Windows staller?
Fra : Steffan

Dato : 31-03-02 19:14

Efter godt 1½ år med fejl, i form af at windows staller, når man
sletter/opretter nye filer, altså windows fryser nærmest, og der går noget
tid, og så er windows ikke frosset mere, er jeg blevet godt træt af
windows98. Har lagt mærke til at fejlen forekommer på min nye maskine
(T-bird 1.2GHz@1.33GHz, 2x256MB DDR-ram, A7v266-E bundkort) og på min gamle
(Duron 700MHz, 2x256MB SD-ram(Apacer PC133) A7V bundkort) Har forsøgt selv
med noget fejlfinding, men har efterhånden opgivet, men tror at jeg er
kommet frem til at det har noget med drivere at gøre, eller måske et defekt
kort i min maskine, i en eller anden afskygning, som nærmest venter på
timeout, når jeg udfører en af de her handlinger, og der vil jeg høre, om en
af jer derude, har oplevet noget nær det samme problem? Og om I evt. har en
løsning på problemet? Jeg vil ikke umiddelbart skifte til win2k eller winXP,
grundet et voodoo5 5500 grafikkort + manglende penge til en ny windows :(.
Har også ledt efter ligheder på min nuværende og min gamle maskine. Den
eneste lighed jeg fandt, var et 3Com 905C netkort, som sidder i begge
maskiner, og ellers er det kun rammene som har en lighed, i form af mærke.
Har tænkt på om det er mængden af RAM som windows ikke kan håndtere, men har
dog prøvet, uden held, med kun en stang på 256MB, som medfører samme form
for fejl. Nogen som har oplevet dette her? som evt. kan hjælpe mig?

1.2GHz@1.33GHz
A7V266-E (Nyeste 1.38(a) 4in1 )
2x256MB Apacer DDR-ram (2100)
3dfx voodoo5 5500 (1.04)
3Com 905C nic (?Ukendt?)
Creative SoundBlaster Live!1024 (Liveware3 incl. drivere fra deres
hjemmeside i samme pakke)
Promise ATA133 Controller (Diskette: TLA:02 20011127) (Laver samme "fejl"
uden controllerkortet i!)
Quantum Fireball 6.4GB HDD (måske relevant i form af at "drivere" ikek er
installeret. Min controller genkender ikke disken som en quantum?)
Quantum AS40 40GB HDD (Samme som over)
Plextor 8432 brænder (Måske nogle DMA settings som ikke er som de skal
være?)
Teac 32x CD-drev (Samme som over)
Logtitech mus - Dual optical (Driver verision: 9412b004da) også prøvet med
ældre drivere, og en anden mus = samme effekt, men måske drivere efter en
hvis dato laver de fejl på win98?)
Ellers er der så vidt jeg ved intet andet hardware som måske kan have noget
at sige i et sådan problem?

Venlig Hilsen
Steffan

P.S. På forhånd tak for at have læst mit indlæg, omend det er lidt langt, og
måske er skrevet lidt sort på nogle områder, men spørg hvis der er noget I
ellers vil vide.

Fra : Villy Jensen

Dato : 01-04-02 08:21

> [...]
> sletter/opretter nye filer, altså windows fryser nærmest, og der går noget
> tid, og så er windows ikke frosset mere, er jeg blevet godt træt af

Forsvinder fænomenet, hvis du lukker dit antivirusprogram HELT ned?

(Jeg oplever et ligessåirriterende fænomen, hvis S.M.A.R.T er enabled i
BIOS, og EZsmart kører (så begge er koblet fra).)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Steffan

Dato : 01-04-02 21:36

Kører PT helt uden antivirus programmer.
Jeg vil lige prøve at slå S.M.A.R.T fra i BIOS, og se om problemet er der
endnu.
Ellers tak for hjælpen her inden jeg har prøvet det.

Hilsen Steffan

Fra : Madsen

Dato : 02-04-02 02:37

Steffan skrev:

> Quantum Fireball 6.4GB HDD (måske relevant i form af at "drivere"
> ikek er installeret. Min controller genkender ikke disken som en
> quantum?)

Windows finder normalt ikke producentens navn på disken så det er
nok som det skal være. Så vidt jeg husker så skriver Win98 blot
'Generic Disk' inde i Enhedshåndtering, eller noget i den stil.

> Plextor 8432 brænder (Måske nogle DMA settings som ikke er som de
> skal være?)

Har du været inde i Enhedshåndtering og slå DMA til på dine diske?
Hvis du har mulighed for det kan du prøve at gøre det både på
harddiske og brænder + cd/dvd-drev.

Madsen.

Fra : Steffan

Dato : 02-04-02 15:55

Windows 98 kan pr. default ikke finde diskenes navne, men kan som regel
finde diskenes navne når driverne er installeret (erfaring fra gammel ata33
controller og nuværende 133 controller) men den onboard controller, er der
åbenbart ikke nogle "rigtige" drivere til? eller hvordan ser det ud med
via´s onbard?

Hilsen Steffan

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 02-04-02 12:35

Steffan <stuff.vip@post.cybercity.dk> skrev i artiklen
<a87jj0$6o1$1@news.cybercity.dk>...
> Efter godt 1½ år med fejl, i form af at windows staller, når man
> sletter/opretter nye filer, altså windows fryser nærmest, og der går
noget
> tid, og så er windows ikke frosset mere

Jeg ville starte med at gøre en ordentlig ram-test. Det er et meget
sandsynligt problem.

Fra : Steffan

Dato : 02-04-02 15:56

Ram-test vil jeg meget gerne skippe, da jeg nægter at tro på at jeg har
4x256MB RAM-moduler som er defekte. Alle moduler er Apacer, men 2 af dem er
SD (til den gamle computer) og de 2 nye er DDR (den nye computer) tror at
det er noget software/driver som konflikter med noget hardware :(

Hilsen Steffan