Fetchmail eller?
Fra : Johan

Dato : 31-03-02 12:00

Hej

Jeg kunne godt tænke mig, at sætte min debianbox op til at hente mails fra
en pop3 konto (en postmaster@xxxxxx.dk) for derefter at sortere dem i nogle
lokale pop3-konti, som windows-clienter kan connecte til. Da jeg er
forholdsvis ny i linux, kunne jeg godt bruge lidt vejledning til, hvilke
pakker jeg skal hente til at udføre denne opgave. Jeg har på fornemmelsen at
fetchmail måske er det, jeg har brug for, men jeg er ikke helt sikker. Jeg
ønsker ikke at sætte nogen decideret mailserver op, som der kan sendes mail
via, men bare en program, som kan udføre denne opgave.

Mvh. Johan Rasmussen

Fra : frank damgaard

Dato : 01-04-02 01:17

Johan <rasmussenjohan@hotmail.com> wrote:

> Jeg kunne godt tænke mig, at sætte min debianbox op til at hente mails fra
> en pop3 konto (en postmaster@xxxxxx.dk) for derefter at sortere dem i nogle
> lokale pop3-konti, som windows-clienter kan connecte til. Da jeg er

Er det XXXX der varierer ?
Er det samme maskine eller er xxxxx.dk forskellige maskiner med hver
sin POP3 konto ?
Skal den samme mail til postmaster@xxxx.dk kopieres til flere
modtagere ?

> [...]
> ønsker ikke at sætte nogen decideret mailserver op, som der kan sendes mail
> via, men bare en program, som kan udføre denne opgave.

Fetchmail kan dette
DOG er det kun en POP3 konto du henter fra, så din POP3 kontoudbyder
kan klare "multidrop", så der er ekstra headerinformation som fortæller
til hvilken modtager det er.

Er det hver sin POP3 konto der hentes fra, så er det nemt .

Udover fetchmail skal du have en lokal MTA installeret samt POP3 dæmon.
(MTA = mail transport daemon)

--
Frank Damgaard |

Fra : Johan

Dato : 01-04-02 02:13

Hej og tak for dit svar. Jeg skal nok lige prøve at uddybe mine spørgsmål
lidt.

> Er det XXXX der varierer ?
Nej, det var bare et eksempel. My mistake. Lad os bare bruge
postmaster@johan.dk som eks.

> Er det samme maskine eller er xxxxx.dk forskellige maskiner med hver
> sin POP3 konto ?
Nej, postmaster@johan.dk er den pop3 konto, som jeg gerne vil hente posten
fra. Jeg har en anden til at hoste min postmaster konto.

> Skal den samme mail til postmaster@xxxx.dk kopieres til flere
> modtagere ?
Hmm, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål. Men lad mig
prøve at forklare mit problem. Jeg har en alias adresse
(postmaster@johan.dk) kalder man den vist. Dvs. alt hvad man sætter foran
@johan.dk havner i postmaster@johan.dk. Vi er imidlertid flere brugere af
@johan.dk, og på nuværende tidspunkt undgår vi at hente hinandens mails vha.
meddelelsesregler i Outlook Express. Dette er, som man nok kan regne ud,
ikke en særlig holdbar løsning. Jeg forestillede mig, at jeg kunne sætte en
linuxbox til regelmæssigt at hente alle mails fra postmaster@johan.dk, og
derefter få den til at sortere disse mails til nogle pop3 konti (på
linuxboxen) ud fra nogle definerede regler/filtre. På den måde kunne vi på
vores LAN hente vores mails lokalt fra linuxboxen via pop3 clienter.

> Udover fetchmail skal du have en lokal MTA installeret samt POP3 dæmon.
Nogle forslag?

Mvh. Johan Rasmussen

Fra : frank damgaard

Dato : 01-04-02 14:42

> Hmm, jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål. Men lad mig
> prøve at forklare mit problem. Jeg har en alias adresse
> [...]

ok, så skal pop3-kontoen du har klare "multidrop" med ekstra headerinformation
så fetchmail kan fordele post ud fra dette.
Det er nævnt i fetchmail dokumentationen. Du kan ikke regne med
"To:" feltet eller lignende, da den ofte er forkert ved mailinglister
og bulkmail.

> [...]
> linuxboxen) ud fra nogle definerede regler/filtre. På den måde kunne vi på
> vores LAN hente vores mails lokalt fra linuxboxen via pop3 clienter.

Fetchmail kan klare multidrop (filteringen) forudsat din mailudbyder
har en fornuftigt opsætning/software (de fleste har vist dette, men
der kan være undtagelser).
Men se afsnitet om "multidrop" i fetchmail manualen.

Er den helt slem så må du bruge procmail til at filtrere efter diverse
regler, men det er en nødløsning, bedre er at finde en bedre mailudbyder.

> Nogle forslag?

MTA: tag den der forslåes installeret i den linux distribution du anvender.
(sendmial, postfix,....)

POP3 dæmon: se hvilke pakker der følger med linux distributionen.
(hedder ofte noget med "pop" i navnet)
Du skal så blot have oprettet de forskellige brugere på systemet
så de kan hente POP3 post.

--
Frank Damgaard |