kan klare 89Mhz. Så spørgsmålet er hvilket

Det er et Leadtek Geforce2 MX200 AGP kort

> Endelig skal du selvfølgelig være opmærksom på om dine RAM kan følge
> med ved 133Mhz FSB.

Ja, det er jeg klar over, men ellers mange tak.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 19:53

"[9000] Kasper Pedersen" <jeg.er@huleboer.dk> skrev....

> Det er et Leadtek Geforce2 MX200 AGP kort

Geforce2 kort har ingen problemer med den højere hastighed på AGP
porten.

Fra : Andrew

Dato : 02-04-02 17:17

> Jeg har da kørt i årevis med FSB=112 MHz...

Hejsa

Bavars, man kan sagtens kører 112 MhZ FSB så man dermed kører f.eks. 394 MhZ
på en 350 MHz CPU, men 133 kommer man ikke op på uden enorm køling og en
spandfuld held.

undskyld min dårlige quotning

mvh And

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 19:59

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev....

> Bavars, man kan sagtens kører 112 MhZ FSB så man dermed kører
> f.eks. 394 MhZ på en 350 MHz CPU, men 133 kommer man ikke op på
> uden enorm køling og en spandfuld held.

Snakker vi BX chipsettet, så er det noget vrøvl. Snakker vi PII350 så
er det rigtigt(det er ikke helt tydeligt hvad du mener). Men det
gælder bestemt ikke alle 100Mhz FSB CPU'er. En PIII700 eller mindre
coppermine kan f.eks. ofte køre 133Mhz FSB uden de helt store
krumspring.

Fra : Andrew

Dato : 02-04-02 21:09

Det er vist et BX chipset der snakkes om.

Hvorvidt CPU'en kan klare de 133 FSB skal jeg ikke kunne sige, jeg tror mere
at det er motherboardet der ikke kan klare mosten.

Mvh Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-02 23:01

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev....

> Det er vist et BX chipset der snakkes om.
> Hvorvidt CPU'en kan klare de 133 FSB skal jeg ikke kunne sige,
> jeg tror mere at det er motherboardet der ikke kan klare mosten.

Så er det noget vrøvl. BX chipsettet kan fint klare 133Mhz FSB, og
endda væsentligt højere. Jeg ved godt at det er udenfor specs, men
det ændrer ikke på hvordan virkeligheden ser ud.

BX chipsettet er meget stabilt selv udenfor specs, og specielt Asus
P2B er et meget stabilt bundkort.

Mit eget BX baserede Abit BE6-II har kørt 142Mhz FSB stabilt med en
PIII733 24/7 i over en uge, og det var mine RAM der ikke kunne følge
med. Vel at mærke uden ekstra køling til chipsettet.

Med CAS3 på RAM var jeg lidt højere oppe. husker det ikke, men mener
det var 145Mhz FSB. Grafikkortet var et Voodoo3.

Fra : Andrew

Dato : 03-04-02 14:10

OK, jeg sluger dermed alle mine udtalelser.

Mvh Anders

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-04-02 15:32

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev....

> OK, jeg sluger dermed alle mine udtalelser.

Alt forladt. Det er en meget udbredt antagelse at BX chipsettet ikke
kan køre mere end 100Mhz FSB, netop fordi det ikke er specificeret
til mere. Men chipsettet kan sagtens, blot betyder chipsettets
begrænsede dividere på AGP og PCI bussen, at andre enheder kan få
problemer de ikke ville få med mere moderne chipset.

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 05-04-02 17:07

Okay, nu har jeg fået delene hjem, og prøvet lidt, men desværre uden held.
Det drejer sig om en P3 socket 370 933 MHz FSB 133 MHz samt lige nu
et G200 8 MB ram AGP kort, jeg skulle gerne få et Geforce ind af døren meget snart.

Desværre er converteren en jeg havde liggende, og den er uden justering på Vcore. Jeg satte converteren til 133 MHz FSB,
multiplyeren til 7 gange samt FSB på motherboardet til 133 MHz. BIOS er 1014, beta fra ASUS's tyske side. Jeg har osse prøvet med
1012, men det var det samme.

Desværre starter der ingenting op. Har jeg gjort noget forkert? Rammene er 1 x 256 MB PC133 ECC.

På forhånd tak.

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 05-04-02 17:21

Måske er det grafikkortet, nu da det kun er et G200? Hvad overrider hvad i forhold til converter og motherboard? Hvem bestemmer
FSB?

Fra : [9000] Kasper Peders~

Dato : 05-04-02 17:25

Blæseren starter ikke engang op, så det ser ikke ud til at boardet får noget power. Lige nu sidder CPU og blæser i min egen Asus
CUSL-D med en 1 GHz P3 og der virker det hele fint. Bagefter monterede jeg 350'eren igen og satte ledningen fra blæseren i det samme
stik, og det virker bare som det skal.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 07-04-02 16:16

> [...]

> Bagefter monterede jeg 350'eren igen og satte ledningen fra
> blæseren i det samme stik, og det virker bare som det skal.

Så er der jo kun en del tilbage der kan være årsagen. Sloket
konverteren. Du er sikker på den er til FC-PGA? Der findes slokets
der kun understøtter PPGA, og slokets der understøtter både PPGA og
FC-PGA, så måske skal der bare flyttes en jumper på sloket?

Sikker på at sloket i det hele taget virker?