stof til eftertanke,kort fortalt
Fra : RD

Dato : 30-01-01 22:28

Søndag 28/1- tog jeg til den gamle sundbusmole i Helsingør. Rød mole som
den også kaldes.

Ankom omk 14.00 .

På det tidspunkt stod en kammerat fra Hillerød der allerede, samt nogle
faste stamfiskere.

Vi var 5 ialt. En time efter kom en familie med far, mor og flere mindre
børn.

Klokken blev tre, og jeg spejdede ned langs molen , ind mod byen, da jeg
synes jeg kunne se

noget der lignede en efterladt taske/rygsæk, ligge midt på kajen.

Jeg sagde det til makkeren,satte min fiskestang og gik nærmere, ca 100
meter.

Henne ved det jeg troede var en taske/rygsæk, viste det sig at det var
bagdelen af en mand
der var faldet om med et hjerteanfald. ( Han havde ligget i 15 minutter,
viste det sig efterfølgende)

Problemet med molen er , at den drejer svagt, og manden lå lige akkurat så
man kun kunne se en del af ham fra det yderste af molen.

Jeg indledte den vanlige førstehjælp ( Jeg er dommer , kystlivredder, og
bademester fra en svømmehal) Alt lå på ryggraden takket være de kursus vi
får fra Hillerød Falck, samt kystens livredningstjeneste.

Kaldte på min makker, fik kaldt 112 via en mobil.
og førstehjælpen fortsatte m. UHM.

På det tidspunkt er folk ved at fornemme at der er noget galt.
Folkene fra det yderste af molen kommer , den lille familie kommer,
Min makker var ærlig og fik mumlet at det var lang tid siden han havde ydet
førstehjælp.
Da jeg nu havde flere store mandfolk, sendte jeg makkeren ud for at dirigere
lægeambulancen
frem til os. Det kan være ret kringlet for en chauffør at finde, hvis man
evt. er ny.

Lægen kom, manden fik e.chok , og blev ventileret med slange og manuelt med
hånden.
Manden døde medens han lå på molen !

OG nu kommer det som jeg egentlig vil fortælle med denne beretning.
Det viser sig nemlig, at jeg simpelthen IKKE kan få nogen til at puste i
mandens næse.
Der står fem mand høj, og jeg er på det tidspunkt ret forpustet selv.
Manden er ca. 55, tyrkisk ,fedladen , og har slim ud af næseborene.Hans
øjne
står udspilet med åbne låg og ingen vil puste !! Forstår man det ?
Jo vil de fleste nok sige, det er ulækkert ! Nej vil andre.....han er jo
ved at dø !
Andre igen .....han var jo død inden du fandt ham ikke !

Denne debat kan så køre i det uendelige.

Jeg vil derfor opfordre folk til at tænke på følgende, udover de 10 sø-bud
som alle kan , ikke

Som fiskere er i tit ude på øde steder. I vand i vaders, i lystbåde , søer,
langstrakte ensomme kyststrækninger og så videre.

Kan i træde til når ulykken er ude ?
Kan i være alene om det ?
Væmmes i når i skal puste ?
Har i prøvet det før ?
Det er måske makkerens liv i skal forsøge at redde ?
Kan i give hjertemassage uden at knække mandens ribben,
Hvad gør i hvis ribbenene knækker ?
Har i husket mobilen, hvis i har en. Er der strøm på ? Den er en fantastisk
alarmhjælp
Ved i hvor i er når i fisker, helt præcist, adgangsveje ?
Er i ude med nogen der har haft hjerteproblemer før ?
Kan makkeren førstehjælp ? ( min kunne ikke ! det kan han snart ! )

Har i overhovedet gjort jer de tanker ?

osv. osv.

Få en mellemmaske og há den altid i tasken, uanset at den æstetiske lov og
international
førstehjælp siger, at man kan/bør klare sig uden.

Den lægges mellem "pusteren" og tilskadekommendes næse/mund.
Den får en hjælper til at indlede pusteriet uden betænkning.

Undersøgelser viser at, over 75 % afholder sig fra at puste i noget der
ligner et dødt menneske eller ser "ulækkert" ud

Et er sikkert, en sådan maske skal jeg ud og købe igen. Den gamle jeg havde
blev kasseret
da gummiet med tiden var blevet porøst og revnet. Den fylder ingenting, er
på størrelse
med en håndflade.

Nu må man ikke tro at manden var reddet på grund af en ny hjælper der
havde pustet via en sådan maske. Der er f.eks flere falckfolk der aldrig har
genoplivet
et menneske med hjertemassage. Men man SKAL gøre forsøget, og ikke tænke i
lægebaner.
...........Og det hjæl

Fra : Mich@el

Dato : 30-01-01 23:43

Hej

RD wrote:

> Søndag 28/1- tog jeg til den gamle sundbusmole i Helsingør. Rød mole som
> den også kaldes.

Har prøvet at svare på din E-Mail addr. men det er en fake addr.

Måske er det også en fake historie.

MS

Fra : RD

Dato : 30-01-01 23:47

email er rdk@privat.dk

Fake historie ? nej........

Fra : RD

Dato : 30-01-01 23:57

PS jeg er ikke interesseret spam/annonce-mail m.m.
Derfor denne nospammail.dk
Det er der flere der har..........
folk der vil skrive direkte kan bare spørge om adressen.

Fra : Joker

Dato : 31-01-01 14:31

Tak .....
Det var bare en flot beretning - det er sikkert og vist, at den giver stof
til eftertanke.
Jeg vil selv tage problemstillingen op på vores generalforsamling.....og jeg
har tænkt mig at læse dit brev op.
Måske kunne det lade sig gøre at stable et førstehjælpskursus på benene.
Winnie

Fra : RD

Dato : 31-01-01 22:25

"Joker" <joker@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> har tænkt mig at læse dit brev op.
> Måske kunne det lade sig gøre at stable et førstehjælpskursus på benene.

Selv tak.

Et førstehjælpskursus er fint fint. Og lav en aftale om at det skal
vedligeholdes,
ikke én gang om året, men ca. hver tredie måned.
De gange jeg har holdt sådanne aftener, har folk ligget flade af grin over
de ting / fejl
man gør i bar forvirring.

Laver i det på en sjov måde/ men samtidig med alvor for øje, kommer folk.
Der er nemlig også en svag tendens til at folk holder sig væk, når
førstehjælp
kommer på tale. Hvorfor det er sådan, er nok noget med folks usikkerhed på
emnet,
men så´n er der jo så meget.

Hvis nogen vil have en førstehåndsberetning (hvordan det egentlig føles ,
uden at være læge, er i velkomne til at kontakte mig.

Held og lykke
RD
rdk@privat.dk

Fra : Stefan Lund

Dato : 01-02-01 13:05

Det er utroligt positivt at høre, at er faktisk er nogen som "gider" gøre en
indsats for at vi andre overlever.
Det er flot, og det får sikkert mange her i gruppen til at tænke over
tingene en enkelt gang eller to.

Du nævner at du anbefaler en mellemmaske. Hvor i verden finder man sådan een
? Matas ? Apoteket ? Er de dyre ? (jeg overvejer at have en liggende i bilen
.... det kunne jo lige så godt være til mig selv een dag....)

Stefan

Fra : RD

Dato : 01-02-01 20:23

"Stefan Lund" <sl@danskeinvest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bilen
> ... det kunne jo lige så godt være til mig selv een dag....)

Hmmm....den jeg havde , var fra en svømmehal hvor den tidligere leder havde
købt forskelligt
udstyr til os. Den var selicone-agtig. Altså næsten gennemsigtig, og lå i et
sammenklappeligt hylster,
på størrelse med en hånd.
Derudover, havde jeg en mere kostbar maske. Den var til at sætte på et
ventilationssystem.
Det vil sige at den fandtes i flere størrelser til børn og voksne. Den jeg
havde var i medium.
Den bruges i forbindelse med ilt-ventilations apparater ( Trykflaske )Den
havde en sort
gummianlægsflade mod manden, resten var klar plast med et 2cm. cylindrisk
hul til påsætning på
tilførselsslanger.Hvor man kan få den, ved jeg faktisk ikke. Men Falck
bruger noget tilsvarende i deres udstyr. Den findes også som tilbehør -
reservedel. Vi havde den i kystens livredningstjeneste,
hvor udstyret var obligatorisk.

Nogle dykkerforretninger gør i sikkerhedsudstyr, måske har de en.
Røde Kors ?
Falck Medico ?, som er en underleverandør til Falck.
DSLF ?( Dansk svømme og livredningsforbund )
Brandvæsnet ? ved måske hvor ?
Hospitalerne har dem ! De bruges i forbindelse med den sorte gummi
ventilationsballon der
udmunder i en maske.

Giv mig et par dage.......så skal jeg lige kontakte nogle folk som muligvis
ved hvor den findes.

MEN .....man skal huske ikke at indøve UHM (udvendig hjertemassage+mund til
næse)
MED maske , men uden ! Det vil en forhandler nok også præsicere.
Men den er fandens rar at have ! Meningen er at få andre til at hjælpe
selv om de ikke finder det særlig "rart"
Den skal betragtes som en sidste udvej. Der kan nemlig
også være problemer her, med at ligge tæt til tilskadekommendes hud, hvis
ikke man er øvet.
I øvrigt kan man lægge et stykke stof imellem, porøs skjorte,
lommetørklæde,men ikke en sweather og lign.

RD

Fra : RD

Dato : 01-02-01 20:45

"RD" <RD@nospammail.dk> skrev i en meddelelse

Her skulle masken kunne købes

http://www.falckbutikken.dk/shopframe.html

RD

Fra : RD

Dato : 01-02-01 20:54

PS.....jeg ved ikke om man nødvendigvis,skal - være medlem af Falck ,eller
om man lige kan smutte forbi deres shop.
Men nu ved vi da i det mindste hvor den findes

Fra : Erik Munck

Dato : 01-02-01 21:11

Masken du omtaler, er en Leardal, du kan også kontakte AMBU International.
Men du skal lære at bruge den korrekt.
Masken, eller posen kaldes en Rubenspose.

Muncken

RD <RD@nospammail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:95cd3p$clk$1@news.inet.tele.dk...

Fra : John Hewalo

Dato : 01-02-01 21:25

On Thu, 01 Feb 2001 20:10:32 GMT, "Erik Munck"
<erik.munck@get2net.dk> wrote:

>Masken du omtaler, er en Leardal, du kan også kontakte AMBU International.
>Men du skal lære at bruge den korrekt.
>Masken, eller posen kaldes en Rubenspose.

Et lommetørklæde kan som tidligere nævnt bruges, hvis man ikke
kan på anden måde.

Det primære må være at man gør hvad man kan for at hjælpe et
medmenneske som er i nød, så må alle tanker om lækkert/ulækkert
vente til bagefter.
--
Venlig hilsen
John

Fra : RD

Dato : 01-02-01 21:57

Rigtigt ! Det er bare ikke det de sker i virkelighedens verden !

RD

Fra : John Hewalo

Dato : 01-02-01 22:00

On Thu, 01 Feb 2001 20:57:15 GMT, "RD" <RD@nospammail.dk> wrote:

>Rigtigt ! Det er bare ikke det de sker i virkelighedens verden !

Bare sørgeligt at mennesket har "udviklet" sig så selvcentreret
og selvisk.

Fra : Fishymaster

Dato : 03-02-01 02:48

Jeg har selv for mange år tilbage redet en kammerats liv ved mund til mund
methoden..
Under denne kastede han pludselig op.. jeg tømte hans mund og svælg for
opkast og fortsatte genolivningen ufortrødent...
Først efter han begyndte at ånde af sig selv lagde jeg ham i nato stilling
gor derefter at hente hjælp ved nærmeste hus.... huset lå kun 20 meter fra
ulyksstedet og på trods af mine mange råb om hjælp kom der ingen ud først da
jeg kom derover og bankede på døren fik jeg hjælp...
jeg skynte mig tilbage og til al held åndede han stadigvæk...
På trods af at jeg på det tidspunkt aldrig havde deltaget i et første
hjælpskursus vidste jeg instinktivt hvad jeg skulle gøre og tja gjorde det
bare....
Uden min hjælp havde han været død idag kvalt pgr af manglende vejertrækning
eller pågrund af sit eget opkast...
Ja jeg har efterfølgende taget et udvidet førstehjælps kursus og har ved
flere lejligheder været i den heldige situation at jeg kunne hjælpe
mennesker fra både drukne døden samt at forbløde....
Se og kom ud og tag et kursus og prøv på at vedligeholde det... lidt hjælp
er bedre end ingen hjælp...

Fishymaster.....

Fra : RD

Dato : 03-02-01 19:41